تلاش ترامپ برای ممانعت از دسترسی به اسناد کاخ سفید ناکام ماند

دولت بایدن رسماً نخستین اقدام ترامپ برای ممانعت از ارائه مدارک کاخ سفید به کمیته بررسی‌های کنگره در مورد حادثه ۶ ژانویه را ناکام گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته بررسی حادثه حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه مدتی است از کاخ سفید درخواست کرده تمامی مدارک، اسناد و پرونده‌های مربوط به روز حادثه در زمان ریاست جمهوری ترامپ را تحویل دهند.

مقامات آمریکایی پس از این درخواست تردید داشتند که ارائه این مدارک ضربه‌ای به حاکمیت آمریکا وارد نکند، ولی بایدن شخصاً اعلام کرده بود این مدارک به صورت کامل باید تحویل کمیته بررسی کنگره داده شود. حالا بسیاری معتقدند این چالش می‌تواند یک مبارزه حقوقی جدی برای تصمیم گیری در مورد انتشار نهایی پرونده‌ها باشد.

دانا ریموس، مشاور کاخ سفید در نامه‌ای به اداره آرشیو ملی آمریکا نوشت: رییس جمهور معتقد است ارائه ندادن مدارک مرتبط با حادثه ۶ ژانویه به دادگاه و دادن هر گونه امتیاز به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست. هر اقدامی بر خلاف این خواسته هیچ گونه توجیه قانونی ندارد.

ریموس در ضمن این نامه ادامه داد: جو بایدن دستور داده است تمامی جوانب حادثه ۶ ژانویه باید به دقت بررسی و عاملان آن نیز محاکمه شوند تا اطمینان حاصل شود که دیگر در کشور شاهد حوادثی مشابه نخواهیم بود.

کمیته بررسی حادثه حمله به کنگره در هفته‌های اخیر تمامی اطرافیان و نزدیکان دونالد ترامپ را به منظور بررسی دقیقتر موضوع به دادگاه احضار کرده است.

ترامپ ادعا کرده می‌تواند با استفاده از اختیارات و امتیازات قانونی خود از دادن هر یک از اسناد و مدارک درخواستی به دادگاه امتناع کند. وی هم متقابلاً در نامه‌ای به اداره آرشیو آمریکا اعلام کرد: اسناد و مدارک درخواستی شامل میلیون‌ها سند است. این اسناد بی شک دارای اطلاعاتی است که محرمانه است و نشان دهنده ارتباطات و اختیارات ریاست جمهوری، روند مشورت و حقوق وکلای کاخ سفید است.

ترامپ مدعیست به بیش از ۵۰ سند در ارتباط با درخواست کمیته دسترسی دارد و با استفاده از امتیازات اجرایی خود از آن‌ها محافظت می‌کند. وی تاکید کرده اگر کمیته بررسی‌های کنگره برای دریافت این اسناد و مدارک اصرار داشته باشد همه اقدامات لازم برای دفاع از ماهیت دفتر ریاست جمهوری را انجام خواهد داد.

ترامپ همچنین در این نامه تحقیقات کنگره را اقدامی جعلی و خطرناک برای آینده آمریکا عنوان کرده است.

گفتنی است پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، وی از پذیرش نتیجه و تبریک به بایدن اجتناب کرد و در ششم ژانویه با تحریک طرفداران خود آنها را به حمله به ساختمان کنگره تشویق کرد. در این حمله شش تن جان خود را از دست دادند. از زمان حمله انگلیس به کنگره در قرن نوزدهم، حمله طرفداران ترامپ بدترین حادثه از این دست در تاریخ آمریکا به شمار می رود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار