آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق + تصاویر

انتخابات زود هنگام پارلمان عراق برای انتخاب ۳۲۹ نماینده مجلس این کشور در ۸۳ حوزه انتخابیه آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات زود هنگام مجلس عراق صبح امروز (یک‌شنبه) برای انتخاب ۳۲۹ نماینده مجلس این کشور در ۸۳ حوزه انتخابیه آغاز شد.

تصاویر حاکی است عراقی‌ها قبل از آغاز رأی گیری در یکی از شعبه‌های اخذ رأی منتظر آغاز رأی گیری بودند.

انتخابات برای گروه‌های خاص (شامل نیرو‌های مسلح، آوارگان و زندانیان) روز جمعه برگزار شد که میزان مشارکت در آن ۶۸ درصد اعلام شده است.

آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق از عراقی‌ها دعوت کرده است در انتخابات حضور گسترده‌ای داشته باشند.ناظران معتقدند مشارکت در انتخابات مجلس عراق به سبب دعوت آیت الله سیستانی از عراقی ها، گسترده خواهد بود.

بر اساس قانون انتخاباتی جدید، عراق با هجده استان اندکی بیش از چهل میلیون جمعیت دارد و به ۸۳ حوزه انتخاباتی تقسیم شده است.

همچنین برخلاف انتخابات ادوار گذشته که نامزد‌ها تنها در قالب فهرست‌های سیاسی مجاز به تبلیغ و ورود به گستره انتخابات بودند، این بار نامزد‌ها به‌صورت انفرادی و نه در قالب فهرست ها وارد انتخاباتی می‌شوند و هر نامزدی در هر حوزه با بالاترین رأی وارد پارلمان خواهد شد.

پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و هر ائتلافی که بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی باشد، حق معرفی نخست‌ وزیر را به رئیس‌جمهور دارد. ۹ کرسی از کرسی‌های پارلمان به گروه‌های اقلیت مانند ایزدی‌ها و آشوری‌ها و کلدانی‌ها اختصاص یافته است. از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق ۲۴ میلیون واجد شرایط رأی هستند.

همچنین کمیساریای انتخابات عراق از حضور ۱۲۴۹ ناظر بین المللی به منظور نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

حضور الکاظمی در پای صندوق رأی

شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری اعلام کرد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دقایق اولیه آغاز انتخابات زودهنگام مجلس این کشور در پای صندوق رأی حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

انتخابات پارلمانی عراق

انتخابات عراق

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق

نخست وزیر عراق پس از انداختن رأی خود به صندوق در انتخابات مجلس این کشور ضمن دعوت از عراقی‌ها برای مشارکت در انتخابات از دستاورد‌های دولتش سخن گفت.

وی گفت: ژوئن گذشته زمان برگزاری انتخابات اعلام شد. برخی خواستار به تعویق اندازی انتخابات تا بهار سال ۲۰۲۲ میلادی بودند، اما گفتیم به هیچ وجه. انتخابات روز دهم اکتبر که امروز یکشنبه باشد برگزار خواهد شد. امروز هم دهم اکتبر است. جمعه گذشته انتخابات برای گروه‌های خاص بود. امروز هم انتخابات برای عموم است و به ملت مان وعده دادیم و به وعده مان عمل کردیم. با مردم مان صادق بودیم. این فرصت تغییر است. اگرچه برخی‌ها ابراز تردید می‌کردند که انتخابات امروز یعنی دهم اکتبر برگزار نخواهد شد. الان جوهر آبی را بر روی انگشت من می‌بینید. ان شاء الله همه عراقی‌ها امروز این جوهر آبی را بر روی انگشتان داشته باشند. همه ما باید در تغییر وضع مان مشارکت کنیم.

الکاظمی خطاب به مردم عراق گفت: ندای اول من خطاب به عراقی هاست وقت همچنان امروز پیش روی ماست از خانه هایتان بیرون بیایید و انتخاب کنید و وضع تان را به خاطر عراق و آینده تان تغییر دهید. ندای دوم من به افراد مردد است. بر خدا توکل کنید و بروید کسی را که مناسب می‌بینید، انتخاب کنید و این کار برای آینده خودتان و آینده عراقی‌ها انجام دهید.

نخست وزیر عراق اعلام کرد: این نخستین انتخابات از سال ۲۰۰۳ میلادی است که در شرایط لغو منع آمد و شد برگزار می‌شود. این نخستین انتخاباتی است که نخست وزیر در آن نامزد نشده است تا این پیام را بدهد که حاکم، خادم ملت است و دو دستگی اجتماعی به سبب تحرک اکتبر (سال ۲۰۱۹ میلادی) رخ داد. این تحرک خواستار اصلاحات صادقانه اجتماعی بود. امروز باید در تغییر وضع عراق مشارکت کنیم. این یک فرصت است. دولت از نظر خارجی و امنیتی موفق عمل کرده است. به انتخابات فرصت دهیم که انتخابات، حاکم باشد، زیرا انتخابات حافظ عراقی هاست. به کسانی که می‌گویند دولت در پرونده انتخابات ناکام بوده است می‌گویم انتخابات در کمتر از یک سال موفق شده است ۱۲ میلیارد دلار ارز تأمین کند آن هم با وجود سقوط قیمت‌های نفت و بحران کرونا و در دولتی که تقریبا ورشکسته بود و دولت موفق شد طرح اصلاحات را مطرح کند.

نیچروان بارزانی رأی خود را به صندوق انداخت

به گزارش حساب توئیتری رادو، نیچروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق با حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات زودهنگام مجلس عراق، رای خود را به صندوق انداخت.

بارزانی پس از دادن رای خود گفت: امیدوارم انتخابات مذکور باعث بهبود وضعیت کردستان عراق شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق

نوری المالکی: ملت عراق با شرکت در انتخابات در تثبیت دولت مشارکت داشته باشند

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق رای خود را صندوق انتخابات زود هنگام مجلس عراق انداخت.

وی صبح امروز هنگام انداختن رأی خود در صندوق انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: حضور و مشارکت گسترده از اهمیت زیادی برخوردار است از همه ملت عراق می‌خواهم از فرصت استفاده کنند و با شرکت در انتخابات در تثبیت دولت مساهمت و مشارکت داشته باشند. من از اینکه انتخابات در حال برگزاری است و از اینکه ما در حال حاضر آرای خود را در صندوق‌های رای می‌اندازیم خرسند و خوشحالم؛ زیرا ما ضرورت این مشارکت را احساس می‌کنیم و با این انگشت بنفش (آغشته به مرکب انتخابات) عملیات دموکراسی و مشارکت مردم در تشکیل سه قوه را رقم می‌زنیم. ما به همه ملت عراق تبریک می‌گوییم. ان شاء الله اجرای انتخابات با موفقیت پایان پذیرد و همه شهروندان عراقی اهمیت گستردگی مشارکت را بدانند و بر آن اصرار داشته باشند

نوری المالکی افزود: آیت الله سید علی السیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات و سالم بودن آن و انتخابات نامزد‌های شایسته و دور کردن سلاح و اموال فاسد از روند انتخابات تاکید کردند، زیرا انتخابات با وجدان انسان سروکار دارد و انسان باید وجدان خود را محترم بشمارد تا در ساختن آینده خود، فرزندان خود، ملت و کشور خود سهم داشته باشد. از همه شما و از همه شهروندان عراقی تشکر می‌کنم و امیدوارم حضور گسترده‌ای در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

برهم صالح: امروز روز شهروندان عراقی است

برهم صالح، رئیس جمهور عراق و همسر وی در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت و رأی خود را به صندوق انداختند.

وی پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: انتخابات زودهنگام خواسته ملت و شهروندان عراق برای رفتن به سمت اصلاحات و اهداف مردم این کشور است.

برهم صالح افزود: امیدواریم همه شهروندان از حق قانونی خود استفاده و در انتخابات امروز شرکت کنند.

رئیس جمهور عراق همچنین گفت: امروز روز شهروند است؛ شهروند سخن خواهد گفت و رأی خود را به صندوق خواهد انداخت و فردا نتایج را خواهیم شنید و بر اساس تصمیم وطن، به امید خداوند به سمت آنچه مناسب است پیش خواهیم رفت.

رئیس جمهور عراق

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق

حضور شخصیت‌ها و مقامات عراقی در مراکز رأی گیری

عمار الحکیم، رئیس ائتلاف نیرو‌های ملی عراق و جریان ملی حکمت پس از انداختن رای خود داخل صندوق انتخابات پارلمانی عراق در جمع خبرنگاران حضور یافت و تصریح کرد:امروز روزی بزرگ‏، مهم و سرنوشت ساز در تاریخ فرآیند سیاسی و تاریخ معاصر کشور است.

وی افزود: انتخابات زودهنگام بنا به درخواست مردم ما به ویژه جوانان معترض ماه اکتبر برگزار می شود. مرجعیت این درخواست را مد نظر قرار و به آن پاسخ مثبت داد. احزاب سیاسی نیز حمایت کردند. در سطح جهانی نیز از آن استقبال شد و به تبع آن امروز انتخابات پارلمانی برگزار شد.

عمار حکیم تاکید کرد: به ملت عراق می گویم که مشارکت گسترده، تاثیرگذار و آگاهانه در انتخابات امروز به منزله احقاق حقوق ملت و گرفتن حقوق است. دستگاه انتخاباتی و دولت عراق نیز باید ضامن و حامی رأی مردم باشند.

آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق + تصاویر

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق با حضور در شعبه هتل الرشیده بغداد و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز از جمله شخصیت‌های عراقی هستند که در نخستین ساعت آغاز رأی گیری برای انتخابات رأی خود را به صندوق انداختند. هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز در  انتخابات زودهنگام مجلس عراق شرکت کرد.

فالح الفیاض، رئیس الحشدالشعبی عراق نیز با حضور در یکی از مراکز رأی گیری عمومی، همراه با مردم در صف ایستاد تا مشارکت خود در این انتخابات را به ثبت رساند.

کانال تلگرامی شبکه الاعلام المقاوم از حضور شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در پای صندوق های اخذ رای انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

شیخ قیس الخزعلی،  دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق و «سید محمد طباطبایی الحکیم» معاون وی با حضور در پای صندوق های رای انتخابات پارلمانی این کشور در هتل الرشید در بغداد، رای خود را به صندوق انداختند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز رای خود را به صندوق انتخابات پارلمانی انداخت.

عراق

عراق انتخابات

وزیر کشور عراق: تاکنون هیچ تخلفی ثبت نشده است

شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری گزارش داد: عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق گفت: طرح امنیتی به خوبی پیش می‌رود و همگان به سکوت انتخاباتی پایبند هستند.
وی افزود: تاکنون هیچ تخلفی در انتخابات ثبت نشده است.

حمید الشطری، معاون دستگاه امنیت ملی عراق نیز گفت: طرح آماده شده برای روز انتخابات به خوبی پیش می رود و تاکنون تخلف قابل ذکری روی نداده است.

عراق

عراق

حضور ۷۹۰ ناظر بین المللی در انتخابات

حسین الهنداوی، مشاور نخست وزیر عراق در مسائل انتخاباتی با اشاره به حضور ۷۹۰ ناظر بین المللی در انتخابات عراق گفت تاکنون هیچ تخلفی در روند انتخابات ثبت نشده است.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت: تاکنون برگزاری انتخابات بر اساس برنامه بوده است. از برخی مراکز انتخاباتی بازدید کردیم و به این روند ادامه می‌دهیم. روند رأی گیری خوب است. تاکنون هیچ مشکل بزرگی روی نداده است. همکاری گسترده‌ای بین نیرو‌های امنیتی برای حمایت از مراکز رأی گیری وجود دارد. همچنین بین رأی دهندگان، کارمندان کمیسیون انتخابات و اصحاب رسانه همکاری خوبی وجود دارد.

الهنداوی افزود: بر این باوریم که این انتخابات بسیار موفقیت آمیز خواهد شد و شمار رأی دهندگان افزایش خواهد یافت. شمار ناظران بین المللی در انتخابات عراق به حدود ۷۹۰ ناظر از همه کشور‌ها می‌رسد. ناظرانی از آمریکا، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و برخی از کشور‌های دوست و برادر و کشور‌های غربی در انتخابات حضور دارند. تاکنون هیچ تخلفی در روند انتخابات ثبت نشده است.

عراقیها

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۳۷ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
انشاالله نتیجه اش بشه امنیت و قانون برای عراق و به نفع اسلام و مقاومت در منطقه.
آخرین اخبار