مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی:

تمرکز تصمیم گیری ها مانع اصلی برداشتن موانع اقتصادی است

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: مانع بزرگ و مسئله اصلی در حوزه اقتصادی، تمرکز تصمیم گیری‌ها و بخشنامه‌ها در مرکز کشور است مثلا اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی هیچ اختیاری ندارد که خارج از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها عمل کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نظام خیرآبادی مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: مدیرکل تامین اجتماعی استان حتی اختیار انتصاب یک معاون شعبه با تصمیم گیری در خصوص دریافت چک در ازای تقسیط بدهی را ندارد.

او افزود: هشت ماه است که من به عنوان مدیر کل تامین اجتماعی خراسان رضوی امور تحت اختیار خود را به روسای شعبات تامین اجتماعی در استان تفویض کرده ام، اما برای اجازه گرفتن در خصوص تقسیط ۶۰ ماهه بدهی یک فرد اختیار تصمیم گیری در استان وجود ندارد و باید همه چیز از مرکز کشور پیگیری و انجام شود.

عدم توجه به نیاز‌های بومی خراسان رضوی در سیاستگذاری‌های کلان

حسین امیررحیمی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: امروزه یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران، عدم توجه به نیاز‌های بومی هر استان است، فقط در زمینه سرمایه گذاری خارجی در۲ یا سه سال گذشته بیش از ۱۰ تحقیق انجام گرفته است.

او افزود: برای جهش اقتصادی در خراسان رضوی، نمی‌توان با سیاست‌گذاری مرکزی حرکت کرد، نقشه توسعه خراسان رضوی باید براساس زیرساخت‌های موجود در استان طراحی شود، برنامه ریزی اقتصادی برای استان باید متناسب با نیاز‌ها و شاخص‌های توسعه آن باشد و برنامه آمایش سرزمینی آن هم مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: در ارتباط با شرکت‌های سهامی و سرمایه‌گذاری، دانش کمی در خراسان رضوی وجود دارد و تجارب مربوط به شرکت‌های پدیده و موسسه مالی- اعتباری میزان باعث شده است که به سرمایه‌گذار خارجی هم اجازه ندهیم تا سهام شرکت‌هایی که روی زمین مانده است را بخرد و به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید وارد عمل شود از این رو در این حوزه باید رویکرد جدیدی اتخاذ شود.

تقلیل رتبه خراسان رضوی در کسب و کار

حسن حسینی نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: قوی‌ترین بخش خصوصی کشور متعلق به خراسان رضوی است که تاکنون با همه استانداران تعامل خوبی برقرار کرده و همواره پای کار بوده است.

او افزود: براساس مستندات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، با این که خراسان رضوی فعال‌ترین دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور را دارد، اما از رتبه خوبی در فضای کسب و کار برخوردار نیست.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: با این که فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی در تعامل مناسبی با دستگاه‌های اجرایی قرار دارند، اما موانع دیگری در مسیر کسب و کار وجود دارد که مهمترین آن سلیقه‌ای عمل کردن برخی دستگاه‌های اجرایی است.

حسینی بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ که رهبر معظم انقلاب محور اصلی شعار‌های سال را توجه به بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داده است، مسئولان فقط بخش کمی از فرمایشات رهبری در این خصوص را اجرایی نموده اند، این در حالی است که فعالان بخش خصوصی پای کار بوده، اما برخی مدیران کوتاهی کرده اند.

وجود بخشی ناسالم و مخل کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی

محمود سیادت نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صحن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی باید محل تصمیم گیری برای مسایل کلان استان باشد نه اینکه مسایل کارشناسی شود، دبیرخانه این شورا مامور به کارشناسی کردن مسایل و ارائه رای نهایی برای آن در صحن شوراست.

او افزود: از سوی دیگر برای طرح مسائل خراسان رضوی در حضور مدیران کشوری باید اولویت بندی لازم صورت گیرد و فرصت‌ها به راحتی از دست نرود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بخش ناسالم برخی دستگاه‌های اجرایی که بی دلیل فرآیند‌ها را طولانی و مخل سهولت در کسب و کار‌ها می‌شوند ادامه داد: باید این گلوگاه‌های فسادزا که فرآیند‌ها را بی دلیل طولانی می‌کنند شناسایی شود که نمونه بارز آن رفتار‌ها با سرمایه گذاران خارجی در برخی از سازمان‌های نظامی استان است.

سیادت با توجه به شرایط ویژه افغانستان بیان کرد: هنوز موج آوارگان بیشتری از کشور افغانستان به سمت خراسان رضوی در پیش خواهد بود، باید کارگروه ویژه‌ای در استان برای تصمیم گیری در حوزه‌های مختلف مرز تشکیل شود، خوشبختانه تهران نسبت به راه اندازی دبیرخانه دائمی مسائل افغانستان در خراسان رضوی با محوریت سه استان مرزی شرق کشور دستور داده است که باید تحقق آن تسریع شود.

غفلت از بخش تولید اصناف در حمایت‌های دولتی

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف ایران گفت: کرونا در ۲ سال گذشته بیشترین آسیب را به حوزه اصناف وارد کرده و بخش‌هایی را به تعطیلی کشانده و بخش‌هایی هم به شدت با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند.

او با گلایه از کمک‌های اندک دولتی در خصوص اصناف آسیب دیده از کرونا افزود: با این حال با کمک اداره کل تامین اجتماعی اس خراسان رضوی و بخشنامه‌ای که در خصوص تسهیل امور بیمه‌ای اصناف صادر شد بخشی از مشکلات اصناف آسیب دیده از کرونا حل گشت، اما هنوز بخش زیادی از مشکلات حل نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اقتصاد، زنجیره‌ای از واردات، تولید، حمل و نقل و توزیع است، این زنجیره باید مورد حمایت قرار گیرد، ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی در بخش تولید فعالیت دارند، اما در حمایت‌ها از تولید مورد غفلت قرار می‌گیرند.

تعریف سند و چشم انداز جدید برای کسب و کار در مجلس

علی آذری نائب رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه کسب و کار به ویژه توجه به کسب و کار‌های موفق و استمرار آنها، امروز درصدد تعریف سند و چشم انداز جدیدی در این زمینه هستیم.

او با اشاره به موانع تولید و تحریم‌ها افزود: یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن فعالیت‌های اقتصادی، ناامیدی از توسعه در تولید و عدم استمرار آن است، از سوی دیگر تحریم‌ها نیز مانع جدی است که امید به فائق آمدن بر آن داریم.

نائب رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: دولت جدید با همراهی مجلس شورای اسلامی با حضور مستمر و پراقتدار خود رویکرد نوینی نسبت به سازمان تجارت جهانی خواهد داشت.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار