باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

آخرین جزئیات از اتصال سامانه هوشمند به جایگاه های سوخت کشور

از روز گذشته سامانه هوشمند سوخت به علت اختلال فنی در سراسر کشور قطع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی ظهر روز گذشته بود که خبر توقف عرضه بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت، کشور را غافلگیر کرد و بلافاصله مشخص شد که این مشکل سراسری و ناشی از اختلال در عملکرد سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

در پیگیری‌های اولیه، فاطمه کاهی سخنگوی این شرکت در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اطلاع داد که یک جلسه فوری به همین دلیل در حال برگزاری است، اما علت اصلی مشکل هنوز مشخص نیست.

با اتمام این جلسه، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با وجود اختلال در عملکرد سامانه هوشمند سوخت، سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه برقرار است و مردم می‌توانند با قیمت بنزین آزاد سوخت‌گیری کنند.

با وجود این اطلاعیه، بررسی‌های میدانی حاکی از آن بود که برخی از جایگاه‌های سوخت حتی بنزین آزاد را هم ارائه نمی‌کردند و به کلی تعطیل شده بودند. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این موضوع گفت: جایگاهداران حق تعطیلی جایگاه‌ها را ندارند و باید خدمات خود را انجام دهند. پیگیری لازم از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صورت خواهد گرفت تا  اطلاع رسانی به جایگاهداران انجام شود.

علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت هم در این زمینه اظهار کرد: براساس گزارشات دریافتی، در برخی مناطق پمپ بنزین‌ها فعالیت می‌کنند و سوخت آزاد را ارائه می‌دهند. نیاز است کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده نفتی به صورت دستی سیستم را به حالت آفلاین بازگردانند و سامانه کارت سوخت را از مدار خارج کنند تا امکان سوخت گیری فراهم شود.

او همچنین تاکید کرد: مشکلی برای سهمیه سوخت هموطنان ایجاد نخواهد شد، زیرا سیستم آفلاین است و سهمیه‌ها حفظ می‌شود. اگر سامانه سوخت نیز به مدار بازگردد، مشکل کاملا قابل حل خواهد بود.

در همان ساعت‌های اولیه بود که سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که هنوز حمله سایبری تایید نمی‌شود.

داغ شدن بازار سیاه فروش بنزین و داغتر شدن بازار شایعات

در این بین، افراد سودجو هم بیکار ننشستند؛ به طوری که بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی مخاطبین، برخی افراد با توجه به مشکل سوخت رسانی در کشور اقدام به فروش بنزین در بازار سیاه کردند و حتی هر لیتر بنزین را به قیمت ۸ هزار تومان به فروش رساندند!

از طرف دیگر، سودجویان فضای رسانه ای هم دست به کار شدند و شایعه گرانی بنزین را دوباره بر سر زبان ها انداختند. شایعه ای که البته چند روز قبل از ایجاد این مشکل ملی هم منتشر شده بود و مسئولان مختلف سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت آن را تکذیب کرده بودند.

این بار هم احمد وحیدی وزیر کشور، در جمع خبرنگاران در این باره با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.


بیشتر بخوانید:


حمله سایبری بالاخره تایید شد

سرانجام حوالی بعد از ظهر، مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه ای وقوع حمله سایبری به سامانه جایگاه های سوخت رسانی را تایید کرد. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی هم در توضیح بیشتر این مسئله گفت: این حمله سایبری خوشبختانه خسارت‌های سخت افزاری در پی نداشته و کارشناسان توانستند راه حل رفع مشکل رو پیدا کنند. تقریبا از ساعت پنج عصر همه جایگاه‌ها یعنی ۴۳۰۰ جایگاهی که در کل کشور داریم دوباره به تدریج فعال شدند.

او افزود: این حمله احتمالا توسط کشور‌های خارجی بود و زود است که بگوییم کدام کشور و به چه صورتی بوده است. هدف از این حمله اختلال در خدمت رسانی به مردم است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه آهن هم دچار همین حمله گسترده شدیم که خدمت رسانی به مردم با مشکل رو به رو شد و توانستیم با توان سایبری که در کشور وجود دارد، ظرف ساعات کمی مشکل را برطرف کنیم.

فیروزآبادی تصریح کرد: این حمله هم در مدت کوتاهی رفع عیب شد، اما به دلیل گستردگی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور، به تدریج باید تیم‌هایی اعزام و رفع اشکال کنند. امیدواریم تا ظهر فردا این مشکل رفع شود.

با تایید شدن حمله سایبری، این بار نوبت به تخریب توانمندی های کشور در رسانه‌های معاند و البته فضای مجازی رسید. سینا قربانی کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه اختلال در سامانه کارت سوخت سبب انتشار روایات‌های متفاوتی در فضای مجازی شد، در این باره گفت: مردم برای پذیرش یا رد این روایت‌ها اخبار را از منابع رسمی باید دنبال کنند.

او افزود: برخی رسانه‌های معاند همزمان با پوشش گسترده اختلال سامانه هوشمند توزیع سوخت در تلاش هستند تا با الحاق پیوست رسانه‌ای به این اتفاق، به اهداف خود برسند.

این کارشناس ارشد رسانه تحریک ذهن کاربران برای یادآوری اتفاقات آبان ۹۸، ایجاد شایعه برای مسلط کردن روایت در رابطه با افزایش احتمالی قیمت حامل‎‌های انرژی، القاکردن ناامیدی به جامعه، ایجاد التهاب و ترس در ذهن مخاطبان، خرابکاری فیزیکی در تجمعات احتمالی و کنترل ذهن برای در دست گرفتن رفتار بعدی کاربران را از جمله این اهداف اعلام کرد.

هرچند چنین اختلالی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست اما، تخریب قدرتمندی کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی در حالی صورت گرفت که وقوع چنین حملات سایبری، بار‌ها کشور‌های مختلفی حتی آمریکا، روسیه و چین را به عنوان ابرقدرت‌های جهان با مشکل رو به رو کرده است.

چه ضرری به جایگاهداران وارد شد؟

از سوی دیگر این اختلال، جایگاهدارانی هستند که سود کسب و کارشان در توزیع بنزین و دریافت حق العمل از دولت است. به گفته رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در اثر این اتفاق، ۶۰ هزار نازل سوخت متوقف شد و گستره آن در کل کشور زیاد و در حد بحران است.

در حال حاضر تمام تمرکز مسئولان اجرایی کشور بر فعال کردن کامل سامانه هوشمند سوخت است اما لازم است که پس از رفع این مشکل، به موضوع عدم النفع و ضرر وارده به جایگاهداران در این مدت نیز رسیدگی شود.

مشکل به زودی رفع می‌شود

در هر حال، طبق آخرین صحبت های مسئولان وزارت نفت، مشکل اختلال سامانه هوشمند سوخت تا حد زیادی برطرف شده است. 

مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراز کرد: هم اکنون نیمی از جایگاه های کشور فعال شده و سوخت رسانی به صورت آزاد انجام می شود. تا پایان امشب تلاش می شود تا جایگاه ها همگی به شرایط عادی سوخت رسانی باز گردند. از فردا به مرور بحث عرضه سوخت از طریق کارت سوخت و سهمیه بنزین نیز به مرور رفع و مردم بدون نگرانی سوختگیری خواهند کرد.

او گفت: هم اکنون عرضه سوخت بدون کارت هوشمند سوخت در حال انجام است و  برای استفاده  از کارت هوشمند سوخت به ترتیب اولویت بندی پیش می رویم به طوری که فردا تا ۸۰ درصد نرمال می شود و امیدواریم تا فردا وضعیت کشور به نرمال بازگردد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت بیان کرد: در حال حاضر دو دسته جایگاه سوخت فعالیت می کنند که تعدادی از آن ها با کارت سوخت بنزین سهمیه ای ارائه کرده و مابقی به صورت آزاد سوخت عرضه می کنند که به مرور تمامی جایگاه ها بررسی و به مدار وصل خواهند شد.

این مقام مسئول همچنین گفت: این اتفاق نشان دهنده امنیت هوشمند سامانه سوخت است به طوریکه اگر کوچکترین ریسک امنیتی را تشخیص بدهد از کار می افتد و بنابر تجربه سنوات قبل برای اینکه اتفاقی در کارت سوخت سهمیه مردم نیفتد، به سرعت سامانه هوشمند از مدار خارج می شود که بنابر ویژگی خوب سامانه، مردم نگران سهمیه کارت خود نباشند. 

جواد اوجی وزیر نفت هم اواخر شب گذشته در بازدید از جایگاه سوخت ۱۱۵ میدان فردوسی تصریح کرد: توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت بصورت آفلاین برقرار است.

او ادامه داد: تا کنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت در کشور به صورت دستی در مدار توزیع قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، حمله سایبری که روز گذشته رخ داد تا حد زیادی برطرف شده و به گفته مسئولان، به احتمال زیاد تا پایان امروز به طور کامل برطرف خواهد شد. البته اکنون نوبت به دستگاه‌های نظارتی می‌رسد تا در ابتدا، برای پیشگیری از تکرار چنین مشکلی اقدامات لازم را انجام دهند و پس از آن، توجه ویژه‌ای نیز به بازار داشته باشند؛ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد در اثر سودجویی‌های صورت گرفته توسط برخی اشخاص، پس از انتشار شایعه گران شدن بنزین در اثر اختلال در این سامانه، قیمت برخی اجناس در بازار رو به افزایش غیرمنطقی و غیرقانونی گذاشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۰۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام ببخشید پس این سیستم تراکنش کی وصل میشه ما یک کامیون خریدیم بعد سند زدن متوجه شدم که کارتش تولیست خاکستری شرکت نفته صاحب قبلیش رفت زاهدان فرستادنش سراوان الانم پاسخگو نیستن شرکت نفت زاهدان منم بی اطلاع همه پول ماشین دادم سند زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام عرض ادب ببخشید ما الان حدود چهار ماه شده یک کامیون از یکی خریدیم بی اطلاع بودم ک کارت سوختش مورد داره بعد زدن سند متوجه شدم که الان از مشهدچند سری رفتم زاهدان میگن سیستم تراکنش قطعه حک شده باید چکار کنم صاحب ماشین قبلی هم پولشو گرفته پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
زودتر وصل کنید سامانه ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرا وصل نمی شود سامانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
شما ها که عرزه ندارید و خودتان نقطه ضعف دارید چرا صف سوخت بقیه کشورها را در بوق کرنا می کنید. حالا اگر یکی از این صف ها ی خودتون گزارش بگیره چکارش می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
این نشان می دهد که کشور ما خیلی خیلی دشمن دارد. کاملا مشخصه که هدفشان ایجاد التهاب و عصبیانت است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اگروزارت ارتباطات سامانه ی ملی را راه اندازی نمایدوتمام سیستمهای داخلی بدون دسترسی هکرهای بین المللی ودرامان بودن ازحملات سایبری می توانند فعالیت کنند (ایران قوی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
گند کاری رو که جمعش کردید لطفا به کارت سوخت مردم جهت دلجویی ، سهمیه یارانه ای دلجویی واریز کنید تا اونایی که ازاد بنزین زدن از دلشون در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کی قطع کرده بود که شما وصلش کردید!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چرا با ما کارمندها بازی میکنید چه وضع مملکته؟ دوسال زوری براتان دودیم و سرباز بودیم و این شد نتیجه؟ 5 تا جایگاه رفتم همه سه تومنی و تازه سه تا هم بسته بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
واقعا دیگه افتضاحی نیست که به بار نیومده باشه.اون اذری جهرمی کجاست؟زنگنه کجاست؟دیروز شنیدم لایه های مختلف سیستم 6 سال به روز رسانی نشده بوده تو اخبار میگفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
این آذری جهرمی و ابوالحسن فیروزآبادی چرا هنوز آزادند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
من دیروز مجبور شدم واسه 10 لیتر بنزین 100هزارتومن پول بدم دعا کنید اتفاق غیر مترقبه ای مثل زلزله نیاد که مطمئنم اون موقع خومون همدیگه رو از بین میبریم
Iran (Islamic Republic of)
-
۰۹:۱۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
انگلیسو به تمسخر میگرفتین واسه کمبود سوخت !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اونا کمبود داشتند و حمله هم بهشون نشده بود و در شرایط کاملا خوبی هم بودند و تحریم هم نبودند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
همه چیز رو به تحریم ربط ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
آخه چرا اینهمه دروغ میگن، دیروز من از خوزستان حرکت کردم تا لرستان شاید صد تا جایگاه رفتم که فقط استثناءا یه دونه شون بنزین داشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
100تا !!! بابا تویکی دیگه خالی نبند تابلوهه داری دروغ میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
از خوزستان تا لرستان صد تا جایگاه وجود داره؟ بابا حداقل یه عددی بگو باور کنیم که دروغ نمیگی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
پیش از این سید ابراهیم رئیسی ۱۹ خرداد در دیدار با مردم خوزستان در ورزشگاه تختی اهوازعنوان کرد: ما در کشور اهل اینکه «نمی شود، نمی‌توانیم، مگر میشه؟ کو بودجه؟ کو اعتبارات؟» نیستیم. ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۰۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
۱۰۰ تا جایگاه رفتی با ماشینت ؟؟
میشه بفرمایید سوخت ماشنت چیه ؟؟؟
نکنه ماشینت اتمی هست خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
امروز مورخ 1400/8/05 به جایگاه سوخت یوسف آباد مراجعه کردم. متاسفانه بسته بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
پیش از این سید ابراهیم رئیسی ۱۹ خرداد در دیدار با مردم خوزستان در ورزشگاه تختی اهوازعنوان کرد: ما در کشور اهل اینکه «نمی شود، نمی‌توانیم، مگر میشه؟ کو بودجه؟ کو اعتبارات؟» نیستیم. ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۳۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بعد یه سوال چرا فقط قسمت بنزین ۱۵۰۰حک شده و آزاد میشه زد؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چون بنزین آزادرا میشه دستی فروخت ولی سهمیه توکارت است وسیستم قطع است چرا همیشه فکر بد می کنید حوصله داشته باشید............
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۰۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
درود بر شما
افرین علی جون منم میخواستم همین رو بگم،
حالا بیا برای اینا کلاس توجهی بزار تا مطلب رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۸:۲۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بجای این که دردی از دوش این مردم بردارن مشکل براشون پیش میارن دیروز 2 ساعت تو نوبت بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
واقعا سخته که متوجه بشی عمدی در کار نیست و حمله سایبری و خرابکاری بوده؟ آخه کدام دولت دوست داره کار خودشو سخت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چرا شایعه درست میکنید همه چیز در امن و امان است ... ما در دنیا تو همه چی اولیم کشوری که با درب قابلمه کرونا تشخیص میده سیستماش از کار نمیفته....افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اگر ما با سر قابلمه کرونارا تشخیص میدیم، دلیلش اینه که باهوشیم و ماسک کشورهای دیگه هم نمیدزدیم. افتاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
آقای 11:57. ایضا زدن سد گتوند بروی شوره زار هم از هوش زیادتان بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چرا فکر میکنید که مردم نمیفهمند،اینها همش بهانه ی دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۸:۱۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سازمان پدافند غیر عامل با این تشکیلات عریض و طویل به درد چه وقتی میخوره پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حمله سایبری به ضرر مردم تموم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
هدفشون هم همینه. فکر کردی این همه رسانه در خارج از کشور درست کردند که چی بشه؟ شما و من را کف خیابان بکشانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سهمیه 8 تومن آزاد 10 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حاضرم قسم بخورم میخوان بکننش ده تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
لطفا شما قسم الکی نخور
Germany
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
از این نامردا بعید نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اگر نشد چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه پارسا
۰۶:۵۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
من ماشین و همینطور کارتسوخت ندارم ،
برای ساختن یه شایعه خوب باید چه کاری بکنم ؟ ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سوال کن ژنرالهای دولت قبل بعد از مدتی. قطع کارت سو خت. چر ا ( Backup ) مناسب. برای برگرداندن سامانه به حالت اول تهیه ندیده اند ،،،، ساختار سخت افزاری باشد. هم باید جانشین بکنند .... خلاصه. یک ساختار سامانه هوشمند هر ان ممکن است مورد حمله قرا گیرد ... کل نرم افزار سیستم عامل که ساخته غرب معاند هست
هکر هم در کنرس نشسته.......،،،،،، این اشکال شما را به تهیه. شبکه اطلاعات ملی تر غیب میکند. که کوتاهی دو لت قبل چند سال ادامه داشت ...
ضمنا خارجی هم اگر با شد سر نخ را از داخل گرفته است.. متاسفانه. .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
مثلا حمله سایبری باشه این هایی که خیلی مدعی دروغگو بودن مسئولان مربوطه هستند میخوان چیکار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
جناب 10:26 .... ( Backup ) همون پور پکانیه یا فرق داره؟
آخرین اخبار