نشنال اینترست:

ترکیه به دنبال جنگنده‌های رادارگریز جدید است

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی از تلاش دولت اردوغان برای خرید جنگنده‌های جدید خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد «ترکیه به دنبال جنگنده‌های رادارگریز است؛ حتی اگر این بدان معنا باشد که آن‌ها روسی هستند.»

این نشریه در این گزارش تصریح کرد: اردوغان اکنون زمان خود را صرف بازگشت به برنامه ساخت اف-۳۵ نمی‌کند. آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۹ ترکیه را از فعالیت چند ملیتی برای توسعه و ساخت جنگنده رادار گریز اف-۳۵ بیرون انداخت. این بدان دلیل بود که دولت ترکیه بر خرید سامانه‌های پدافند هوایی ساخت روسیه که مقامات آمریکایی مدعی هستند می‌تواند اطلاعات حساس را در خصوص اف-۳۵ جمع آوری کرده و به دست روسیه برساند، پافشاری کرده بودند.

آنکارا قصد داشت ۱۰۰ فروند اف-۳۵ بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند. اکنون ترکیه به دنبال جنگنده‌های جدید در جای دیگری است.

این نشریه در ادامه نوشت: اکنون فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-۳۵ در حال تولید هستند که یکی سوخو-۵۷ ساخت روسیه و دیگری «جی-۲۰» ساخت چین است. اما مقامات چینی ظاهرا تمایلی به ارسال «جی-۲۰» به خارج از مرز‌های چین ندارند و همین امر سبب می‌شود تا پاسخ روسیه باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوت ۲۰۱۹ اردوغان را در نمایشگاه هوایی MAKS همراهی می‌کرد. این دو مقام سپس یک سوخو-۵۷ را بررسی کردند و پس از آن اردوغان خطاب به پوتین گفت: ما می‌خواهیم این یکی را بخریم؟ و پوتین پاسخ مثبت به این امر داد.

این نشریه همچنین در ادامه با بررسی مشخصه‌های جنگنده سوخو-۳۵ نوشت: با در نظر گرفتن همه این مواد، به نظر می‌رسد که جنگنده بعدی ترکیه، از نوع سوخو-۳۵ باشد.

گفتنی است پیشتر صنایع هوا فضای دولتی ترکیه اعلام کرده بود که فاز نخست ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
جنس این جنگنده ها گرافنه که اونم کیلویی خداد تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چرایکی نظرنمیده که اردوغان بجای اینکه دنبال جنگنده پنهان کارباشه بهتره به اقتصادکشورش بپردازه که مردمش بخاطرارزانی نان توصف نروندویا با استکان روغن نخرند. اگه بجای ایران تحریم بودی چکارمیکردی.
آخرین اخبار