ورود حدود پنج هزار نیروی مسلح طرفدار ملا عبدالغنی برادر به کابل در پی اختلاف با جریان حقانی

اختلافات داخلی بین طالبان بویژه جریان حقانی و ملابرادر با ورود حدود پنج هزار نیروی مسلح طرفدار ملا عبدالغنی برادر از استانهای قندهار،هلمند و اورزگان به کابل وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از منابع محلی و کارشناسان افغان، اختلافات داخلی بین طالبان بویژه جریان حقانی و ملابرادر در چند ماه گذشته با درگیری طرفداران دو طرف در پایتخت افغانستان که 17 کشته و ده ها  زخمی در پی داشت و همچنان حمله تروریستی به بیمارستان ارتش درکابل که ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشت ادامه دارد.

تحلیلگران، حملات انفجاری در چند ماه گذشته در نقاط  مختلف افغانستان و بویژه کابل را به عوامل جناح حقانی برای حذف طرفداران ملا برادر نسبت می دهند و به ادامه این جنگ و به راه افتادن یک جنگ خانمانسوز هشدار می دهند.

سراج الدین حقانی، رهبر فعلی شبکه حقانی و رابط اصلی سازمان اطلاعات پاکستان و گروه طالبان است.وی فرزند "جلال الدین حقانی"، بنیانگذار شبکه حقانی است که تابستان سال 1397 درگذشت.

به گفته «ملا سخیداد» از افراد نزدیک به ملاعبدالغنی برادر وی با حدود 5 هزار نیروی مسلح از ولایت های قندهار، هلمند و ارزگان وارد کابل شده است.

در همین ارتباط "قربان علی ارزگانی" والی سابق «دایکندی» در صحبت با برخی رسانه ها گفته است، طالبان در ظاهر وانمود می کنند که این افراد برای آموزش های بیشتر نظامی وارد کابل شده اند اما ورود نیرو به کابل ناشی از اختلافاتی بین شبکه حقانی و ملاعبدالغنی برادر است.

وی  تصریح کرد در حال حاضر طالبان به سه جناح عمده شامل ملاعبدالغنی برادر، شبکه حقانی و جناح ملامحمدیعقوب پسر رهبر سابق این گروه تقسیم شده  است.

ارزگانی گفت حمله انتحاری دو  هفته پیش به بیمارستان 400 بستر ارتش در وزیرمحمداکبرخان نیز کار شبکه حقانی بوده است.

وی اظهار داشت شبکه حقانی به کنترل این بیمارستان برای درمان زخمی های گروه‌های نزدیک به خود از جمله تروریست  های خارجی  نیاز داشت.وی اظهار داشت شبکه حقانی با این حمله کنترل بیمارستان را در دست گرفت و دیگر اینکه مولوی احمد الله  مخلص از  فرماندهان شناخته شده  افراد ملابرادر را از مسیر خود برداشت.

وی تصریح کرد اختلافات بین شبکه حقانی و ملابرادر هر روز در حال افزایش است و احتمال درگیری بین دو گروه اصلی طالبان زیاد است.

این منبع شبکه حقانی را بازوی خارجی «آی اس آی» یا شبکه اطلاعات نظامی ارتش پاکستان می داند که در حال حاضر قدرت اصلی طالبان را در اختیار خود دارند و هوادران ملابرادر را به حاشیه رانده اند.

به گفته شماری از فرمانده های طالبان اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد طالبان توانایی حاکمیت در افغانستان را از  دست می دهد و از سال  آینده جنگ بین جناح های مختلف طالبان آغاز می شود.

این افراد تصفیه و خلع سلاح 500 تن از اعضای طالبان را مقدمه پیوستن این افراد به داعش می داند.

با این همه تاکنون طالبان با تکذیب اختلافات بین جناح های مختلف این گروه تلاش کرده است از درز  این اختلافات به رسانه های جلوگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار