تهدید انگلیس به خروج از توافق ۱۵ میلیارد پوندی با اروپا

دولت انگلیس تهدید کرده است که قرارداد ۱۵ میلیارد پوندی با اتحادیه اروپا را همزمان با تشدید تنش‌های ناشی از برگزیت برهم خواهد زد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اکسپرس از تهدید انگلیس مبنی بر برهم زدن قرارداد ۱۵ میلیارد پوندی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش‌های ناشی از برگزیت خبر داد.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم جیمز لی نوشت، انگلیس اکنون در حال بررسی طرح‌هایی برای خارج کردن پول خود از سه پروژه بزرگ اتحادیه اروپاست.

باتوجه به تیره و تار شدن روابط میان انگلیس و اتحادیه اروپا، برنامه خارج شدن انگلیس از پروژه‌های هورایزن یوروپ (Horizon Europe)، برنامه کوپرنیک (Copernicus) و یواتم (Euatom) در دست بررسی است و انگلیس به دنبال تامین بودجه جایگزین‌های داخلی خود است.

انگلیس قراردادی برای باقی ماندن در این سه پروژه پس از برگزیت به امضا رسانده بود، اما به نظر می‌رسد برنامه‌ها در حال تغییر است،زیرا وزرای ارشد درحال بررسی ایده اجرای بند ۱۶ درباره پروتکل ایرلند شمالی هستند.

پس از آن که بروکسل «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را به عدم صداقت در مذاکرات درباره آینده ایرلند شمالی متهم کرد و نسبت به عواقب جدی آن در صورت تعلیق معامله توسط داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) هشدار داد، انگلیس و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در آستانه جنگ تجاری قرار گرفتند.

پیش از این انگلیس ۱۶ شهریور گفته بود بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالا‌های عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش به آن اعلام کرد تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با انگلیس مذاکره نخواهد کرد.

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و انگلیس ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار