سیاست‌های نادرست علت نوسان در قیمت مواد پروتئینی

سیاست گذاری‌ نامناسب در توزیع نهاده‌های دامی و رفتار‌های سلیقه‌ای وزارت جهاد کشاورزی سبب نوسان در قیمت محصولات پروتئینی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  قدیری رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان کشور با بیان اینکه از ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید خوراک دام و آبزیان کشور بیش از ۸ میلیون تن به مصرف طیور می‌رسد  گفت: سال‌های گذشته به دلیل نوسانات شدید در توزیع نهاده‌های دامیِ تولید خوراک دام ، متاسفانه خوراک به موقع دست تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ نرسید و سبب نوسانات شدید قیمت شد.

او افزود: در حوزه تامین نهاده‌های دامی برای تولید خوراک دام به خاطر تحریم مشکلات خاصی به وجود آمد که بخشی از آن مربوط به تامین به موقع ارز و خروج به موقع نهاده‌ها از گمرک بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان کشور ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز اگرچه وزارت راه و راهداری همکاری‌های خوبی داشته اند اما متاسفانه شرکت‌های حمل و نقل نتوانستند انتظارات این بخش را تامین کنند.

قدیری سیاست گذاری‌های نامناسب در توزیع نهاده‌های دامی را نیز یکی از مشکلات این بخش دانست و گفت: رفتار‌های سلیقه‌ای در برخی استان‌ها و حتی در وزارت جهاد کشاورزی سبب شده است تبعات تصمیمات اشتباه در حوزه تولید و توزیع محصولات پروتیئنی ایجاد شود.


حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی راهکار کاهش تصدی گری دولت

او با بیان اینکه دولت فقط در سیاست گذاری‌های کلان و نظارت باید ورود کند و در جزییات دخالتی نداشته باشد، افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و مابه التفاوت  آن در قالب کارت خرید محصولات پروتئینی به مردم داده شود حضور دولت در این بخش کاهش پیدا می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان کشور بر لزوم کاهش خام فروشی نهاده‌های دامی نیز تاکید کرد و گفت: دولت اگر نمی‌تواند این خام فروشی را ممنوع کند در یک دوره ۵ ساله سعی کند این میزان  راکاهش دهد تا بتوان از ظرفیت کارخانجات خوراک دام کشور کمک گرفت.

قدیری افزود: کارخانجات خوراک دام کشور پارسال زیر ۴۰ درصد فعالیت می کردند و همین امر سبب شد خوراک با کیفیت به دست تولید کننده شیر و گوشت و پروتئین کشور به موقع نرسد.

او با بیان اینکه شبکه توزیع نهاده‌های دامی باید سرو سامان بگیرد، گفت: سامانه بازارگاه طراحی شده است، اما نمی‌تواند انتظار تولید کننده و تجار را برآورده کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان کشورافزود: تا زمانی که عیب، مشکلات و مدیریت این سامانه تغییر نکند نباید انتظار داشت این مشکلات به سرعت برطرف شود.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.