در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

دلایل تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟ / تصویب قانون تسهیل ازدواج برای اجرا نشدن

مشکلات اقتصادی و باور‌های نادرست اجتماعی و فرهنگی به بی رغبتی جوانان نسبت به ازدواج و ناپایداری زندگی‌های مشترک و صعودی شدن آمار طلاق منجر شده است.

به گزارش حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج پدیده‌ای شیرین و آرزوی هر جوانی است که دوست دارد در روزگار جوانی محقق شود، اما چند سالی است آمار‌های ناخوشایند از این رویداد شنیده می‌شود که فقط بخشی از آن به عهده جوانان است و عوامل زیادی در کاهش ازدواج و صعودی شدن آمار طلاق نتیجه دارد.

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در کشور 

گزارش‌های رسمی از روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در ۱۰ سال گذشته حکایت دارد.  طبق گزارش مرکز آمار ایران نسبت طلاق به ازدواج طی این سال‌ها از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته است که روندی افزایشی طی کرده، ولی در سال ۱۳۹۸ در بالاترین نقطه در این دوره یعنی ۳۳ درصد قرار می‌گیرد، ولی در سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین در سال ۱۳۹۰ مجموع ازدواج ثبت شده ۸۷۴ هزار و ۷۰۲ نفر بوده که در سال ۱۳۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر کاهش یافته است.

در این بازه زمانی روند ازدواج عمدتا کاهشی بوده، اما در سال ۱۳۹۵ اندکی افزایش ازدواج ثبت شده و از حدود ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ به ۷۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر می‌رسد، ولی در سال بعد با افت حدود ۱۰۰ هزار نفری مواجه می‌شود. محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در کشور در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته است.

اما در رابطه با وضعیت طلاق در کشور آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۰، ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر طلاق ثبت شده بود که در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ نفر افزایش یافته است.

روند تغییرات طلاق نیز عمدتا افزایشی بوده، ولی در فاصله ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اندکی کاهش داشته است که این روند در سال گذشته مجددا افزایشی می‌شود.

بر این اساس، میزان طلاق در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش میزان موالید در پی کاهش نرخ ازدواج

بنا بر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی تعداد ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت در بهار سال جاری به ثبت رسید است که این آمار در قیاس با بهار سال گذشته با کاهش ۱۰ هزار و ۸۱۶ ولادت مواجه بوده است.

اگر نگاهی به آمار فصلی دو سال اخیر بیاندازیم و ولادت‌های ثبت شده در بهار ۹۸ و ۹۹ را با این آمار در سال جاری مقایسه کنیم در می‌یابیم که تعداد موالید با سیر نزولی مواجه بوده است.

به طوری که در بهار ۹۸ تعداد ۲۹۹ هزار و ۳۸۹ ولادت‌، در بهار ۹۹ تعداد ۲۸۰ هزار و ۵۶۴ ولادت و در بهار سال جاری ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت با سیری نزولی به ثبت رسیده است.

رهبر انقلاب بارها به تسهیل ازدواج برای جوانان تاکید کرده اند که این نشان از اهمین این موضوع دارد.رهبر انقلاب ۲۲ تیر ماه ۹۹ در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس: مسئله ازدواج جوانان خیلی مهم است، جزء مسائلی است که اصلا نباید از او غفلت کرد و راه‌هایی برای تسهیل و امکان ازدواج برای جوان‌ها باید پیش‌بینی بشود؛ بعضی از این راه‌ها هزینه‌ی مادی هم ندارد، فقط تصمیم‌گیری و توجه لازم دارد.

یکی از مواردی که می تواند به ازدواج جوانان کمک کند اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان است.

در قانون تسهیل ازدواج جوانان که مصوب مجلس شورای اسلامی است، دولت را مکلف بر اجرای مواردی نظیر این که متاهلین را در اولویت دسترسی به فرصت‌های شغلی، وام اشتغال و وام مسکن کرده است و همچنین  استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش بینی شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به زوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن از موارد تاکید شده در این قانون است.

قانون هم برای جوانان اجرا نمی شود

ماجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان به دی‌ماه سال ۱۳۸۴ بر می گردد. زمانی که بالاخره مسئولین و دست‌اندرکاران تصمیم گرفتند برای پایان دادن به نگرانی‌ها و دغدغه‌های جوانان و با اولویت دادن به تسهیل اقتصادی ازدواج جوانان، تامین هزینه‌های مراسم ازدواج، معاش آینده خانواده و لوازم اولیه زندگی جوانان آستین بالا بزنند. درحالی که یک فوریت این طرح در دی‌ماه سال ۸۳ به تصویب مجلس رسیده بود بند‌هایی از آن در دی‌ماه ۹۳ مثل بند «تعیین سقف مهریه» با انتقاد بعضی از نمایندگان از این طرح حذف شد به هرحال سرانجام این طرح و لایحه در ۲۷ آذر ۱۳۸۴ در کشور به قانون تبدیل شد و قرار شد ازدواج جوانان رو به آسانی رود و به دنبال آن قاعدتا فرزندآوری تقویت شود.

در حال حاضر این قانون بعد از گذشت ۱۶ سال از تصویب هنوز اجرایی نشده و در بایگانی‌ها خاک می‌خورد این در حالی است که جوانان با مغفول ماندن از حق طبیعی خود تنها به وامی که از سوی دولت پرداخت می‌شود اکتفا کرده و هزینه گزافی را بابت اجاره تالار، تامین مسکن و ... متحمل می‌شوند گویا این قانون ۱۶ سال پیش نوشته شد تا اجرا نشود، چون اگر قرار بود اجرایی شود حداقل مفاد آن واضح و مبرهن تدوین می‌شد تا بین دستگاه‌های متولی آن اختلاف نظر ایجاد نشود.

مشکلات اقتصادی دلیل اول جوانان برای فرار از ازدواج

مشکلات اقتصادی که ذهن اغلب مردم جامعه را درگیر خود کرده است توانسته به کم میلی جوانان نسبت به ازدواج دامن بزند و باعث شود فرد از بار مسئولیت این امر سرباز بزند. دغدغه های خرید و جاره بهای مسکن به ویژه در شهر‌های بزرگ، درآمد کم و مناسب نبودن موقعیت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی از عوامل مهم و اثر گذار اقتصادی در کاهش ازدواج هستند.

وقتی پای صحبت جوانان به ویژه افراد دهه ۶۰ می‌نشینید و علت ازدواج نکردن را از آن‌ها می‌پرسید اولین دلیلی که از آن نام می‌برند، مشکلات اقتصادی است. جوانی که حتی نمی‌تواند با حقوق یک ماه خود خانه اجاره کند به ازدواج فکر نمی‌کند.

بعضی از آداب و رسوم‌های فرهنگی و اجتماعی غلط با همراهی موارد بالا می‌توانند هر کسی را از ازدواج منصرف کرده و با کم شدن صبر و تاب آوری شرایط سخت به طلاق منجر شود. با القای رسانه‌ها و چشم و هم چشمی‌های خانوادگی، فرهنگ مهریه و جهزیه سنگین جا افتاده و جوان و خانواده اش را نیازمند دارا بودن یک منبع مالی بی کم و کاست می‌کند.

تجملات زیاد برای برگزاری مراسمات عقد و عروسی و خرید از مکان‌های معروف به گرانی و برند‌های خاص و خارجی، اجاره هتل‌ها و تشریفات سنگین برای یک شب، در اوایل زنذدگی ضرر‌هایی را پدید می‌آورد که جبران آن هزاران شب به طول می‌انجامد.

خانواده‌های جوانان باید تلاش کنند تا سنت‌های صحیح ازدواج اسلامی- ایرانی پابگیرد و به فرزندانشان کمک کنند تا به هدف اصلی ازدواج تشکیل خانواده برای که شکل گیری علاقه و آرامش است، برسند.

موانعی نظیر سخت گیری خانواده‌ها و در بعضی موارد افرا مجرد برای انتخاب فرد مناسب زندگی خودشان حتی بعد از انتخاب و شکل گیری زندگی می‌تواند به ناپایداری آن بیانجامد. وقتی سطح توقعات از همان ابتدای زندگی و با مراسماتی که می‌توانند ساده برگزار شوند، اما با تجملات بسیار برپا می‌شوند می‌تواند در طول زندگی به کم طاقتی و خواسته‌های زیاد ختم شده و مسیر شیرین ازدواج را به تلخی طلاق گره بزند.

در کنار خانواده‌ها و تصحیح باور‌های اجتماعی و فرهنگی جوانان، لازم است مسئولان زمینه‌های ازدواج جوانان را با اجرای قوانین کاربردی این امر فراهم کنند. ساخت مسکن و اعطای تسهیلات مناسب برای تهیه لوازم ضروری زندگی، تامین شغل و حقوق مناسب، شرایط بهره گیری از بیمه‌ها و راحت سازی پرداخت اقساط بانکی، بازنگری درامر سربازی برای جوانمان در شرف ازدواج از مواردی هستند که اگر با جدیت توسط دولت دنبال شود می‌تواند به افزایش ازدواج و پایداری زندگی مشترک کمک کند.

مشاوره‌های پیش از ازدواج و طلاق در راه یابی درست برای انتخاب مناسب و حل شدن زندگی جوانان موثر هستند. در رابطه با افزایش طلاق و کاهش ازدواج، مژگان نیک نام روانشناس و کارشناس خانواده به گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پرداخت و گفت: ازدواج یک فرآیند پیچیده است که عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در آن دخیل بوده و در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند بستر مناسب برای ازدواج را فراهم کند.

فرد وقتی آمادگی ازدواج و زندگی مشترک را در خودش می‌بیند که شرایط فردی و اجتماعی مناسب را دارا باشد در غیر این صورت انگیزه‌ها و مقدمات ازدواج به جای شکل گیری این اتفاق به کم شدن انگیزه منجر می‌شود.

نیک نام گفت: جوانان باید از لحاظ روانی ویژگی‌هایی نظیر مسئولیت پذیری، شناخت معیار‌ها را در خود تکمیل کند ازدواج پشتوانه‌ی اجتماعی هم نیاز دارد، تامین آتیه خانواده و دوراندیشی برای زندگی از شرایطی است که باید برای جوان مورد نظر قرار بگیرد.

فرد برای ازدواج نیاز به پشتوانه‌ی اقتصادی و حمایتی دارد و اگر این شرایط برای او فراهم نباشد طبیعی است از پذیرش مسئولیت سر باز زند. همچنین معیار‌های مادی و ظاهری و عدم شناخت ازدواج را به سمت انتخاب اشتباه سوق می‌دهد.

این روانشناس افزود: خانواده اگر اولویت‌های نامناسب را برای ازدواج فرزندانشان قرار دهند از عوامل ناپایداری‌های ازدواج و ترس از زندگی مشترک است. باور‌های غلط فرهنگی پشتوانه‌های مادی و معنوی ازدواج را متزلزل می‌کند. عدم آموزش صحیح همسرداری و ناسازگاری‌های زندگی که امروزه بسیار مشاهده می‌شود که در این صورت زندگی زوجین به سمت فرسایشی شدن پیش رفته و توان ادامه دادن زندگی را از آن‌ها می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
من دلیلم مهریه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
ازدواج کردن با وجود قوانین مهریه و نفقه در ایران خودکشیه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۷:۴۷ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
اصلی ترین دلیلش سربازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
باید باور کنیم که این امر پروردگار هست خداوند برای هر کس زوجی قرار داده و همه چیز را زوج آفریده آقای محترم دختر خب هر د و شما مسئول هستید خداوند از جایی که گمان نمی کنید شرایط را تغییر می دهد مهم این است اقدام کنید و البته با کمی مشکل پا پس نکشید از خدا کمک بخواهید و قدم بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
علت تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟
ذر شهرستان رشت پایین ترین درصد ازدواج و فرزند آوری را در کشور دارد و می پرسند چرا؟
1- همه کار های عمرانی را الویت روستاها به شهر ها از جمله رشت مطرح نمودند وکارهای ایجاد شغل در شهر رشت تعطیل شد.
2- 80 کارخانه در رشت را تعطیل نمودند قبلا از جاهای دیگر به اینجا می می آمدند
3- لطفا بررسی بفزمایید در هر خانواده در رشت دو یا سه نفر بیکار و بدون ازدواج هستند وبعضی ها سنشان گذشت . آقای رییسی آمدند در رشت وکارخانه الکتریک گفتند بسته است زود باز شود ولی هنوز خرابه است وبقیه هم تعطیل هستند
4- اکثر ساکنین رشت از 50 سال پیش یک خانه دارد 200-150 متری قدیمی یا آپارتمان 100 متری. سرپرست خانوار غیر از کار اداری یا کارگری حقوق ناچیز دارند نه زمینی دارند نه ملکی و......
5- جوانان رشت غیر از کسانی که پارتی دارند اکثرا نتوانستند سر کار برند
در عوض در روستاها قیمت زمین شان بالا رفت ومدارس ساختند دانش آموز ندارند و........
وجواان زشتی بی زمین بیکار واکثزا تحصیل کرده مجرد بی فرزند و.....هستند ومسئولین که یا وام میدهند یا مسکن .جوانی که شغل ندارد پول از کجا بیاورد که فسط بانک بدهد یا قسط مسکن.
بصلاح است اول شغل جوانان تامین شود وبعد ازدواج و بعد وام وبعد مسکن و.....
این را باید کار کارشناسی نمایند چون همه ما که ازدواج کردیم اول شغل داشتیم آیا برای شما این طور نبود.
باید برای ازدواج جوانان اول به فکر شغل آنان بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
ازدواج با کدام پول شغل مناسب پردرامد داریم خانه داریم ماشین داریم ... نداریم اگر کسی ازدواج بخواد بکنه حداقل کم کم 800 میلیون میخواد پوا کرایه خانه کی میده خانه به دوش بعدش میرسه به طلاق...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
من شیش ساله با یه دختری نامزد هستم و همدیگرو دوست داریم. متاسفانه شرایط اقتصادی تنها دلیلی هست که نمیزاره ازدواج کنیم. حقوق پایین اجازه های بالای مسکن هزینه های جاری. واقعا نمیشه.. الان سی و یک سالم شده و دیگه دارم تا امید میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دیگه ازدواجی در کار نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دیگه ازدواجی در کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
نون نداریم بخوریم ازدواج چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
نون نداریم ازدواج چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
پول نداریم ازدواج چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مقصر سایپا هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
چون خیلی خوش می گذرد خانه ماشین کار با درآمد بالا داریم چه کاریه ازدواج کنیم هرهفته یک سفرخارجی میریم وبرمی گردیم هنوز کلی پول می ماند که نمی دانیم چطورخرج کنیم من یک جوان پنجاه ساله هستم از سن دوازده سالگی کار کردم خرج خودم را به زور درآوردم
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
یک فکری برای مهریه بردارن تاجوان بتواندازدواج کندازدواج پسربااین مهریه هایازندان هست یابردگی پس دلیلی برای ازدواج ندارن کسانی هم که ازدواج کردن درگیرکاسب مهریه شدن وخودپسروخانواده اش نابودشدن کشوری بدون قوانین کارشناسی شده نابودخواهدشدهیچ کسی هم به فکرنیست فقط شعارهای گاهی مثبت وگاهی منفی که انسان ارزوی مرگ دراین کشورمیکنداززندگی بهترهست دیگرهیچ دلخوشی برای جوانان مانمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
توی دهه ۷۰ روی بسته های مواد غذایی و خوراکی های ایرانی یه شعاری بود با این عنوان : جمعیت کمتر ، زندگی بهتر

حالا دارن چوبشو میخورن !
مردم رو بازیچه کردن ‌ هر بار یه مسخره بازی در میارن و فقط به فکر منافع امنیت ملی هستن .
به فکر کیفیت زندگی مردم نیستن .
وای بر این مملکت و مسئولینش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اگر دختر ثروتمند باشه میتونه طلب مهریه زیاد کنه ... منتها اکثر دخترها نه خودشون مال و سرمایه ای دارن و نه خانواده گرامیشون چیزی در چنته دارند! اینها دیگه نباید توقع مهریه بالا داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اجرا همسان‌سازی حقوق میتونه کمک کننده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
هر کی به فکر خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
یکی از دوستام سربازی نرفته بود، درسشو تموم نکرده بود، کار ثابت و سرمایه هم نداشت. رفت خواستگاری ادم حسابی و دختر خانم جواب مثبت داد و الان خداروشکر راضی و خوشبختن. از نظر دختر خانم شعور مهم بود که الحق این دوستمون به وفور داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
همه دختر خانم ها اینجور نیستند . اینی که جنابعالی میگی یک در هزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
خیلی کم پیش میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
یه پسری رفته بود واسه خواستگاری، دختر به پسر میگه خونه می خوام ماشین می خوام طلا میخوام و... پسر گفت هر چی فکر میکنم می بینم خودمم همه اینا رو میخوام.... من خودم یه زنم اما حق رو به اون پسرها و مردهایی میدم که حق باهاشون هست خداییش خیلی تحت فشار هستند نباید در این باره در حقشون بی انصافی بشه کلأ ما زن ها طرف حسابمون فقط مرد زندگیمون هست اما پسرها برای خواستگاری رفتن و مردهایی که یه زندگی رو دوششون هست طرف حسابشون هزار نفر و هزار تا چیز دیگه ای هست من یک زنم از دخترا و زنان کشورم خواهش میکنم اینقدر حرف زور نزنید به خدا خیلی از پسرا و مردای کشورمون حرمت دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دهه هفتادی ها هم کم کم نسل سوخته دارن میشن
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۶:۴۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
من‌ متولد هفتادم سی سالمه لیسانس بیکار،مجرد،بی پول
هیچی ندارم،تا الانم هر تلاشی تونستم کردم بلکه جایی استخدام بشم اما نشد که‌ نشد،الان مجبورم کارگری و کار جسمانی بکنم،انگار نه انگار که منم جوانم منم آرزو دارم و ده سال پیش دانشگاه رفتم و با هزار زحمت درس خوندم و سربازی نقطه صفر مرزی برای این کشور خدمت کردم با سخت ترین وضعیت...آیا من جز نسل سوخته نیستم؟
روز به روزم اوضاع اقتصاد و اشتغال بدتر میشه و دیگه به خاطر سنم مجاز به ثبت نام آزمون استخدامی نیستم متاسفانه...
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
ازدواج چیه راحت هستیم دیگخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
من به یه آقا پسر که شغل ثابتی نداشت بدون هیچ توقعی گفتم بله.برا ازداواج جا زد ولی متاسفانه با کمال بی ادبی از من میخواست دوستش باشم.
حالا هم یه کارمند اولش گفت قصدش ازدواج ولی مشخص شد که قصد ازدواج نداره گفتم خدا حافظ
حالا ما دخترا با این پدیده چیکار کنیم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
فعلا خدااااااحافظ خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
خب بنده خدا حتما دیده پول نداره نمیتونه از عهده زندگی متاهلی بربیاد قبول نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
رونق اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دلیلش ایران خودرو و سایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دلیلش رونق اقتصادی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دلیلش رونق اقتصادی است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یعنی نمیدونی دلیلش چیه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
گرانی نبود شغل کار و درآمد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۲۳:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
باورتون نمیشه ولی سه عامل ساده مسکن و خودرو و کار ،همین دولت کمک کنه همه جوانها سر و سامان میگیرن ،زندگی کوتاه و وقت تنگه باید زودتر به فکر آبادی کشورمان و وقت و عمرمان باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مردم خیلی وقته باورشون شده ولی آقایان هنوز در حال بررسی هستند انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۵۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
پول پول پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
اینا وضع مردمو نمیبینن انتظار ازدواجم دارن.پدرم ۲۷ سال پیش ازدواج کرد من اون زمان جای پدرم بودم اصلا سمت ازدواج نمیرفتم دلیلشم مشخصه فرزند من در آینده بدبخت و بیچاره خواهد شد ادم از گذشتش باید تجربه بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به ازدواج فکر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به فکر ازدواج نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خدا لعنتشان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بی پولم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خدا خانه ظلمتان را خراب کند
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۳:۱۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دیگه ازدواج بی ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۳:۰۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به نظرتون واقعا چرا؟!؟! خیلی گنگ هستین اگه نمیدونین
Iran (Islamic Republic of)
هانا
۲۲:۵۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کمبودپسرخوب
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۲:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
متاسفم که قوانین کاملا به نفع خانم هاست.رفتم دادگاه قاضی میگه مهریه رو پرداخت کن.پول دستمزد مدت زندگی خانم رو هم در ایام زندگی پرداخت کن.حتی اگه با شما زناشویی هم نداشته طبق قانون جدید باز هم شماموظف هستید تمام هزینه ها و مخارج خانم رو تقبل کنی.بعد میگه خانم شما موازین رو رعایت میکرده؟میگم خیر.قاضی میگه ثابت کن که خانم اونطور که شما میگی نبوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اثبات اعمال و رفتار شیطان بسیار سخته با یک حرکت پرونده زیر و رو میشه و شیطان وود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
28 ساله پسر بیکار / خودم خرجی خودمو ندارم حالا یکی رو هم بیارم کنارم / جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
من پسر 30 سال دارم بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
من 33سالمه بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
منم ۳۱ سالمه بیکار و افسرده
Iran (Islamic Republic of)
آریو
۲۲:۳۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
هیچ وقت خبری از، امید، نیست، همیشه اخبارناامیدکننده، همه سایت ها، همتون فقط ازناامیدی میگید، همیشه دوست داریدتوفازمنفی سیاحت کنید، همیشه طوری عمل میکنید، که انگارخیلی میدونید.
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۲:۲۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خودتون نمیدونی چرا الهی به درد بی درمان دچار بشن الان من دوتا پسر بزرگ دارم مثل شمع جلو چشم میسوزن با حقوق کارگری نمیتونم سر سامان بدم الهی هرکس باعث بدبختی جوانان شده به زمین گرم بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
زن موخوام
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۲:۱۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
عدم وجود مسکن ، وام ازدواج بلاعوض و شغل برای کسب درآمد.
در تمام کشور های دنیا کمک هزینه ازدواج بصورت بلاعوض است اما در ایران بانک ها از باز پرداخت سود می گیرند و کسب درآمد می کنند که خیلی تعجب برانگیز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بساط سربازی و مهریه باید جمع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
بشین بابا همش یه نفری که صد تا کامنت مشخص میذاری زیر هر مطلبی هم هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بساط مهریه و سربازی باید جمع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اگ مهریه رو بردارن مگه دخترها دیونن شوهرکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
سربازی و مهریه باید حذف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
مهریه و سربازی باید حذف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کشور رو بدید دست من قول میدم طی 4 سال گلستان کنم اگه طی 4 سال همه چی رو درست نکردم اعدامم کنید تورم رو منفی میکنم کاری میبکنم تمام جوانان رغبت پیدا کنند و امید به زندگی درست کردن کشور کار امثال رییسی و زاکانی و محسن رضایی نیست من الان برای مسکن هزار تا برنامه دارم فوق لیسانس عمرانم این مسکنی که الان قراره اجرا بشه تورم جامعه را صد درصد خواهد کرد و هیچ شغلی اضافه نخواهد شد من یک جوان بیکارم که کلی برنامه واسه کشور دارم کاش کسی بود فقط گوش میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ازدواج در زمان قدیم پدیده ای شیرین و آرزوی هر جوانی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ازدواج در قدیم پدیده ای شیرین و آرزوی هر جوانی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
باز هم حرف های تکراری و بیهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تکرار مکررات بیهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بیش از۸۰ در صد جامعه در وحشتی بزرگ به سر می برن خدا به داد همه ما برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
میتونم بگم ۴۰ سال بعد طبق پیشبینی کارشناسان امر ،نصف جمعیت ایران پیر میشه تا کی میخواید این فرهنگ جاهلیت یعنی ازدواج نکردن رو ادامه بدید ،میخوای همینجوری ادامه بدید که جمعیت منقرض شه ،میدونم مشکلات هست اما ازدواج نکردن کار خیلی اشتباهیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
شما برای بقیه نظر نده . هر کس خودش برای زندگی شخصیش تصمیم میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
جمعیت پیر بشه این چه حرفی است ،خب آن جمعیت به مرور ظرف ۱۰ سال از دنیا می روند و دولت راحت میشود که نه در جوانی برایشان کاری کرد و نه در پیری .این که اینها انقدر جوش می زنند که مردم بچه بزایند برای این است که سرباز برای جنگ داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
آقا یعنی چی هر میخواد ازدواج کنه باید میلیاردر باشه اصلا مادر پدر حودتون که ازدواج کردن اول میلیاردر بودن خب معلومه نه شما ازدواج کنید خدا خودش درست میکنه بقیه جاهارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بيكاري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ازدواج 6 حرفه

ولی ازدواج کردن


10 حرفه

اره داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بی پولم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دوستان من از اهل سنت هستم.
مهریه رو قبل از ازدواج میدیم.
آخوندای ما اصلا اجازه نمیدن مهریه از قیمت حدودا یک سکه بالاتر بره، چه بخوای دختر یه میلیاردر رو بگیری و چه دختر یه کارگر ساده، مهریه مشخصه و همه همون مقدار عرف رو میدن. فکر کنم یه همچین فکری بشه مثل منطقه ما ازدواج ها راحت تر بشه. البته مسائل اقتصادی حتی سمت ما هم خیلی تاثیرای بدی گذاشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
این کار درست و پسندیده ای هست یعنی اغاز برای زندگی حتی دعوی هم در چنین زندگی باعث پیشرفت و تحکیم پایه خانواده میشود متاسفانه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
شما از اون دسته ای هستید که زن ها رو آدم حساب نمی کنیر و همیشه میخواهید همه چی بر وفق مراد خودتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به نظرم عجیب ترین تیتر تاریخ رو زدین روی این خبر خوب جواب سوال چیه؟؟؟؟
مسکن
کار
پول
ماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
4- هم به روزی رسانی خدا اعتقاد دارن و هم عرضه ی کار دارن و هم دنبال خوشگذرانی نیستند ولی پول آماده ‌شدن خودشون و خانوادشون برای ازدواج کردن رو ندارند. خیلی سادست، پول ازدواج کردن ندارند. عزیزم علم خود خدا میگه 2+2 میشه چهار، لطف خدا هم همیشه شامل هست و نهایتا میشه شش. هرچی زور بزنی ده نمیشه. حرف شما دقیقا مثل اینه که به یکی ده میلیون پول بدی بگی برو بازار برا خودت ماشین بخر، بهش هم بگی نگران نباش تو راه که داری میری خدا بقیش رو میرسونه. خدا عقل به آدم داده و دنیا بر اساس قوانینی خلق شده. فکر نکن بقیه ی مردم که نمیتونن ازدواج کنن همشون بی خدا هستند. فعلا مشکل اصلی اکثریت جوون ها همین هست، مشکلات فرهنگی و اینا هم هست ولی مشکل اصلی اقتصاده فعلا. هر موقع این رو فهمیدید میتونید در مورد وضعیت نظر درست بدید وگرنه همین نظر امثال شما بوده که وضعیت رو اینجور کرده.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
mo
۲۰:۵۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
توی این مملکت اسلامی، تنها کسایی به بهانه اقتصادی ازدواج نمی کنن که: 1- به روزی رسان بودن خدا اعتقاد ندارن. 2- عرضه کار ندارن. 3- دنبال خوشگذرانی هستن.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
بخاطر همینه که رفتم زن خارجی گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
باشه تو خوبی زورو
Iran (Islamic Republic of)
miladt1996
۲۰:۴۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بابا دلتون خوشه ها پول کجاست.شب می خوابی صبح بیدار میشی یه قیمت جدید میاد با چه دلیلی ازدواج کنیم اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تموم استخدامی تموم شرکتها دارن خانومها رو استخدام میکنن هر جا میری توی محیط کاری فقط خانومها رو میبینیم چه انتظاری دارید مرد پیشرفت کنه درسته خانوم هم باید کار بکنه ولی نه دیگه انقدر هر محیط کاری میرم میبینم بیشتر خانومها نشستن پیش میز بد خانومها میگن هیچ حق و حقوقی نداریم خداییش دیگه تموم شد اون زمان که خانومها حق و حقوقی نداشتن الان بهترین کار بهترین شغل برای خانومها شده توی یک محیط ادارای دولی شما برید نگاه کنید چند درصد خانوم هست چند درصد آقا واقعا دیگه مردها با این وضع دارن بیکار میشن باید فکری به حالش کرد همین موضع باعث بیکاری آقایون و ازدواج کم شده و وقتی هم خانومی کار بکنه انتظاراتش 100 برابر میشه واقعا برید یک آماری از محیطهای کار چه دولتی چه شرکتی بگیری ببینید چند درصد آقا و چند درصد خانوم دارن کار میکنن همین خودش آمار ازدواج کم شده فقط یک نمونش دیگه بماند مشکلات اقتصادی مملکت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یکیش حذف شرکتهای خون اشام ودلال پیمانکار نیروی انسانی هست که زحمت رو نیرو میکشه وسودش تو جیب اونا میره ودیگه پولی دست نیروها نمیرسه پس با وجود اینها وبا این تورم تمایل به مجرد موندن وازدواج نکردن بیشتر میشه
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یه جورایی از کمک و وام غیره حرف می‌زنند انگار نمیدونن حقوق پایه این مملکت چند به چند هستش. آخه نابغه ها شما وام مسکن میدین 450 تومن که بازم خود مسکن نیس فقط حرف تا 10 ساله دیگر با هزار نوع دوز و کلک گول اولیه و ثانویه یه مسکن میخاین بدین اونم اگر کسی از توان بر بیاد. نخبه ها همین پول ماهیانه 7 میلیون تومن قسطش میشه حالا اگه باز پسوند و پیشوند نخوره حقوق پایه 4 میلیونه نکنه بقیشم از در و دیوار همسایه میخاد غضب کنه بده و بعدشم خودشم قراره نور بخوره!!!!! بعدش خرج همسر و بعد فرزند و بعد حقوق مدارس غیرانتفاعی و دولتی و.... بده. حقوق بعد 30 سال کارمند بازنشستگی 4 تا 5 میلیونه آخه این مردم کی باید احساس کنه خودش و خودش هستش.
یدفعه بگید برو بمیر خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
برای جلوگیری از افزایش فساد و خیانت، ازدواج کنید و برای افزایش رفاه، کاهش آلودگی هوا، کاهش ویرانی زیست بوم، کاهش ترافیک و فراهم شدن امکان زندگی در خانه های بزرگ و مناسب از فرزند آوری خودداری کنید تا وقتی جمعیت کشور به تعداد مناسب ۳۰ میلیون برسه.
مردم ایران شایسته بهترینها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به فکر دههشصتیها هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اونها دیگه سوختند و خاکسترشان باقیست
Iran (Islamic Republic of)
علی محرابی لیشتر
۲۰:۲۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
من بابت اینکه شغلی نداشتم تا الان چندين بار جواب نه شنیدم و الان ۳۷ سالمه خسته‌ هم نیستم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اشتباه نکنی ازدواح کنی مگه اینکه مهریه کم و هدف زندگی باشد نه چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
خسته نباشی انشاءلله خدا واست درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۲۰:۲۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
گرانی- بیکاری- تجربه های تلخ دیگران از ازدواج- بی اعتمادی- طلاق عاطفی بین والدین-
Iran (Islamic Republic of)
ساسا
۲۰:۲۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
پسری 30 ساله دارای خونه ماشین و کار اما متاسفانه جیگر و شجاعت ساختن با آدمای این زمونه صفر :)

ما برای چه آفریده شدیم واقعا؟؟؟؟ :( پوسیدیم رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
همه پسرا همینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
من ۲۰ ساله که ازدواج کردم و۲۳ سال هم هست که دارم کار دولتی می کنم تا سال ۱۳۹۰ تونسته بودم ۲۰۰میلیون پس اندارز کنم که تو بورس همش به باد رفت وحالا با زن و دو تا بچه باید آواره شهرها بشم.
ای کاش ازدواج نمی کردم و از این کشور فرار می کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اشتباه کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
باد آورده رو باد میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
بسوز و بساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
پول باد آورده رو باد میبره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ملت بخاطرمهریه توسرمامیرن ازدواج کنن باکلی هزینه قرضی که بعدش توزندان گرم بشوند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دروغ نگید زندان از مهریه برداشته شده
مهریه تنها پشتوانه مالی و حقوقی زن هستش می خواهید اون هم یه دفعه نباشه ؟! مرد باشید و درست زندگی کنید مطمئن باشید کار به اونجا نمی کشه مگر اینکه خودتون نامردی و بی معرفتی کنید که اون هم هر چند ماه می خواهید یک سکه بذارید کف دست زنتون که با بدبختی دنبال حقشه ... خیلی کم پیش میاد خارج از این حالت پیش بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به نام خدا
بیکاری ،تورم ....
تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دولت و مجلس هیچ کاری واسه جوونا نکردن نه برای کارشون نه برای ازدواجشون
همهش شعاره
نا امید شدیم دیگه از زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بدبختی اینه که کار و زحمت هم میکشیم ولی کو درآمدی که کفاف زندگی رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
وای جی سی جان!
جوونا همه دوست دارند ازدواج کنن ؛ کسی بدش نمیاد
اما شرایط واقعا فراهم نیست
بزرگترین مشکل مالی و اقتصادی
بعد کار منهای سربازی که خانوما مشاغل رو اشباع نکنند
و بعد هم سنت های غلط و تفکر منجمد بعضی از خانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
چرا وقتی زندگی که کاملا مال خودم است بخواهم با دیگری شریک شوم شراکت اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
هرچی شغله خانم ها گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
پارسال در اوج فشارهای اقتصادی و... سه ماه به زمان سربازی اضافه کردند.
با این اتفاق، زندگی بیش از پیش بر جوانان سخت شد.
وقتی مسئولین فقط بلدند مانع گذاری کنند، نباید از جوانان توقع نابجا داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
علتش سربازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
علتش افزایش قیمت خودرو توسط سایپا و ایران خودروعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تا زمانی که دختران و زنان مملکت به ازدواج به دید تجارت نگاه کنند آمار ازدواج رشد نمی کند . مهریه و سربازی و از این دست مسخره بازی ها رو کنار بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
Akbar
۱۹:۵۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
احسنت . واقعیت همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
جهیزیه رو چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تجارت چیه ؟! مسخره اش رو در آوردید
توقع دارید مردم رو هوا دخترشون رو همینجوری بدون پشتوانه بهت بدن ؟؟؟!!! مگه دخترشون رو از سر راه آوردن؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
۹:۵۳
از کجا معلوم که خود دختر پشتوانه داشته باشه ؟؟
درضمن لازم نیست به پسر بدون پشتوانه زن بدن . وضعیت مالی پسر یا خانواده پسر گواه همه چیزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دستگاههای دولتی آقایان رو استخدام کنند نه خانم ها رو! نصف قضیه حل میشه الان مشکل اینه که دختر ها کار دولتی دارند در اداره برق و آب و پتروشیمی و .... آقایون بیکار هستند بعد توی خواستگاری کار رو از شرایط آقا میدونن!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
احتمالا با این وضع که هست دیگه آقایون باید دنبال یه خانم استخدام رسمی باسابقه خوشتیپ وخلاصه همه این چیزا بگردن شایدم برعکس بشه خانومهای شاغل برن دنبال اقایون واسه تشکیل زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به اینا اضافه کنید ۲سال سربازی که خانوم ها راحت میتونند در اکثر استخدامی ها شرکت کنند
آقایون کجاند؟؟خدمت سربازی=۲سال
خانوم ها بروند سراغ شغل های فرهنگی خیاطی آرایشگری دکتری و... که مختص به بانوان است
اینو حل کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
آخ قربون آدم چیز فهم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
آخ قربون دهنت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کاربرا اقایون نیست چه برسه به خانمها چرا اینقدر دروغ تحویل میدین بیست میلیون جوان بیکار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مایی که سر کاریم از کانالی وارد شدیم و دوست داریم استخدام خانم داشته باشیم تا زندکی ها را نابود سازیم دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
ک م
۱۸:۴۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
جوانان برای کمک به درآمد دولت، ازدواج نمی کنند تا بیشتر کار کنند و مالیات بدهند.همین که به درآمد دولت کمک کنند کافیه.چه معنی داره از دولت خونه و حقوق و امکانات بخواهند؟ فقط باید مالیات داد. عایدی و افزوده و ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یه 200 میلیون پول بده با یه کار حقوق بالا 6 تومن که نمیریم تا ازدواج کنیم .تیتر مسخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
با ۲۰۰ میلیون نهایتا بتونی برای یه خونه ۸۰ متری فقط جهیزیه بخری !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
200 میلیون پول پرایده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
1 پراید نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ازدواج زمانی خوبه که بتونی از پس زندگیت بر بیای من خودمو مثال میزنم وقتی ن خونه نه پول نه حقوق مناسب نه امنیت شغلی مناسب دارم مگه دیوانم برم خاستگاریه ی دختر بعد با هزار ارزو بیاد تو زندگیم و من نتونم هیچ کاری کنم براش و اونو هم با خودم بدبخت کنم؟بعد هر روز دعوا و جنگ اخرشم طلاق چرا باید همچین کاری کنم حالا خدارو شکر من هم خونه هم ماشین هم اقای خودم نوکره خودمم بازم جرات نمیکنم ۵ ساله با ی دختر دوستم رابطه دارم واقعا جرات ندارم عقدش کنم خاستگاریشم رفتم خیلی اوضاع خرابه اگر مسوولی این پیاما رو میبینه به فکر باشه شما یک کوه یخ رو میبینین ۹۰ درصد در زیر ابه این مشکلات برای ازدواج مهمترین و اصلیترین ترس از آیندست هیچی فردا مشخص نیست امروز ی قیمته فردا ی قیمت این یک اوضاعه واقعا وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کاملا درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کاملا صحیح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تا اوضاع فلاکت بار مملکت درست نشه ازدواجی صورت نمی گیره ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خاک....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خواهشا نه دولت و نه هیچ کس برای جوان ها طرح نزاره. اخه کی از توان پرداخت اقساط در میاد، اگر هم بربیاد تا اخر عمرش باید قسط بده. بزارید ما تو افسردگی مون زندکی کنیم و بعد بمیریم. تمام.
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
سلام مورد برای ازدواج هست ، خیلی هم دیگه رو دوست داریم ولی وقتی مرد کار نداشته باشه میتونه بره خواستگاری؟
اول از همه چیز باید مسئله ی کار حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
کار نیست پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دوستان خواستین زن بگیرید زن خارجی بگیرید منم زن افغانی گرفتم زندگی راحتی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
افغانی که خارجی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
والا زن افغانی بگیریم بهتره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
افرین که فهمیدی و گول بقیه را نخوردی و انشاالله با تلاش و پشتکاری که افغان ها دارنر در زندگی موفق خواهی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
همش تقصی منه راحت شدید؟! دست بردارید از سرمون دیگه!
حالا که ملت 30 رو رد کردن مجرد بدون کارو زندگی پول و... تازه یادشون افتاده برای ازدواج مردم فکر کنند! همه تسهیلات رو هم میخوان بزارن برای زیر 25 ساله ها!
بعد میگیم ما دهه 60 یا و 70 یا نسل سوخته بودیم ناراحت میشن مسئولین محترم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
خب زیر ۲۵ ساله هم دهه هفتادی داره دیگه . مثلا کسی که ۲۳ سالشه ، دهه هفتادیه و تسهیلات دریافت میکنه
پس چطور میگی دهه هفتادی ها نسل سوخته هستن ؟؟
France
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
متولد 70 الان سی سالشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
30سالمه پول جفتی کفش 300 هزاری ندارم فقط مسولین بدونید دیگه جوان که بشه واسه آینده کشور وجود داشته باشد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دهه 70 نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
دهه 70 نسل سوخته هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
از یه لحاظ خوبه همه چی گرون شده
خانواده گیر نمیده برو زن بگیر تا بگه میگم پول ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
اسلام در شرایطی برای زن مهریه و نفقه تعیین کرد که اون زمان ، زنها خانه دار بودند و درآمدی نداشتند!
اما حالا بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال ، ماشاالله خانه دارها هم درآمد دارند و کسب کار شخصی خودشون رو دارند ‌! پس باید مهریه و نفقه به کل منحل گردد
نه به مهریه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ولله من خودم ی خانمم کارنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یه وقت رو دل نکنید شما آقایون ؟!
زن چه حقی و چه سهمی از اون زندگی داره ؟! واقعا که
در ضمن اینهمه زن خونه دار داریم
به علاوه اون خانمهایی که بیرون کار میکنن، توی خونه هم کار میکنن. زن در صورت شاغل بودن هم باز هم وظیفه ی مرد هستش که خرجش رو بده ولی خیلی از آقایون سوءاستفاده میکنن و دیگه خرج زنشون رو نمیدن
خب خانوم که هم تو خونه کار میکنه بیرون هم کار میکنه و خرج خودش رو خودش میده بالاخره تو خونه هم یه خرجایی میکنه اونوقت آقایونی مثل شما که زبانشون که دراز و همیشه طلبکارن هیچی به اسم زنشون هم نمیکنن ... فقط و فقط حق به جانب و طلبکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
یک نفر بخواد ازدواج بکنه در تهران باید 150تا200میلیون فقط باید پول رهن خونه داشته هزینه ازدواج و وسایل ازدواج هم نزدیک به 200تا 300میلیون هزینه داره بعلاوه اجاره خونه خب معلومه کسی ازدواج نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
اون ۲۰۰ میلیون که میگی برای یه آلونک ۵۰ متری در جوادیه ست
Iran (Islamic Republic of)
alisa
۲۰:۲۷ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تازه شانس بیاری طلاق نگیره مهریه بدی... :)))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
نتایج سیاست های احمقانه همین می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ما ایرانی ها که ازدواج نمیکنیم آقایون یه سری خونه و ماشین با دخترا به اشتراک میزارن دخترا هم مقداری زیبایی و ... رو با آقایون! این اسمش ازدواجه آخه!؟!
ازدواج باید از 16 سالگی انجام بشه و از صفره صفره صفر باهم زندگیشونو بسازن دختر و پسر به این میگن زندگی مشترک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بابا تو خرج زندگی میده ؟ 16 ساله ؟ تو کار میکنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
۱۶ ساله هنوز از پفک به چیپس نرسیده .چه برسه بتونه ازدواج کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بنظر من همه دخترهای مجرد و پسرهای مجرد شهر رو جمع کنید اسم پسرا روی یه تیکه کاغذ بنویسید بندازید تو یه گلدون هر دختری یدونه برداره و باهاش ازدواج کنه تمام! راه حل رو حال کردید!
۱۲۳
آخرین اخبار