ثبت هفت اثر تاریخی و فرهنگی بام ایران در فهرست آثار ملی

هفت اثر تاریخی و فرهنگی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، واحد جولایی رئیس گروه حفظ و احیای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: اعضای شورای‌عالی ثبت کشور آبان‌ماه امسال با ثبت هفت اثر تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ایران موافقت کردند.

او افزود: این آثار شامل تپه باستانی گَت­گُلَّری (مَشایخی) در روستای حیدری بخش شیدا و تپه باستانی ماراغاشنای دو شهر بن در شهرستان بن و خانه رضایی، رختشوی‌خانه، کاروانسرا، مغازه‌های کوچه حافظ و کوره آجرپزی دشت مرجن در شهر بروجن است.


بیشتر بخوانید


جولایی اضافه کرد: با ثبت این آثار مجموع آثار تبثی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران به ۶۳۸ اثر افزایش یافت.

او اظهار داشت: تپه باستانی گَت­گُلَّری (مَشایخی) با مساحت دو۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در روستای حیدری بخش شیدا شهرستان بن واقع شده و براساس یافته ­های به‌دست آمده از این تپه قدمت آن مربوط به دوره ساسانی است.

جولایی تصریح کرد: تپه باستانی ماراغاشنای دو شهر بن (مَرغِ آشنا) ۱۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد که براساس سفالینه‌های به‌دست آمده از آن مربوط به دوران پیش از تاریخ (دوره مس و سنگ) است.

او گفت: خانه تاریخی رضایی در محدوده بافت تاریخی بروجن، بلوار مدرس و کوچه عباس‌زاده واقع شده و مربوط به دوران قاجاریه در زمان حکومت مظفرالدین شاه است.

جولایی بیان کرد: بنای رختشوی‌­خانه بروجن مربوط به دوران قاجار افزون‌بر ۹۰۰ مترمربع وسعت دارد و در میدان شهید و محله کاروانسرا واقع شده که مالکیت آن به‌صورت عمومی اکنون در اختیار شهرداری است.

او افزود: کاروانسرای تاریخی بروجن با دو هزار و ۷۶ متر مربع وسعت تنها نمونه از کاروانسرا‌های باقی‌مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در خیابان طالقانی و کوچه شترخوان واقع شده است.

جولایی اضافه کرد: کوره آجرپزی دشت مرجن با یک‌هزار متر مربع وسعت، ارتفاع دودکش ۴۱.۴ متر و قطر دودکش ۶۳.۴ متر در دشت مرجن شهر بروجن واقع شده است.

او ادامه داد: مغازه‌های کوچه شامل پنج باب مغازه در حافظ خیابان دفتری شرقی بروجن مربوط به دوران قاجاریه در مرکز شهر قرار دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.