به میزبانی خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال مشهد؛

کارشناسان بازی‌سازی ایران و کانادا به انتقال تجربه پرداختند

در یک رویداد آنلاین، کارشناسان بازی‌سازی از ایران و کانادا به انتقال تجربه بازی‌سازی به میزبانی دپارتمان گیم خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک مشهد پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید یزدانیان کارشناس بازی‌سازی از شرکت‌ ای اسپورت EA SPORT  در رویداد آنلاین تجربه بازی‌سازی، کار تیمی گسترده را مهمترین ویژگی استودیو‌های بزرگ بازی‌سازی در دنیا دانست و گفت: در کمپانی‌های بازی‌سازی گاهی برای توسعه یک محصول تیمی متشکل از ۲ هزار نفر از متخصصان حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری دارند.

او افزود: نفرات تیم‌های بازی‌سازی گاهی در کشور‌های مختلف حضور دارند و تلاش زیادی از طرف مدیریت شرکت‌ها انجام می‌شود تا تیمی با این اندازه را در کنار هم برای مدت زیادی نگاه دارند.

این کارشناس ادامه داد: اندیشه تصاحب بازار‌های بین‌المللی خصوصیت بارز دیگر کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی که به طور دائم دنبال می‌شود و تنها برای بازار‌های داخلی خود بازی تولید نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید



یزدانیان بیان کرد: کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی به طور معمول برای عرضه اولین بار یک بازی بین دو تا ۵ سال فرآیند‌های تحقیقاتی لازم را انجام می‌دهند و پس از آن وارد مراحل طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند.

کارشناس بازی‌سازی EA SPORT  با اشاره به اینکه پس از رسیدن به پیشرفت پروژه‌ها و برای بازی‌هایی که زمان انتشار مشخصی دارند، بدون هیچ تعویقی پروژه بایستی در زمان مشخص عرضه شود، تصریح کرد: به طور مثال در نسخه جدید بازی FIFA تطبیق با دو نسل از کنسول‌ها کار بسیار دشواری بود، اما باید به زمان انتشار این بازی می‌رسید که با تلاش زیاد این کار عملی شد.

او توجه به فاکتور‌های واقعی بودن به لحاظ بصری و رفتاری در فرآیند یک بازی را به عنوان عوامل افزایش جذابیت در یک بازی اشاره و اظهار کرد: ایجاد ویژگی‌های بصری ممتاز به سخت‌افزار‌های پیشرفته‌ای نیازمند است که به طور حتم در سال‌های آتی با بهبود قدرت سخت‌افزار‌های ساخت بازی رفتار بازی‌ها واقعی و جذاب‌تر خواهند شد.

یزدانیان در مورد فضای تبادل نظر بازی‌سازان ایرانی با تیم‌های خارجی در این حوزه تاکید کرد: در حال حاضر انجمن‌هایی مثل فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف وجود دارند و تبادل اطلاعات با آنان به راحتی انجام می‌پذیرد، اما باید علاقه‌مندان به ایجاد تبادل نظر، راه‌های ارتباطی خود مثل لینکدین را به روز نگه داشته و بررسی‌های لازم را انجام دهند تا با افراد مختلف و اطلاعات آن‌ها در این زمینه آشنا شوند که به طور حتم سودمند بوده و موجب رشد آنان خواهد شد.

او در مورد توانمندی‌های علمی نیرو‌های بازی‌ساز ایرانی نیز افزود: در حال حاضر نیرو‌های ایرانی توانمندی در این شرکت هستند لذا در صورتی‌که بستر‌های لازم برای حضور دفاتر کمپانی‌های بازی‌سازی در ایران فراهم شود، این پتانسیل به صورت بالقوه در ایران وجود دارد که پروژه‌ها به صورت Outsource به شرکت‌های ایرانی واگذار شود که مشابه اینکار در حدود ۲۰ دفتر بین‌المللی EA SPORT در سراسر جهان در حال انجام است.

در این رویداد صادق جبلی مدیر دپارتمان گیم پارک محتوایی نیتک با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی بازی‌سازی گفت: استعداد بالای بازی‌سازان داخلی امکان همکاری با شرکت‌های چند ملیتی را به وجود آورده، اما برخی محرومیت‌ها باعث برقراری این ارتباطات نمی‌شود و تأثیر منفی آن در زمانبر شدن رشد تیم‌های داخلی و عقب ماندن از بازار بازی جهانی خواهد بود.

او با بیان کمبود سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه بازی‌سازی افزود: کمبود سرمایه لازم باعث می‌شود علیرغم انتظارات برای تولید بازی با استاندار‌های جهانی پروژه‌های بازی‌سازی کار‌ها در تیم‌های کوچک انجام شود که باعث فرسایش تیم‌های خلاق در این زمینه می‌شود که اصلی‌ترین موضوع برای افراد شاغل در این تیم‌ها فراغت فکری و زمان لازم برای پیاده‌سازی ایده‌هاست.

مدیر دپارتمان بازی نیتک ادامه  داد: کاهش راندمان، دومین چالشی است که انجام پروژه‌های بزرگ در تیم‌های کوچک در پی خواهد داشت.

جبلی ماندگاری بازی و طرفداران همیشگی و روزافزون آن را در فلسفه وجودی آن عنوان و بیان کرد: انسان‌ها همیشه از تفریحاتی مثل بازی که در آن رقابت وجود دارد، استقبال کرده‌اند و سرمایه‌گذاری در آن به شرط رعایت سایر عوامل به طور حتم موفقیت‌آمیز خواهد بود.

انتهای پیام//ف.ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۶:۴۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آفرین به خلاقان