خون بند ناف موثر در درمان سرطان

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: اعضای بانک خون بند ناف در استان بیش از ۵ هزار مورد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بازمانده،رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان با بیان اینکه ۲۴ آبان ماه روز جهانی بانک خون بندناف است، گفت: بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان کرمان در تیر ماه ۱۳۸۷ با همکاری بانک خون بندناف رویان فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون دارای سه شعبه در شهر‌های رفسنجان، سیرجان و جیرفت و کارشناس نمونه گیر آموزش دیده در شهر‌های زرند، بم، بافت، راور و شهربابک می‌باشد.

او به درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی، اشاره کرد و افزود: نظر به اینکه ذخیره سازی این نوع خون می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد لذا باید اقدامات بیشتری برای ترغیت و تشویق مردم جهت ذخیره سازی خون بندناف انجام داد.

 بازمانده گفت: از جمله پیوند‌های انجام شده با استفاده از نمونه‌های بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان می‌توان به درمان تالاسمی، آنمی آپلاستیک، آنمی فانکونی، فلج مغزی، بیماری‌های نقص ایمنی اولیه (SCID)، لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان و گاهی در بزرگسالان هم دیده می‌شود)، لوسمی حاد میلوئیدی (AML از انواع سرطان خون) اشاره کرد.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان، به یکی از موارد درمان با استفاه از خون بند ناف در کرمان اشاره کرد و افزود: در کرمان می‌توان درمان کودک ۱۰ ساله مبتلا به تالاسمی ماژور (انجام درمان با استفاده از خون بند ناف خواهر) را ذکر کرد.

بازمانده ادامه داد: حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف برای استفاده احتمالی در آینده، انتخابی است که امروزه تعداد زیادی از پدران و مادران در سراسر جهان برای فرزندان خود مورد توجه قرار می‌دهند.

او گفت: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود در حالیکه این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان در پایان گفت: سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد می‌باشند که امید است با اقدامات گسترده و آشنایی مردم با فواید ذخیره سازی این خون شاهد استقبال بیشتر هم استانی‌ها در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار