علی باقری:

اکنون توپ دقیقا در زمین آمریکاست

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در سخنانی گفت که مسئولیت آمدن به پای میز مذاکرات بر عهده آمریکاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در اولین مصاحبه خود از زمان آغاز مذاکرات در روز دوشنبه به میدل ایست آی گفت که مسئولیت پای میز مذاکره آمدن بر عهده آمریکاست نه ایران و توپ دقیقاً در زمین آمریکاست.

باقری کنی تاکید کرد که اکنون بر عهده جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکاست که به پایبندی کامل خود بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، زیرا واشنگتن در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. آمریکا نه تنها برجام را نقض می‌کند، بلکه قطعنامه سازمان ملل و قوانین بین المللی را نیز نقض می‌کند.

باقری کنی در مصاحبه خود تاکید کرد که ایران در مذاکرات جدی است و ۴۰ مقام ارشد را در مذاکرات وین همراه خود دارد.

میدل ایست آی در ادامه نوشت که معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، پیشنهادات اخیر مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی یک توافق موقت  موسوم به «کمتر در برابر کمتر» است، یا اینکه کشورش به «برجام پلاس» فکر می‌کند، که شامل آغاز مذاکرات درباره نیروی موشکی بالستیک ایران یا مشارکت منطقه‌ای آن می‌شود را تکذیب  و خاطرنشان کرد که ایران با آمریکا درباره مشارکت منطقه‌ای گفت‌وگو نخواهد کرد.

باقری کنی در این باره تصریح کرد: «موشک‌های بالستیک توانمندی‌های دفاعی و تضمین امنیت ملی است و کاملاً واضح است که هیچ‌کس قرار نیست بر سر امنیت ملی خود مذاکره کند. ما با همسایگانمان دائم در تماسیم و قبل از شروع مذاکرات به امارات و کویت سفر داشته‌ایم.»

او همچنین در مصاحبه خود اعلام کرد که بایدن بازگشت به برجام را محور سیاست خاورمیانه‌ای دولت خود می‌داند، اما تاکنون تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ برای اعمال «فشار حداکثری» بر ایران را حفظ کرده است.

باقری کنی درباره  هشدار مقامات آمریکایی که پنجره فرصت‌ها در حال بسته شدن است، این موضوع را رد و تاکید کرد که روی ایران هیچ فشاری نیست.

باقری با این استدلال که نقض برجام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین المللی از سوی آمریکاست، مسئولیت مذاکرات را بر دوش واشنگتن گذاشت و گفت: «مسئولیت پای میز مذاکره آمدن بر عهده آمریکاست نه ایران. بنابراین، اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را بردارند.»

مذاکره کننده ارشد ایران با رد ادعا‌ها که ایران از چارچوب توافقی که توسط دولت قبلی در خرداد ماه منعقد شد، به عنوان مبنایی برای از سرگیری مذاکرات استفاده کرده، اعلام کرد: «از هیچ توافق موقتی که از سوی آمریکایی‌ها ارائه شده است، اطلاعی ندارم. پیش‌نویسی که پس از شش جلسه قبلی تهیه شد، «پر از پرانتز» بود و یک توافق نبود.»

او در ادامه به شروع مجدد مذاکرات برجام پرداخت و گفت: «واقعاً معتقدم که این مذاکرات فرصت خوبی است برای کسانی که با زوایای مختلف توافقنامه آشنا هستند تا از حق دفاع کنند و حق ملت ایران را احیا کنند.»

باقری کنی در ادامه به بدعهدی غربی‌ها در مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: «در برجام دو موضوع وجود دارد: متن قانون و رفتار طرف‌هایی که آن را امضا کرده‌اند. نه آمریکا، قبل از خروج از توافق و نه اروپایی‌هایی که باقی مانده‌اند، به درستی تحریم‌ها را لغو نکردند و با ایران تجارت نکرده‌اند. ما همچنین معتقدیم که اجرای برجام در چند سال گذشته دقیقاً دنبال نشده است. آمریکایی‌ها حتی زمانی که در برجام بودند، برجام را به‌ طور جامع اجرا نمی‌کردند، اروپایی‌ها هم که از برجام خارج نشدند، در عمل نتوانستند به طور کامل برجام را اجرا کنند.»

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، مذاکرات احیای برجام روز دوشنبه هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شد.

بدعهدی‌های طرف‌های غربی و سکوت کشور‌های اروپایی در قبال خروج یک‌جانبه آمریکا و سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران باعث شد تا ایران به صورت مرحله‌ای و با تعیین ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان ذیل برجام، از تعهدات خود بکاهد. این در حالی است که نه تنها تحریم‌ها کاسته نشد بلکه تحریم‌های ثانویه از سوی غربی‌ها نیز اعمال شد و آن‌ها حتی به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
امریکا به دنبال برجام یک طرفه می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سایبریها علاوه بر داشتن غلط املایی و نگارشی از فهم ضرب المثلها و کنایه های زبان فارسی هم عاجزند .آیا واقعا سایبریها ایرانی اند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
شما آمریکائیها کثیف ترین موجوداتی هستین که نظام آفرینش به خود دیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دکی هممون انسانیم چا زر مفت میزنی؟
(نظام افرینش خخخخ)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
اونا سالهاست با اتلاف وقت هدفشون نابود کردن مردم ایرانه بخاطر همین هر روز یه بامبول بازی در میارن
شما هم ِلطفی کنین برگردین اینجا تو مملکت ببینیم چکار باید بکنیم
بیش از این به این ها محل ندید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۲۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
درسته که توپ تو زمین امریکاست و حتی تو منطقه 18 قدمه// ولی مسئله اینه که فروارد نداریم گل بزنه // یعنی اونا هیچوقت اجازه داشتن بمب اتمی و حتی برداشتن تحریمها را نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
تو کاسب برجامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
تاوقتی بامشت کاملا پر یعنی بمب هسته ای به این مداکرات نریم این بیشرفا همین اداها رو در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
حمايت ٨٣ ميليون نفر رو داري با اقتدار بريد جلو و حق و حقوق ملت رو از حلقومشان بكشيد بيرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
گل رو كي مي زني ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
زودتر اين مذاكرات رو تمام كنيد و با جديت از حق ٨٣ ميليون ايراني دفاع كنيد .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۵۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
تجربه نشون داده // خوب شدن وضع معیشتی مردم هیچ ربطی به برجام نداره // یه موقعیی هم فک میکردن اگه جنگ با عراق تمام بشه مسعولین به وضع معیشت مردم رسیدگی میکنن // که چنین چیزی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اونا هرچیم بگن هیچکدومو عمل نخواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۴۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دروازبان خودی کی هست هواشو داشته باشید گل نخوره ؟!!! و داور این مسابقه فوتبال کی هست اگه داور سعودی هست گلهای زده شده به آمریکا رو قبول نمی کنه ؟!!! بپایید گل نخوریم و بپایید یهو خودتون هم به دروازه خودی گل نزنید ولی بنظرمان کار به پنالتی زدن کشیده شود پخش مستقیم این مسابقه پخش می شود امیدواریم که حسابی با گل زدنهای زیاد به داخل دروازه آمریکا جام جهانی برجام رو ببرید و کل تحریمها هم زمان با هم سریعا برداشته شود همراه با راستی آزمایی همه ایرانیان دور تا دور این میدان مسابقه نشستند و دارن با صدای بلند تیم ملی فوتبال برجامیشون رو محکم تشویق می کنند . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بایدن که پیر است و قادر به شوت کردن نیست پس منتظر نفر بعدی باید ماند خدا کند ترامپ نباشد که بد جور شوت می کند دروازه و دروازه بان را باهم .......
Iran (Islamic Republic of)
نورمحمد
۱۹:۱۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اکثر مشکل ما اینه که به آمریکا محتاجیم. این یک تناقضه. از یک طرف ما در هویت و اساس با نظام استکباری و سرمایه داری مشکل داریم و از طرف دیگر وابستگی شدیدی به سیستم های تولید شده آنها (مثل سیستم بانکی، دلار و ... ) داریم. اگر ما واقعا با نظام استکبار مشکل داریم دیر یا زود باید دنبال استقلال از این سیستم ها باشیم. برای مثال شیوع ارزهای دیجیتال و پذیرش آنها در سطح کشورها یکی از راه های خوب برای استقلال از نظام بانکی و دلار آمریکا است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلاح اتمی خوب با بد؟؟!!
سلاح اتمی گر چه سلاحی مرگبار و کشتار جمعی است اما آیا مسولان و مدیران ارشد و مسولان کشوری و لشگری و نیروهای ارتش و سپاه و دانشمندان اتمی و دانشمندان فضایی و دانشمندان پدافند به فکر استفاده های خوب و کاربردهای دفاع سیاره ای از این سلاح هم هستند و آیا تا کنون برای دفاع سیاره ای مورد بررسی قرار گرفته است؟؟
آیا کاربرد دفاع سیاره ای و پدافند کیهانی برای وجود مثبت این سلاح برای بشر و بقا موجودات و کره زمین و سرزمین ما کافی نیست؟؟
آیا میتوان کاربردهای خوب را ندید گرفت و تنها به کاربرد بد و کشتار جمعی این نگریست؟؟
چرا داشتنش برای عده ای جرم و شر و برای عده ای خیر است؟؟
چرا برای آنان که سابقه کشتار صدها هزار نفری در جهان با این سلاح را داشتند (آمریکا)و رژیم های کودک کش و اشغالگر(اسراییل)خوب و برای عده ای که فقط دنبال انرژی پاک و مثبت هستند(ایران عزیز ما) بد است ؟؟
چرا آژانس به جای گردآوری و استفاده از همکاری همه کشورها در دفاع سیاره ای و پدافند کیهانی ، همکار و جاسوس و ابزار دست چند قدرت نابودگر زمین درتجهیز زرادخانه هایشان و غافل شدن از آنان برای نابودی بشریت و ابزار دست آنان در ترور دانش و دانشمندان و تخریب تاسیسات و تحریم دانش و اقتصاد کشورهاست.
آگاهانه و یا نا آگاهانه آژانس یار غرب و در زمین غرب وحشی بازی میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آمریکا باید خسارت و غرامت و این خرج غیرقانونی خود را بدهد.
ایران در صورت ادامه دادن به بدعهدی و پیمان شکنی و تحریم ،به غنی سازی نود درصد و همه راههای پیشرفت بیندیشد و خروج از Npt را در دستور کار قرار دهد.
کشور و ملتی که نتوانند چهار وسیله بسازند یقینا برده اند و همیشه وابسته.
ایران را ایرانی میسازد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بشین تا بیاره بده مردک احمق
Iran (Islamic Republic of)
!
۱۸:۵۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
من کاری به توپ ندارم ، من ارزونی میخوام .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۴۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
منم کاری با معامله گران شرف و عزت و استقلال و غیرت یک کشور در مقابل خفت و خاری به اسم ارزانی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
امیر جان، خفه شو لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
احسنت
اقتدار یعنی اینگونه صحبت کردن
Iran (Islamic Republic of)
لیلی علیاری
۲۳:۳۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
گمونم توپ شما آخرش میشه گلوله آتیش میره حلقوم مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
نظرتان راجع به گلوله توپ آتشینی که دولت متبوع و مطلوب شما به صنعت هسته ای و رفاه و سفره مردم زد چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
ایندفعه حلقوم کاسبان برجام رو نشونه گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلام

من یه پیشنهاد برای شما دارم
برای اینکه آمریکا و اروپایی ها در خصوص برجام دندان طمع رو بکنن ( در مورد مسائل موشکی و دفاعی و قدرت منطقه ای ایران ) شما قانونی رو تصویب کنید :
درمورد موشکی و دفاعی: هیچ مقامی چه رئیس جمهور و یا هر کس دیگری حق نداره در مورد مسائل موشکی و دفاعی با کسی مذاکره کنه براش مجازات تعیین کنید ... ( اعدام )

درمورد قدرت منطقه ای ایران : قانونی رو تصویب کنید که هیچ مقامی چه رئیس جمهور و... حق نداره هیچ نوع مذاکره ای کنه و براش مجازات تعیین کنید ( مثلا ۲۰ سال زندان )

مثل قانون راهبردی مجلس در مورد برجام تصویب کردید و براش مجازات تعیین کردید و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آفرین ،درود بر تو ،منطقه منطقه ماست و توان ما به خودمان ربط دارد نه دیگران .
درود بر ایران و ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
عمو این حرف ت زمانی به جاس که از نظر اقتصادی هم جز قدرت ها باشیم نه اینکه اقتصاد دولتی و نفتی با یک توییت رییس جمهور آمریکا ول معطل باشه
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ول کنید این مساله توافق خفت بارو آمریکا ورای مسأله هسته ای می‌تواند با ما رابطه داشته باشد وابسته کردن رابطه با آمریکا به توافق هسته ای و محدود کردن ایران در واقع یک برنامه خرابکارانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
کاملا صحیحه، وجود ترامپ یه شانس برای ما بود که این توافق ننگین سر نگیره. انرژی هسته ای بسیار با ارز‌شه، بچسبید به روش های خنثی کردن تحریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
حواستون باشه آبشار یا سرویس نزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
شما هم که عاشق توپ بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
عه. امریکا که هیچ غلطی نمیتونست بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ابرقدرت به این پستی !!!!!!
تاریخ بخودش ندیده
انشاالله که این عصر نیودایناسورها هم هر چه زودتر با انقراض آنها تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
به خدا وقتهشه که همه رو بد ندونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آفرین بر دیپلمات واقعی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
کی توافق میشه..؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
اگه توپ بازی باشه شوطش راحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دقیقا کجای زمین آمریکا.
گل هم زدید؟
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
انها به تعهداتشان عمل کنند یک سرابی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
داداش جات راحته ، می خوای بگم یه بالش بزارن زیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
جامون راحت نیست ولی اگر با یه توافق و بد عهدی دوباره طرف مقابل، همین خشت خام رو از زیر سرت کشیدن چی، بازم طالبه توافقی؟
آخرین اخبار