روسیه: چین و اعضای آسه‌آن پیمان «آکوس» را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانند

نماینده روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت چین و اعضای آسه‌آن معتقدند پیمان امنیتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا تهدیدی برای امنیت منطقه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آندری بلوسف، نماینده روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد چین و اعضای انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) پیمان امنیتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به (AUKUS) را تهدیدی برای امنیت منطقه تلقی می‌دانند.

بلوسف گفت: علاوه بر این،  اندونزی و مالزی هم بر این باورند که اجرای این ابتکار می‌تواند به مسابقه تسلیحاتی در منطقه منجر شود. کشور‌ها به زمان و اطلاعات بیشتری درباره چگونگی اجرای این همکاری سه جانبه نیاز دارند. تنها پس از دریافت اطلاعات کامل درباره آن، می‌توانیم به نتیجه‌گیری درباره سؤالاتی با موضوع تأثیر این ابتکار بر امنیت، پیمان خلع سلاح هسته‌ای و تعهداتی که شرکت‌کنندگان در چارچوب توافق‌های بین‌المللی مختلف دارند، برسیم.

در ۱۵ سپتامبر، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا همراه با بوریس جانسون، نخست وزیر  انگلیس و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیمان شراکت دفاعی و امنیتی جدیدی به نام «آکوس» برای حفاظت از منافع مشترک کشور‌ها در منطقه هند و اقیانوس آرام به امضا رساندند.

پیشتر، دولت استرالیا تصمیم گرفت از قرارداد ۶۶ میلیارددلاری با شرکت ناوال گروپ فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی چشم پوشی کند و به پیمان آکوس بپیوندد این اقدام کانبرا، واکنش خشمگینانه فرانسه را برانگیخت و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه آن را به خنجری از پشت توصیف واسترالیا را به خیانت به اعتماد متقابل بین کشور‌ها متهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار