بزرگترین مشکل هنرمندان تجسمی مشهد نداشتن مکان ثابت است

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی گفت: بزرگترین مشکل هنرمندان هنر‌های تجسمی مشهد نداشتن مکانی ثابت برای برگزاری نشست‌ها، گفت و گوها، ارائه کار‌ها و در واقع محلی برای دیده شدن توسط مردم و مسئولان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، لاله خرازیان رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی گفت: مشهد حدود ۱۰۰ هنرمند هنر‌های تجسمی دارد، اما اکثر آنان به دلیل عدم حمایت لازم مسئولان به تهران کوچ کرده اند.

او افزود: امکانات و مجموع عوامل انگیزه بخش برای هنرمندان تجسمی در مشهد فراهم نیست تا زمینه برای دیده شدن آنان در سطح شهر، استان یا کشور باشد و اگر هنرمندی سراغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نرود دیده نمی‌شود در حالی که صدور کارت شناسایی توسط انجمن‌ها یا معرفی آنان از طریق دستگاه‌های اجرایی و همچنین محلی ثابت برای اجتماع و حضور هنرمندان می‌تواند آنان را به جامعه معرفی و به لحاظ حرفه‌ای کمکشان کند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: انجمن‌ها و تشکل‌ها پل ارتباطی بین بدنه دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با فرهنگ و هنر با هنرمندان هستند و تاکنون نیز انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی توانسته پیشکسوتان هنر‌های تجسمی در استان را شناسایی کند و بانک اطلاعاتی از هنرمندان گذشته تا حال این منطقه را تهیه و آرشیوی از آثار آنان شکل دهد.

خرازیان بیان کرد: این انجمن موفق به دسته بندی هنرمندان تجسمی و صدور کارت شناسایی برای آن‌ها شده و درخواست خود را مبنی بر راه اندازی نمایشگاهی از آثار درگذشتگان و پیشکسوتان هنر‌های تجسمی استان اعلام کرده تا در این زمینه ارتباطی بین نسل جدید و نسل قدیم به وجود آید.

او تصریح کرد: زنده کردن هنر در مشهد یا خراسان رضوی نیازمند حمایت مالی از سوی سازمانهاست، هرچند نگارخانه‌های متعددی از سوی بخش خصوصی در مشهد ایجاد شده و با هنرمندان ارتباط گرفته اند، اما آن چه بستر شناساندن هنرمندان برجسته را به جامعه معرفی می‌کند یک نهاد متولی و برگزاری همایش‌ها، برنامه‌ها و اجتماعات هنرمندی است.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: پیشنهاد داده بودیم که در مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا (ع) محلی برای پیشکسوتان هنر ایجاد شود تا ساعتی را دور هم جمع شوند و بتوان زمینه بهره گیری از آنان برای پویایی هنر را فراهم کرد، اما این میسر نشد.

خرازیان اظهار کرد: مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا (ع) که یکی از بزرگترین مجتمع‌ها در مشهد است تقریبا نیمه تعطیل است و عمده انجمن‌های هنری در آن فعالیتی ندارند و در اتاق انجمن هنر‌های تجسمی نیز در این مجتمع فقط برای واگذاری کارت به هنرمندان باز است و فعالیت دیگری ندارد.


بیشتر بخوانید


او افزود: نگارخانه شهر در میدان شهدا قرار بود محلی رایگان برای ارایه آثار هنرمندان تجسمی باشد، اما اکنون غیرفعال شده و حتی تابلوی آن را نیز برداشته اند که درصدد رایزنی با اعضای شورای شهر مشهد هستیم تا بلکه این نگارخانه دوباره گشایش یابد.

رییس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: نگارخانه‌های بخش خصوصی به تعداد کافی در شهر وجود دارد و هم اینک با وجود شرایط خاص کرونایی کمابیش فعال هستند، اما مشکل اساسی نیمی از این نگارخانه ها، شرایط نامناسب مکانی آنهاست، زیرا فضای استانداردی برای هنرمندان تجسمی ندارد.

خرازیان بیان کرد: یکی دیگر از معضلات هنرمندان هنر‌های تجسمی شهر مشهد نبود دانشکده دولتی در حوزه هنرهاست و شهر‌هایی مانند تهران و اصفهان اگر در زمینه هنر‌های تجسمی موفق هستند بیشتر موفقیت خود را مرهون دانشگاه‌های هنری و دانشجویان فعال آن‌ها هستند.

او تصریح کرد: رشته‌های هنری به صورت جسته و گریخته در دانشگاه فردوسی یا دانشگاه آزاد یا جهاد دانشگاهی مشهد فعال است و دانشجویان رشته نقاشی از نمایشگاه‌های هنرمندان تجسمی استقبال می‌کنند، دفاتر گرافیکی متعددی در مشهد برای جذب کارآموزان هنر نیز فعال است، اما این میزان فعالیت جوابگوی نیاز هنرمندان تجسمی برای داشتن یک فضای باز و زنده و فعال هنری در حد شهر‌هایی مانند تهران و اصفهان نیست.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: در خراسان رضوی تنها نیشابور دانشگاه سراسری در حوزه هنر دارد و برای حمایت از فرزندان باهوش و هنرمند و با استعداد مشهدی و جلوگیری از کوچ آنان به شهر‌های دیگر یا کنار گذاشتن تحصیل در این بخش لازم است دانشکده سراسری هنر در مشهد ایجاد شود.


منبع: ایرنا
انتهای پیام//ر. ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار