قرار بود خودروسازان تا پایان آبان ماه خودروهای دپو شده در پارکینگ های خود را به بازار عرضه کنند که طبق گفته بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی این امر محقق نشد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت خودرو چند ماهی است سینوسی شده بدین معنا که در برخی روزها شاهد افزایش و برخی روزها شاهد کاهش قیمت در آن هستیم. افزایش قیمتی که فروشندگان خودرو دلیل اصلی آن را کاهش عرضه توسط خودرو سازان می دانند.

۲ ماهی می‌شود که از بحث احتکار خودروسازان در انبارهایشان می گذرد. احتکاری که دلیل اصلی آن نبود قطعات الکترونیکی مطرح شده است. 

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قطعه سازان صنعت خودرو به غیر از ۲ بحث غول کرونا و تحریم‌های خارجی، با مشکلات عدیده داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، به عبارت دیگر تحریم‌های داخلی بیشتر به صنعت خودرو و قطعه سازی ضربه وارد می‌کند.

او  گفت: چند سالی است که درگیر تحریم های خارجی هستیم اما متاسفانه تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی به این صنعت ضربه وارد کرد و توان قطعه سازان و خودروسازان را گرفت.

مشکلات صنعت خودرو به قطعه سازان بر می گردد! 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تشریح کرد: در کنار این مسائل برخی موضوعات بحرانی و بین المللی مانند ریزتراشه‌ها وجود دارد که در سطح جهانی پیش آمده است؛ به عبارتی کل دنیا با کمبود تراشه مواجه شده اند که تاثیرات منفی در صنایع خودروسازی گذاشت اما این مسائل موقت بوده و ناشی از کرونا و بحران‌های دیگر است که رفع می‌شوند.

محبی نژاد گفت: اگر صادقانه بگوییم، ما از بحران‌های جهانی کمتر از بحران‌های داخلی لطمه می‌خوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل نقص قطعات به ویژه بحث بحران است.

بعد از آن سازمان بازرسی وارد عمل شد و به خودروسازان مهلت داد برای تنظیم بازار خودرو، باید تا آخر آبان تمام خودرو‌های مانده را چه ناقص و چه کامل به بازار تزریق کنند.

خودروسازان باید تا آخر آبان تمام خودروها را عرضه کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازدید معاونان و مدیران سازمان بازرسی از شرکت‌های خودروسازی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد عمده ۱۴۵ هزار خودرویی که هم‌اکنون در پارکینگ‌های ۲ شرکت خودروسازی کشور وجود دارد تا پایان آبان ماه به صفر برسد.

پس از آن مدیران ۲ خودروساز هم وعده افزایش عرضه و البته برگزاری پی در پی طرح های فروش فوق العاده را دادند و قرار شد ارزان‌ترین خودرو‌های خود را برای کاهش التهابات بازار عرضه کنند و حتی از مردم خواستند برای خرید خودرو عجله نکنند. 

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند، عرضه خودرو به طور منظم هر هفته ادامه خواهد داشت، رشد تولید و رشد در عرضه را در دستور کار داریم. به وزیر صنعت این قول را داده ایم و براساس همان تعهدات خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

او گفت: خودروسازان فروش فوق العاده و فوری را انجام خواهند داد، امروز ۲۰۶ را فروش فوق العاده گذاشتیم و برای هفته آینده هم نیز این خودرو را عرضه خواهیم کرد.

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا عنوان کرد: هر هفته یک طرح فروش خودرو خواهیم داشت و میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۱۶ درصد بوده است. قیمت خودرو در بازار کنترل می‌شود و از مردم برای تمام کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم. 

او همچنین از آغاز تجاری‌سازی ۵۰ هزار خودروی کف پارکینگ خودروسازان خبر داد. 

خلف وعده خودروسازان به سازمان بازرسی

حال با اتمام آبان، نه تنها افزایش عرضه‌ای نداشتیم بلکه میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور هم به عنوان نهاد ناظر اعلام کرده مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد بیش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد تعداد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودور‌های دپو شده خود کنند.

 خودروسازان با وجود اینکه نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند بلکه راه صادرات را هم در پیش گرفته اند. به طوری که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند، گفت:  صادرات برخی خودروها به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه صورت می گیرد، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل نقل و انتقال بانکی با کشور‌های دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید!

در کنار این موضوعات فروش فوق العاده خودروسازان هم متوقف شده و اینطور که مشخص است قرار است امروز چهارشنبه(۱۰آذرماه۱۴۰۰) در جلسه ستاد تنظیم بازار بحث قیمت گذاری خودرو مشخص شود.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خودروساز خودش داره می گه من دیگه عرزشو ندارم منو منحل کنین ولی همچنان اصرار بر حمایتش حتی به قیمت نابودی مردم هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
افشین
۱۶:۳۶ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
طبق آمار دولت بیش از 50 در صد مردم زیر خط فقر سقوط کردند
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد ب
۲۲:۲۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
با سلام خدمت مسئولین محترم من یه بازنشسته هستم که بعد ۳۰ سال کار کردن خواستم یه ماشین بخرم ۱۴ ماه قبل اسم نوشتم یه تیبا قرار شد آذر ماه بدن امروز دعوت نامه آمده با گران شدن جناب عالی برسی کنید در دولت قبل شورای رقابت اعلام کردش ۵۰ درصد پول که گرفته شده تورم و گرانی به ۵۰ درصد بقیه بخوره و بعد قرار شد کسانی که از سال قبل اسم نوشتن تا آخر سال گران شدن به آنها نخوره خواهش میکنم از مسعولین فکری برای کسانی که از سال قبل اسم نوشتن انجام دهد ممن‌ن اگه فکری نشود من مجبور به انصراف هستم شما راضی هستید اینگونه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اقای رئیسی بیا و جواب به خون کشیدن بورس رو بخاطر کاهش قیمت خودرو بده. خودرو پرشیا رو مجبور می کنند ۱۴۵ بفروشه کارخونه بعد بیرون ۳۴۰ دلال میفروشه که داریم تنطیم بازار می کنیم. دولت چیکاره است که مجبور میکنه یک کارخانه مردمی قیمت هاش رو نصف قیمت واقعیش بده. خب قیمت بیرون کنترل کنند نه اینکه کارخانه رو نابود کنند. قیمت تخم مرغ رو کنترل کنند. ماشین صفر واجب نیست که همه بخرن. همه برای دلالی میخرن ماشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
شما فکر کردید بورس تهران ریزشی بخاطر قیمت خودروی کارخونه است دست مردم میدن کارخونه اگه خودرو پرشیا 400 میلیون بکنه فکر کردی بورس رشد می کنه میری با سودش مازراتی میخری شما فکرن قیمت پرشیا واقعا 145 میلیون ؟ والا پرشیا اینقدر نمی ارزه فکر کردی 145 میلیون کم برای پرشیا امثال شما هستن حرف مفت می زنید برای منفعت تون که سود بیشتر بکنید خیلی ها نمی تونن همین 145 میلیون هم بدم شما بهتر بری دعا کنی مذاکرات وین بسرانجام برسه قیمت ارز ثبات پیدا کنه و گرنه وقتی ثبات ارزی نباشه یعنی اقتصاد کشور تعطیل یعنی بورس مثل رب گوجه قرمز کاربر ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
****کورد ایران کورد ایلام سربلند دوران****
۰۰:۴۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
مافیای خودرو ساز می خواهد دولت را تحت فشار قرار دهد تا پای فرانسوی ها را دوباره به ایران باز کند منتظر هستند تا در برجام بنتیجه برسند این هم یک مدل از فشار به این ملت هست خائنین و نفوذی ها در صنعت باید اعدام شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بی شرفها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
تاریخ درباره شما خواهد نوشت که در اوج تکلونوژی ایرانیان بی کیفیت ترین خودروها را به بهای ۱۰ برابر با کیفیت ترین خودروهای دنیا آن هم در بدترین شرایط اقتصادی در کشورشان با قرعه کشی پیش خرید میکردند و بعد از یک یا دو سال با التماس و هزار منت تحویل میگرفتند.این در حالی بود که در آن زمان خودرو یکی از ضروریات زندگی هر خانواده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اگر این مشکل تحریم و قطعه را بهانه خودشان می کنند چرا ثبت نام مجدد می کنند. در حالیکه وعده های قبلی را هنوز عمل نکردند. اگر مورد محاکمه قرار نگیرند این مافیای خودرو جمع نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اقای رییسی شما که رییس جمهور 80 میلیون نفر شدین
ایا واقعا میتونید تکلیف این صد نرخی بودن خودرو رو بگیرید
از این همه بالا و پایین شدنهای ماشین ولوازم یدکی خسته شدیم
اقا بنظرم تو این مملکت این خواسته همه هست که این دو تا رو تعطیل کنید ایران خودرو و سایپارو میگم
اگر بتونین این کارو کنید اسطوره میشید ،خون همه رو دارن میمکن این دو شرکت
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۷:۲۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اقای رییسی شما که زور و قدرتتون کم نیست هم قوه قضایی دستتون بوده و الانم که ریاست جمهوری پس چرا از پس این دو شرکت لگن ساز بر نمیای و این دو مدیر عامل بی وجدان که هدفشون فقط خالی کردن جیب مردمه برخورد نمیکنی ..مگه قرار نشد خودروهای دپو شده رو بدن دست مشتری و بازار که دلال ها ازین وضع پیش اومده بشکن نزنن و خوشحال باشن ..شما خیلی راحت میتونید جلوی تکروی و زیاده خواهی خودروسازا رو بگیری پس لطفا و خواهشا کاری برای این جوونا که به ناچار دلخوششون همین ماشینای بی کیفیت این دو شرکت هست انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
یعنی تو واقعا امید داری به اینا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
در صورتی که ۲ خودرو ساز به وعده خودشان عمل نکرده و خودروهای دپو شده را به مردم واگذار نکردند مدیران عامل ۲ شرکت را باید به زندان انداخت
اینکار را بکنند همه مشکلات حل میشود به ناگاه قطعات نایاب پیدا و ساخته میشود و در عرض کمتر از یک هفته پارکینگ ۲ خودرو ساز تخلیه خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
ای کاش این دو شرکت خودرو ساز آتیش بگیره برای همیشه نابود بشه که مسولین زالو صفتشان به مردم این همه دروغ نگویند روی همشون سیاه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۴:۵۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
دارم کتاب
#وقتی تازه به دوران رسیده ها خودرو ساز شوند.
را می‌نویسم
سالهاست جهان خودرو ساز و ایران با این حرکات و محدودیتهای زشت و تولید و تکنولوژی پایین فقط ادعای پوچ خودرو سازی را دارد آنهم وابسته.هزاران افسوس
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۴:۵۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
دارم کتاب
#وقتی تازه به دوران رسیده ها خودرو ساز شوند.
را می‌نویسم
سالهاست جهان خودرو ساز و ایران با این حرکات و محدودیتهای زشت و تولید و تکنولوژی پایین فقط ادعای پوچ خودرو سازی را دارد آنهم وابسته.هزاران افسوس
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۰۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
مردم خودتان را دریابید مردم در پی یک خودرو ارزان این در و آن در هستند و شما خودرو صادر می کنید ومعلوم هم نیست چطور پول آن داده شود . کجایی دنیا اینطوری است که مردم تشنه خودرو ارزان باشند و به دلیل کمبود عرضه خودرو اینقدر گران و صادر شود .
۱۲۳
آخرین اخبار