قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مهمترین اصل در حوزه درمان، تکنولوژی است

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث امور سلامت به خصوص بحث پیشگیری چهار اصل اعم از عدالت، هماهنگی بین بخشی، تکنولوژی مناسب و مشارکت مردمی مطرح است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد سید جواد حسینی قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز در مراسم افتتاح دفتر یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در بحث امور سلامت به خصوص بحث پیشگیری چهار اصل اعم از عدالت، هماهنگی بین بخشی، تکنولوژی مناسب و مشارکت مردمی مطرح است.

اوافزود: اصل عدالت به معنای دسترسی همه به خدمات سلامت و درمان است که همه افراد بتوانند به نحو احسن از امکانات حوزه سلامت بهره ببرند.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هماهنگی بین بخشی را دومین اصل برشمرد و ادامه داد: هر کاری بخواهد در سیستم دولتی و سیستم سلامت اتفاق بیفتد بدون هماهنگی بین‌بخشی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. به لحاظ اجرای کار ۷۵ درصد کار در سیستم سلامت با سازمان‌های دیگر است که اگر این همکاری و کمک کاری سازمان‌ها با دستگاه سلامت نباشند کار به نحو احسن انجام نخواهد شد.


بیشتر بخوانید


حسینی بیان کرد: سومین اصل تکنولوژی مناسب برای ارائه خدمات و چهارمین اصل که مهمترین اصل است مشارکت مردم است که بدون مشارکت مردم کار‌های بسیاری صورت نخواهد گرفت و این در بحث واکسیناسیون مشاهده می‌شود.

او تصریح کرد: بحث شهر بدون دخانیات بحثی است که سال ۸۵ آغاز شده و در این راستا ستاد ملی در سطح ملی تشکیل شد ضمن اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کار‌های خوبی در این خصوص انجام شده و آینده خوبی در این راستا پیش بینی می‌شود.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در خصوص روستای بدون دخانیات، شهر بدون دخانیات، بیمارستان بدون دخانیات کار‌هایی انجام شده از جمله در شهر بدون دخانیات در منطقه طرقبه و شاندیز که به عنوان مناطق توریستی هستند نیز اقداماتی صورت گرفته است.

حسینی اظهار کرد: همچنین در بحث بیمارستان بدون دخانیات بیمارستان رضوی پیش‌قدم است.

او افزود: در پردیس دانشگاه و قسمت‌های اداری دانشگاه نیز این کار انجام خواهد شد و برای اینکه شهر، منطقه و دانشگاه بدون دخانیات داشته باشیم امید است بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

بهزاد ولی زاده مسئول دبیرخانه کنترل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، به صورت ویدیو کنفرانسی در ادامه این مراسم،  گفت: سازمان جهانی بهداشت بیش از ۷۰ سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد و تنها برنامه‌ای را که باید برای آن معاهده بین‌المللی باشد، کنترل دخانیات اعلام کرد.

او افزود: بر این اساس از سال ۲۰۰۵ کنوانسیون جهانی دخانیات بنیان و در حال حاضر ۱۸۲ کشور عضو در جهان برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات تلاش می‌کنند.

مسئول دبیرخانه کنترل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادمه داد: در سال ۸۵ قانون کنترل دخانیات در وزارت بهداشت تصویب و اقدامات زیادی صورت گرفت و تلاش‌ها در نهایت این شد که در سال ۲۰۱۸ ایران به عنوان رئیس کنفرانس این معاهده بین‌المللی انتخاب شد و نهمین دوره این کنفرانس هفته آینده با حضور ۱۸۲ کشور در ایران برگزار خواهد شد.

ولی زاده بیان کرد: این حضور حاصل تلاش همه عزیزان در سطح ملی بوده و هست ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو دانشگاه‌های پیشرو در کنترل دخانیات بوده است.

  او تصریح کرد : از سالی که شهر بدون دخانیات مطرح شد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد این طرح به صورت کامل اجرایی شد و این نشان داد که تلاش‌های زیادی در این دانشگاه در این راستا صورت گرفته است.

مسئول دبیرخانه کنترل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: قطعا تصویب و اجرای دانشگاه بدون دخانیات و مشهد بدون دخانیات به کمک این برنامه کنترل دخانیات خواهد آمد و کمک‌های بین‌الملل خواهیم گرفت.

ولی زاده اظهار کرد: ما دست به دست هم می‌توانیم برنامه کاهش مصرف دخانیات در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به عنوان الگویی برای سایر دانشگاه‌های کشور تبیین کنیم.

او افزود: ما بحث شهر قم را به عنوان سومین شهر بدون دخانیات در سال ۹۸ اجرا کردیم و حمایت خوبی به ویژه از سوی حوزه علمیه قم از برنامه شد و امید است این نیز در مشهد با حمایت بخش‌های مذهبی صورت گیرد.

 

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار