تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر قیمت دلار/ نرخ سکه نزولی شد

نرخ دلار امروز کمی افت کرد و یک مرز حساس را از دست داد که به دنبال آن قیمت طلا هم اندکی کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تامین ارز کالا‌های اساسی به میزان ۹.۵ میلیارد دلار (معادل کل سال گذشته) و بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای واردات سایر کالا‌ها از طریق سامانه نیما در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ورود پر قدرت بانک مرکزی به بازار متشکل ارز در صورت لزوم و چشم انداز روشن بازگشت ارز‌های صادراتی بر مبنای سیاست‌های دولت جدید در خصوص اعمال مشوق‌های جدید برای صادرکنندگان مهمترین محور‌های اظهارات راوشی مدیر کل عملیات وتعهدات ارزی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است.

به گفته راوشی از نظر نیاز به مصارف خدماتی و نیاز به اسکناس، بازار متشکل ارز از ظرفیت برگشت ارز صادرات صادرکنندگان تامین و تغذیه می‌شود و به قدر کفایت تمام نیاز‌های خدماتی کشور را تامین می‌کند، اما اگر این بازار در یک مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی با قدرت ورود پیدا کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

علاوه بر این‌ها عرضه‌های سنگین ارز در بازار متشکل ارزی طی روز‌های گذشته نشانگر دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز است و گمانه زنی‌ها در خصوص تصمیم بانک مرکزی ایجاد شوک در بازار از طریق فروش ارز‌های خود در قیمت بالا و غافلگیر کردن دلالان و سفته بازان را بیش از پیش تقویت می‌کند.

تاثیر چشمگیر بانک مرکزی بر قیمت دلار/ قیمن سکه نزولی شد


بیشتر بخوانید


در همین خصوص شنیده‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی از ابتدای این هفته قصد دارد با عرضه‌های سنگین در بازار اسکناس و حواله ارز از افزایش مجدد نرخ ارز جلوگیری کرده و نرخ را به سمت تعادل هدایت کند.

از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد که دولت در ابتدای شروع فعالیتش و نیز در آستانه دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین اجازه افزایش بیش از حد نرخ ارز را به عنوان اهرم فشاری برای طرف مقابل بدهد.

افزایش بهای قیمت جهانی نفت و افزایش فروش نفت ایران به طورغیررسمی که در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به آن اشاره شده است نیز سیگنال‌هایی است که احتمال کاهش نرخ ارز را تقویت می‌کند.

با این تفاسیر باید واکنش بازار به اظهارات شب گذشته مدییرکل اعتبارات بانک مرکزی و شنیده‌ها در خصوص ورود پرقدرت بانک مرکزی در اولین روز هفته را دید.

قیمت دلار ظهر پنج شنبه روی 28 هزار و 390 تومان قرار گرفت و از مرز حساس 28 هزار و 300 تومان عبور کرد. به اعتقاد تحلیل گران مرز حساس بعدی برای دلار 28 هزار و 500 تومان بود که برخی معامله گران به دنبال فتح آن بودند اما بخش زیادی از بازار دل نگران مداخله بازار ساز در این سطح بود.

قیمت دلار مرز حساس را از دست داد

قیمت دلار در اولین ساعات معاملات امروز مرز حساس 28 هزار و 300 تومان را از دست داد و روی 28 هزار و 270 تومان قرار گرفت. کاهش قیمت دلار می توانست ناشی از اصلاح قیمتی باشد که به صورت خودکار در بازار اتفاق افتاد، زیرا نوسان قیمت دلار در هفته گذشته ناگهانی و به نوعی احساسی بود و بازگشت قیمت دلار دور از انتظار نبود. احتمال دیگر این بود که تحت تاثیر برنامه های کنترلی بانک مرکزی انتظارات فعالان بازار قدری کاهشی شده و تمایل برای فروش افزایش یافته باشد. به هر روی قیمت دلار اولین روز هفته را با نوسانات کاهشی شروع کرد و زیر مرز حساس قرار گرفت. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز 28 هزار و 220 تومان بود و فعالان بازار روند عرضه دلار توسط بانک مرکزی را زیر نظر داشتند.

تاثیر چشمگیر بانک مرکزی بر قیمت دلار/ قیمن سکه نزولی شد

افت قیمت دلار باعث کاهش قیمت سکه شد

قیمت طلای جهانی توانست در معاملات روز پنج شنبه رشد کند و نزدیکی 1760 دلار قرار گیرد. قیمت طلا در معاملات روز جمعه نیز جایگاه خود را حفظ کرد و در آخرین ساعات معاملات روی 1761 دلار ایستاد. سکه امامی ظهر پنج شنبه حوالی 12 میلیون و 100 هزار تومان معامله می شد، قیمت دلار نوسانات منفی را در اولین روز هفته به ثبت رساند، اما رشد قیمت طلا در روزهای پایانی هفته گذشته مانند یک نیروی صعودی بر قیمت سکه عمل کرد. به هر روی سکه امامی ظهر امروز حوالی 12 میلیون و 50 هزار تومان معامله می شد و تغییراتی منفی را نسبت به ظهر پنج شنبه به ثبت رسانده بود.

نمودار تغییر قیمت سکه

 

برای جمع بندی می توان گفت امروز قیمت دلار به زیر مرز 28 هزار و 300 تومان بازگشت. احتمالاتی مطرح می شود مبنی بر اینکه بانک مرکزی نوسانات قیمت دلار در این هفته را با قدرت بیشتری مدیریت خواهد کرد. قیمت طلای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته عملکرد نسبتا خوبی داشت، اما قیمت سکه تحت تاثیر نزول قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری کاهش یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ ارز ، بانک مرکزی ، سکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار