ایستگاه فضایی بین المللی به زودی میزبان دو ابزار جدید ناسا خواهد بود

ناسا قصد دارد به زودی دو ابزار جدید در زمینه پیش بینی آب و هوا را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از jpl.nasa.gov، ابزار COWVR می‌تواند راه کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تری را برای جمع آوری اطلاعات کلیدی برای پیش بینی آب و هوا باز کند. پرتاب دو ابزار به ایستگاه فضایی بین المللی در عرض چند هفته می‌تواند در پیش بینی آب و هوا تغییر ایجاد کند. انتظار می‌رود دو ابزار جدید که بسیار کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از ماهواره‌های هواشناسی در مدار امروزی هستند، همان داده‌های حیاتی را جمع‌آوری کنند.

دانشمندان ناسا

اهداف ابزار‌های جدید ناسا

هدف اصلی COWVR اندازه گیری جهت و سرعت باد در نزدیکی سطح اقیانوس ها است. TEMPEST نیز برای مطالعه طوفان‌ها، سیستم‌های گرمسیری و اندازه گیری رطوبت اتمسفر استفاده می‌شود. این دو ابزار در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا طراحی و ساخته شده‌اند. ناسا داده‌ها را بایگانی و در اختیار همه کاربران علاقه‌مند قرار می‌دهد. این دو ابزار بخشی از ماموریت نیروی فضایی ایالات متحده به نام برنامه آزمایش فضایی-هوستون ۸ (STP-H۸) هستند که انتظار می‌رود در ۲۱ دسامبر به فضا پرتاب شوند.

ابزار‌های جدید ناسا

ارتش ایالات متحده با استفاده از فضاپیمای WindSat که در سال ۲۰۰۳ پرتاب شد، داده‌هایی را برای پیش بینی باد در نزدیکی سطح اقیانوس جمع آوری کرد. رادیومتر مایکروویو WindSat امواج مایکروویو طبیعی ساطع شده از جو و سطح زمین را اندازه گیری می‌کرد. با تشدید باد و امواج بر فراز اقیانوس تشعشعات مایکروویو نیز افزایش می‌یابد که رادیومتر مایکروویو این انتشار‌های مختلف را ثبت و پردازش می‌کرد و بدین ترتیب سرعت و جهت باد در نزدیکی سطح اقیانوس آشکار می‌شد.

تغییرات آب و هوا

شانون براون مهندس آزمایشگاه پیشرانه جت روی یک رادیومتر مایکروویو برای ماموریت اقیانوس شناسی Jason-3 کار کرد که توسط ناسا، سازمان ملی اقیانوسی و جوی و شرکای اروپایی برای اندازه گیری ارتفاع سطح دریا توسعه یافته بود. او گفت:" ما مفهومی را توسعه دادیم که بر پایه سخت‌افزار Jason-3 بود و متوجه شدیم که این ابزار می‌تواند سرعت و جهت باد را با هزینه‌ای بسیار کمتر اندازه‌گیری کند."

از مزایای برنامه جدید COWVR طراحی ساده آن است. پرتو سنج WindSat در طول جمع آوری داده‌ها تقریباً ۳۰ بار در دقیقه می‌چرخد. توسعه و ترکیب قطعاتی که می‌توانند میلیون‌ها بار در فضا بچرخند، یکی از گران‌ترین و پرهزینه‌ترین جنبه‌های طراحی رادیومتر است. COWVR الگوریتم‌هایی را جایگزین سخت افزار کرده است که باعث کاهش تعداد قطعات متحرک می‌شود.

این الگوریتم‌ها، سیگنال‌های مورد نظر را برای تعیین سرعت و جهت باد استخراج می‌کنند. وزن این ابزار ساده تنها ۵۸.۷ کیلوگرم است و برای کارکردن به ۴۷ وات توان که تقریباً به اندازه یک چراغ خواب است، نیاز دارد. گروهی از دانشمندان و مهندسان ناسا توسعه این ابزار را در سال ۲۰۱۳ در آزمایشگاه پیشرانه جت با بودجه ۲۴ میلیون دلاری یعنی یک پنجم هزینه WindSat آغاز و طبق برنامه در ۲۷ ماه آن را تکمیل کردند.

ماهواره های هواشناسی

تماشای طوفان‌های استوایی با TEMPEST

آزمایشگاه JPL همچنین ابزاری به نام TEMPEST را برای نظارت بر شدت طوفان‌های استوایی طراحی کرد. ابزار TEMPEST یک رادیومتر مایکروویو است، اما به جای باد، طول موج‌های مایکروویو را که به وجود بخار آب حساس هستند، اندازه گیری می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها در مورد طوفان‌های متعدد نشان داده است که این برنامه می‌تواند بخار آب را در سطوح مختلف جو به همان روش ماهواره‌های قدیمی اندازه‌گیری کند.

استیو سوادلی، رئیس کالیبراسیون آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده گفت:" TEMPEST توانایی اندازه‌گیری میزان رطوبت اتمسفر و توزیع عمودی آن را فراهم می‌کند. این موضوع هم برای مدل‌های عددی و هم برای مشخص کردن رطوبت اطراف طوفان‌های استوایی مهم است. تعدد ماهواره‌ها به دانشمندان فرصتی برای بهبود دقت پیش بینی و نجات جان افراد می‌دهند."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.