بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی راه اندازی می‌شود

بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی در مشهد راه اندازی می‌شود. پیش از این یادمان‌های نوروزی بعد از جمع آوری به انبار منتقل می‌شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مهدی یکپسر دبیر جشنواره چهاردهم در نشست هم‌اندیشی جشنواره چهاردهم هنر‌های شهری گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز جشنواره چهاردهم این است که طرح‌های هنری ارائه‌شده پس از سپری شدن زمان اکران عمومی آن‌ها به انبار‌ها منتقل نمی‌شوند بلکه طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی به دنبال آن هستیم که یکی از بوستان‌های مهم شهر مشهد را به‌صورت موضوعی به نمایشگاهی برای نصب طولانی‌مدت المان‌های برگزیده اختصاص دهیم.

او افزود: با راه اندازی بوستان دائمی المان‌های نوروزی هم چالش بهره‌برداری موقتی و کوتاه‌مدت یکساله که تا پیش از این وجود داشت، رفع می‌شود و هم از سوی دیگر، ایجاد یک بوستان موضوعی می‌تواند به‌تن‌هایی هدف مناسبی برای ارتقای گردشگری شهری باشد.

بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی راه اندازی می‌شود

پرداخت یک سوم ارزش اثر به هنرمندان

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد ادامه داد: توجه به حق معنوی هنرمند طراح و صاحب اثر یکی از مسائلی بود که عمدتاً موردغفلت واقع می‌شد، اما در جشنواره چهاردهم تلاش شده تا به انحصار معنوی و حق مؤلف توجه ویژه صورت بگیرد تا جایی که در این دوره حتی به‌اندازه یک‌سوم ارزش اثر به‌عنوان حق معنوی به هنرمند اعطا خواهد شد.

روایت داستان‌ها از طریق المان‌های برگزیده

مهدی یکپسر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در زمینه روایتگری آثار هنری کم‌کاری‌های زیادی داشته‌ایم، بیان کرد:کشور ما در تولید آثار داستان‌محور با وجود ادعای زیاد از دیگر کشور‌های دنیا عقب است، درحالی‌که فرم خوب، تعاملی‌بودن و سوژه‌محوری آثار ارتباط مردم را با یک اثر هنری تقویت می‌کند. یکی از تلاش‌های ما در این جشنواره روایت داستان‌ها در دل این المان‌های برگزیده است.

بازدید‌های میلیونی زائران از المان‌های نصب شده

او با اشاره به بازدید‌های میلیونی زائران از المان‌های نصب‌شده در شهر مشهد در ایام نوروز، تصریح کرد: در تعطیلات نوروز روزانه ۶میلیون زائر به مشهد تردد می‌کنند؛ این میزالن سفر در شهر‌های مهم گردشگری دنیا دیده نمی‌شود. پیش‌بینی سیل سفر‌ها به مشهدالرضا (ع) در نوروز امسال، وضعیت ویژه‌ای را در بازدید از این المان‌ها ایجاد می‌کند.

بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی راه اندازی می‌شود

ایجاد بوستان موضوعی با جمع‌آوری آثار تولیدی

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد تأکید کرد: در فرصت یک‌ماه اکران باتوجه‌به قابلیت‌هایی که در آثار وجود دارد، آن‌ها را به یکی از بوستان‌های شهر مشهد منتقل می‌کنیم تا با پیگیری این اقدام در دوره چهارساله مدیریت شهری به بوستان موضوعی از روایت‌ها و داستان‌های مشهد برسیم که می‌تواند در آینده به جاذبه گردشگری شهر تبدیل شود.

یکپسر با تأکید بر حفظ حقوق معنوی آثار برگزیده‌شده در این جشنواره اظهار کرد: امسال به حفظ حقوق معنوی شرکت‌کنندگان در این جشنواره تأکید می‌کنیم و با انتشار این آثار بخشی از حقوق معنوی آن به صاحب اثر تعلق خواهد گرفت.

نحوه ارسال آثار به جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد به چه صورت است؟

او در تشریح نحوه ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی هنر‌های مشهد افزود: شرکت‌کنندگان باید ۳پوستر به این جشنواره بفرستند؛ پوستر ابتدایی درباره معماری و ساختار بناست، پوستر دوم در زمینه ساختار محتوا و طرح است و پوستر سوم به تبیین ابعاد فنی و شیوه و روش ساخت المان می‌پردازد. پس از آن، باتوجه‌به اطلاعات این ۳پوستر، داوران به جمع‌بندی لازم در زمینه کیفیت اثر هنری خواهند رسید.

بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی راه اندازی می‌شود

تمهیدات برای بهره‌برداری ۲۴ساعته از المان‌های نوروزی

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با اشاره به شکل بهره‌برداری از این المان‌ها در شهر، ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم امسال این است که آستان‌قدس‌رضوی پای کار این جشنواره آماده است. در همین راستا، در ضلع قبله حرم، بین باب‌الرضا (ع) و میدان بین‌المقدس فضای بزرگی در نظر گرفته شده است و در این بخش‌ها باتوجه‌به زیست شبانه منطقه تمهیدات لازم برای بهره‌برداری ۲۴ساعته از این پروژه در نظر گرفته شده است.

یکپسر با تأکید بر اینکه این جشنواره در بهبود وضعیت حرفه‌ای نسبت به سال گذشته یک گام روبه‌جلو برداشته است، بیان کرد: در سال‌های گذشته پس از ارسال و انتخاب آثار برای جانمایی آن‌ها در شهر برنامه‌ریزی می‌شد، اما امسال ۱۴نقطه در شهر انتخاب شده است که عمده این مکان‌ها از لحاظ منظر فضا باز و آزادند؛ موضوعی که تناسب زیادی با هدف‌گذاری ما در ایجاد المان‌های داستان‌محور دارد.

مشارکت بین‌المللی در جشنواره هنری مشهد

او با بیان اینکه از هرجای دنیا به‌جز رژیم اشغالگر صهیونیست هنرمندان می‌توانند در این رویداد بین‌المللی شرکت کنند، تصریح کرد: برای نخستین‌بار بخش بین‌الملل در این جشنواره برنامه‌ریزی شده است. بی‌شک مشارکت حداکثری بهره‌وری بهتری را خواهد داشت.


بیشتر بخوانید




اعمال راه حل‌هایی برای جلوگیری از مشکلات اجرایی در طرح‌های هنری شهری

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد تأکید کرد: در سال‌های گذشته طرح‌هایی داشتیم که روی کاغذ نظر‌ها را جلب کردند، اما در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. مکرر از کارگاه‌های ساخت این المان‌ها بازدید می‌شود تا بحث کنترل پروژه به‌خوبی طی شود. البته باتوجه‌به اهمیت اجراپذیربودن طرح‌ها، توصیه می‌کنیم افراد در حوزه اجرا نیز گروه‌های کاری ایجاد کنند تا آثارشان اجراپذیرتر شود.

بهزاد چوپان‌کاره رئیس اداره هنری شهرداری مشهد در این جلسه با بیان اینکه جشنواره تاریخچه‌ای چندین‌ساله دارد که در دوره جدید بخش بین‌الملل به آن افزوده شده است، گفت: باتوجه‌به سیاست‌های دوره ششم و تأکید بر شعار مشهد، جهان‌شهر برکت و کرامت، به برخی حوزه‌ها وارد شده‌ایم.

او یکی از موضوعات حوزه بین‌الملل را تأکید بر موضوع مشهد شهر جهانی کهن‌سنگ دانست و افزود: بخش دیگر این جشنواره رویداد نوروزگان است که به المان‌های نوروزی می‌پردازد. امسال گزیده‌تر از همیشه آثار را بررسی می‌کنیم و در این حوزه ۱۴اثر منتخب برگزیده می‌شوند.

بوستان دائمی یادمان‌های نوروزی راه اندازی می‌شود

فراخوان به گروه‌های نمایشی

دبیر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد ادامه داد: امسال به گروه‌های نمایشی مختلف فراخوان داده شده است و این گروه‌های برنامه‌ریزی، در کنار این المان‌ها برنامه خواهند داشت.

چوپان‌کاره با اشاره به نزدیکی میلاد امام‌زمان (عج) و نوروز۱۴۰۱ و همچنین آغاز ماه رمضان در انتهای نوروز، بیان کرد: آذین‌بندی باتوجه‌به کنارهم قراردادن این ۳رویداد خواهد بود و از تزئینات شهری می‌توان در دیوار‌ها و همه بخش‌های شهر برای ایجاد فضایی متفاوت استفاده کرد.

استفاده از دیوار‌های بزرگ مقیاس برای رویداد‌های تاریخی

او با اشاره به بخش نقاشی‌های دیواری شهری تصریح کرد: دراین‌زمینه استفاده از دیوار‌های بزرگ‌مقیاس برای روایت رویداد‌های تاریخی مشهد و دیوار‌های کوچک‌مقیاس با نگاه بهره‌گیری از آثار مختلف در استان در نظر گرفته شده است تا بتوانیم با ترکیبی از نقاشی و نقش‌برجسته اتفاق‎های زیبایی روی دیوار‌های کوچک شهر ایجاد و فضای هنری متفاوتی در شهر ایجاد کنیم.


انتهای پیام//م. م.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.