لایحه بودجه ۱۴۰۱ با نگاه توزیع عادلانه منابع به مجلس رفت

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز گذشته با نگاه توزیع عادلانه منابع روی میز رئیس مجلس قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ۲۱ آذر ماه، ابراهیم رئیسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. لایحه‌ای که به گفته رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه متفاوت از سال‌های گذشته و همچنین با فرض ادامه تحریم‌ها تدوین شده است.

رئیس جمهور پیش از ارائه لایحه بودجه در جمع نمایندگان گفت: لازمه ثبات اقتصادی بودجه بدون کسری است. ثبات اقتصادی، انضباط بانکی در نظام پولی و مالی، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی نکات مهم مد نظر ما در این بودجه خواهد بود. امیدواریم شاهد این باشیم که بنیاد و پایه درستی با بودجه ۱۴۰۱ در کشور تشکیل شود تا سال های آینده نیز شاهد رشد اقتصادی باشیم.

/

بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری بسته شد

۳۰۰ نسخه از لایحه بودجه در ۲۸۸ صفحه در حالی منتشر می‌شود که مسعود میرکاظمی در روز‌های قبل قول انتشار بودجه با حداقل ردیف را داده بود. ماده واحده با ۲۰ تبصره به همراه ۲۱ جدول، کلیت لایحه بودجه سال بعد را تشکیل می‌دهند.

تبصره ها

نفت و روابط مالی آن با دولت /صندوق توسعه ملی عوارض و مالیات مسکن و حمل ونقل رفاه و سلامت
شرکتهای دولتی و واگذاری آن ها صنعت، معدن و ارتباطات حقوق و دستمزد تسهیلات تکلیفی
تامین مالی خارجی (فاینانس) آب و کشاورزی پیشگیري از حوادث غیر مترقبه تولید و بهره وری
مشارکت با بخش غیردولتی براي اجرای طرح ها آموزش، پژوهش و فرهنگ هدفمند سازي یارانه ها بودجه
تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی قضایی، انتظامی، دفاعی برق و انرژی هسته ای منابع انسانی دولت

بودجه کشور به لحاظ منابع و مصارف برابر با ۳ هزار و ۶۳۱ هزار و ۷۰ میلیارد و ۴۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (۳,۶۳۱,۰۷۰,۴۶۲,۸۰۰,۰۰۰) است. کسری بودجه در اینجا معنی پیدا می کند؛ یعنی اگر این منابع و مصارف واقعی برآورد شده باشند، در آنصورت کسری بودجه نداریم و برعکس، اگر برآورد منابع و مصارف دولت غیر واقعی باشد، با کسری بودجه مواجه ایم.

/

میزان کسری عملیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است

مقایسه درآمد‌ها و هزینه‌های دولت نشان دهنده کسری تراز عملیاتی ۳۰۰ هزار و ۷۷۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی (۳۰۰,۷۷۶,۰۰۰,۳۰۰,۰۰۰) است. کسری تراز عملیاتی به معنی شکاف میان درآمدها و هزینه های دولت است که کسری بودجه خوانده نمی شود. 

/

در جدول زیر می توانید مهم ترین جزئیات لایجه بودجه سال آینده را به همراه لینک مشاهده کنید.

حقوق زیر ۵ میلیون تومان از مالیات معاف شد
سن بازنشستگی دو سال افزایش یافت
معافیت مالیاتی مؤسسات کنکوری حذف می‌شود
قیر رایگان به بودجه ۱۴۰۱ هم راه پیدا کرد
سقف پاداش پایان خدمت ۴۴۵ میلیون تومان تعیین شد
معافیت مالیاتی صادرکنندگان خوش حساب تمدید شد
نرخ جرائم رانندگی ۵ درصد گران می‌شود
صندوق مسکن محرومین تشکیل می‌شود
پیامک ۳ تومان گران شد
درآمد سالانه زیر ۱۰۰ میلیون تومان معاف از مالیات

برای بررسی بیشتر لایحه بودجه، با کارشناسان این حوزه گفت و گو کردیم.

درآمدهای مالیاتی، ۸۰ درصد رشد کرد

سید عباس عباسپور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در بخش منابع پایدار، دولت حدودا ۵۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را پیش بینی کرده است که رشدی ۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و با اسناد بالادستی نیز همخوانی دارد. خصوصا با سند قانون توسعه ششم که طبق آن باید ۳۰ درصد از منابع بودجه از طریق مالیات تامین شود.

او افزود: بنابراین، این سهم به ۳۵ درصد رسیده و می‌تواند اهداف را پوشش دهد. سایر درآمد‌های دولت نیز حدودا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که از محل درآمد‌های حاصل از مالکیت دولت است. همچنین، سال گذشته دولت در مجموع ۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که این عدد به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عباسپور گفت: پس دولت تغییر رویه داده و حجم اوراق منتشره را بسیار کم کرده است. ظاهرا هدف دولت این است که بودجه خود را از طریق انتشار اوراق تامین نکند. می‌توان نتیجه گرفت که بودجه سال بعد، بسیار واقع بینانه‌تر و با ملاحظه اقتصاد سیاسی و اقتصاد کلان و محتاط‌تر تدوین شده است.

نمایندگان مجلس بر سودآوری شرکت های سهامی متمرکز باشند

علی حدادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تفاوت این بودجه با سال های قبل افزایش اختیارات استانداری ها برای توزیع بودجه هاست. یکی از مشکلات موجود در بودجه سنوات قبل، توزیع ناعادلانه ثروت در کشور بود. به طور مثال اگر در استانی ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی وجود داشت، سهم او از بودجه ۳ هزار میلیارد تومان می شد اما در این بودجه این مشکل مرتفع شده است.

او افزود: موضع بعدی رئیس جمهور در این بودجه، همترازی منابع و مصارف بود، به طوری که بودجه بدون کسری بسته شده است. نمایندگان مجلس می بایست بر شرکت های دولتی و سود آوری آن ها نیز تمرکز بیشتری داشته باشند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: می‌توان گفت که حوزه منابع بودجه امسال تقریبا به صورت واقعی دیده شده است. در حوزه مصارف، هزینه‌های دولت در بودجه سال آینده نسبت به امسال حتی به لحاظ عددی و رقمی نیز کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین ارقام در بخش هزینه‌ها و درآمد‌ها رقم‌ها واقعی دیده شده اند؛ بنابراین پیش بینی ما این است که کسری کمی را خواهیم داشت.

او افزود: اما علاوه بر این نکات مثبت، مواردی نیز نیاز به اصلاح دارند از جمله؛ اصلاح ساختار بودجه‌ای که از دولت انتظار داشتیم، محقق نشده و شاید تقریبا میان ۱۰ تا ۲۰ درصد اتفاق افتاده است. بسیاری از احکام اصلاح ساختاری که مجلس در قانون سال گذشته آن را در دستور کار قرار داده بود (۱۱ بند) و اوایل امسال نیز شورای نگهبان آن را ابلاغ کرد، در احکام بودجه به آن توجه نشده و حتما باید در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مورد اهتمام قرار بگیرد.

لایحه بودجه با سیاست های اصل 44 مغایر است

زنگنه ادامه داد: نکته بعدی، مغایرت برخی از احکام لایحه تقدیمی دولت با اسناد بالادستی به خصوص قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است. به عنوان مثال در قوانین اصلاح ساختار بودجه دولت را مکلف کردیم که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به افزایش پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و همچنین انرژی و نیروگاه‌ها اقدام کند، در بودجه امسال دولت در سه تبصره عملا خود وزارتخانه‌ها را مکلف با این کار کرده که تاحدودی با سیاست‌های کلان خود دولت مغایر است. از آنجایی که دولت اقتصاد مردمی را مطرح می‌کند، این مورد باید خود را در بودجه نیز نشان دهد.

او تاکید کرد: مواردی این چنینی وجود دارند که باید در بودجه اصلاح شوند و امیدواریم در تلفیق و صحن مجلس، نسبت به این قضیه جدیتی نشان داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بدبخت رییسی

بودجه را اول بده نهادها بخورند
نیروی کم بودجه زیاد
کی می‌تونه اینها را راضی کنه
فیلم یوسف پیامبر آدم یادش میاد که مبلغان مذهبی چقدر به فکر مال اندوزی بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
البته برای نهادها واقعا عادلانه نیروی کم بودجه فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
حالاکه دیدیم بدی را دوستداریم اولی را
Germany
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
این بودجه که دستش تو جیب مردمه (البته که دکتر و مسئولین و اینا نه، کسی زورش بهشون نمیرسه)
وزی. بهداشتمونم که میگه دغدغش افزایش جمعیته
ابراهیم بت‌شکن طلسم خود رو بشکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
متاسفهم از اینکه بخش زیادی از نظرات منو پاک کردین
Germany
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
همینو تأیید کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام گرانی داره بیداد میکنه فقط چسبیدن به برجام .کدام مسئول دولتی درک وفهم از تورم داره.فقط شعار میدن حافظ منافع مردم هستیم .بله درست میگن حافظ زندگی نکردن وروزگار خوش نزاشتن برای مردم هستن اگر بزهه کاری.فقر فحشا .دزدی واختلاسی پیش میاد مسئولین هم در آن شریک جرم هستید از فقر کانون خانواده متلاشی میشه پدر خانواده دست به دزدی .و ...... میزنه .فحشا چند برابر میشه . دین وایمان انوقت معنایی نداره.مسلمانی معنایی نداره زمانیکه مسئولین نظام ذره ای از درد مردم کم نمیکنن .مرک بهترین نعمت برای ما وآنان هستش.بیائید بفکر مردم باشید .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
اول سهم کشورهای دیگر را کنار بزارید // بعدا بودجه را تقسیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
لایحه بودجه ۱۴۰۱ با نگاه توزیع عادلانه اموال مردم بین مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
گفتید سیاست اقتصاد انقباضی ولی این سیاست فشار حداکثری به ملت بیچاره هست نه انقباضی در ضمن اگر چنین اتفاقی رخ بده هم اقتصاد داغون رو هم از هم سال بعد از دست خواهیم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
گفتید سیاست اقتصاد انقباضی ولی این سیاست فشار حداکثری به ملت بیچاره هست نه انقباضی در ضمن اگر چنین اتفاقی رخ بده هم اقتصاد داغون رو هم از هم سال بعد از دست خواهیم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
چرا ریز بودجه رو نمیزارن
اگه ریز بودجه
رو نکاه کنید میبنید نهادهایی مانند حوزه علمیه رشدی 180 درصدی در بودجه سال آتی نسبت به امسال خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۳۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
ببخشید این نوع داد ستد لایحه بوجه را روش داد ستد را تغییر و تحولش دهید یعنی چه و چرا باید رئیس جمهور محترم و رئیس مجلس شورای اسلامی محترم مملکت انقدر باید کش بیان از بالا به پایین و از پایین به بالا تا این لایحه بوجه را دست بدستش کنند خب یا رئیس مجلس محترم تشریف بیارن پایین یا رئیس جمهور محترم تشریف ببرند بالا رو به روی یک دیگر محترمانه بایستند و این لایحه بوجه را تحویل دهند و تحویل بگیرند واقعا با دین عکس فوق الذکر روی صفحه تیتر خبریتون هر خردمند آزاده اندیش فهیم عادلی می گوید در شان دو مقام عالی رتبه کشوری نیست که انقدر جلوی دوربینهای خبری کش غوس بیایند برای ردبدل کردن لایحه بوجه مملکتی . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدارو شکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
با عرض ادب و احترام بخدمت شما عزیزان مسئولی عنایت داشته باشند کسی که فقط حقوق از سازمان بهزیسیتی حقوق هست و خانه نشین هستند اگر خواست زندگی تشکیل بده با این تورم نمی شود زندگی تشکیل داد حقوق شان در مقابل حقوق مدجویان تهرانی کم است از شهرستانی بیشتر است مسکن و خوراکی روزانه تجهیزات توانبخشی که معلول به آنها نیاز دارد هفتگی مااهانه کفش و پوشاک میوه بیایند به خانه شان از مسئولان بسیار سپاسگریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خواهشا سن و سنوات بازنشستگی زنان را کاری نداشته باشید به خدا ما زنها دیگه توان دو سال کار بیشتر نداریم
عوض اینکه زنان را زودتر بازنشسته کنید تا به خانواده و بچه ها رسیدگی کنن دیگه میخوان یه راست بفرستند قبرستان
خدایا به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سلام.از دولت جناب آقای رئیس جمهور گرامی می‌خواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم آزاد کنند تا انحصار داخلی شکسته و گرانی بیسابقه دههابرابری خودرو که در دولت تدبیروامید درست کردند و کمی ادامه یافت کاهش شدید یابد،اگر برای جان و مال مردم ارزش قائل هستند واردات خودرو را آزاد کنند،از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نماینده مردم باشند نه نماینده جیب خود و قانون جدید واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را آزاد کنند،تا به احتکار و گران‌فروشی خودروسازان داخلی پایان داده شود،یقین داشته باشید قیمت‌ها کاهش شدید خواهد یافت.ن.گرمی.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
افزایش سن بازنشستگی یعنی خیانت به کارمندان حداقل بگیر و لطف به کارمندان نجومی
تبعیض ، فساد و اجحاف در نظام اداری کشور و عدم اجرای نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت
باعث جهنم شدن سیستم اداری کشور برای کارمندان حداقل بگیر
و تبدیل شدن سیستم اداری فاسد و ناعادلانه به بهشتی برای نجومی شده

ما کارمندان حداقل بگیر مخالف افزایش سن بازنشستگی هستیم و آن را را باعث استثمار خود می دانیم ،
باید سن باز نشستگی حتی از سی سال هم کمتر بشه تا ما کارمندان حداقل بگیر زودتر از این نظام فاسد اداری خارج شویم و کمتر زجر بکشیم
Germany
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
دولت محترم به وضع بیمه شخص ثالث هم برسن این چه سرکسیه کردنی هستش که با رقم‌های سرسام آور مردم رو درگیر کردین این همه سود و گردش پولی بیمه هااز کدوم منطق پیروی میکنه...!!! ؟؟؟هر سال یک میلیون میزارین روش مگه چه خبر شده؟؟؟؟ مردم یک وعده غذای سالم گیر نمیارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی پور
۱۹:۰۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بله مشخصه، افزایش بودجه ی آموزش و پرورش چهارده درصد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ارزیابی لایحه بودجه در یک کلام: "خیلی اوضاع گل و بلبل بود به سبزه نیز آراسته شد".
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
تو این کشور تنها چیزی که وجود نداره عدالته . اینا از حقوق های وزارت نفت و گاز و آب و تامین اجتماعی و مخابرات و با بقیه ارگانها میشه فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چرا از اعتراض معلمان چیزی نمیگید ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
کم بهتون میرسن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سلام.از دولت می‌خواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم آزاد کنند تا انحصار داخلی شکسته شود
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
Anonymous
۱۶:۴۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چشم.بغیر از ماشین مشکل دیگری ندارید دیگه . بروی چشم
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اری خدا را قسم که با همین عدالت له تون کنه بودجه سه برابری ریاست جمهوری هزینه نیست افزایش به حق حقوق کارمند هزینه اضافی است در خرداد شاهد اوضاع اسفناکی خواهید بود انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اگر شما قصدتان از مهارم تورم بود به اعتراض الکی معلمین ۸ملیون اضاف نمی کردید این کار یعنی خودکشی اقتصادی برای چی وبا چه استدلایی معلم باید ۱۵ نلیون حقوق بگیرد وبازنشسته نصف این را هم دریافت نکند این بسیار برای مجلس ودولت شرم اور است پس قشر اسیب پذیر با تورم وگرانی بروند بمیرن یا خودکشی بکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۱۷:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
افزایش حقوق حق معلمان عزیز هست ولی باید بر عملکرد و کیفت آموزش هم نظارت شود اگر بخواهد به همین منوال که اکنون هست باشد ، همین حقوق هم نصفش زیاد هست.

در مدارس دولتی اصلا اهمیتی به آموزش داده نمیشود فقط اواخر سال می گویند هرکس در هر درسی مشکل دارد می خواهم کلاس جبرانی تشکیل دهم هر کس متقاضی هست نفری 2 میلیون بریزد به حساب تا در کلاس شرکت کند ، و جالب هست برای اینکه بگویند کلاسها ثمربخش بوده دقیقا همان سوالهایی داده میشود در امتحان که در کلاس خصوصی رویش کار شده و کسانی که شرکت نکرده اند چون با آن سوالات غریبه بوده آمد نمره خوب کسب نمی کنند ، حالا هرچند هم زحمت کشیده باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب
من معلم هستم
شما بفرمایید با حقوق سه میلیون و خوردی باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
توزيع عادلانه منابع ، جالب بود! ظاهرا براي سال بعد آقايون مسئول بين خودشون منابع رو خوب تقسيم كردن كه اينقدر همشون راضي و خوشحال هستند. ملت هم كه مشكل خودشه اگر چيزي بهش نميرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
افزایش ده درصدی حقوق در برابر افزایش چند برابری قیمت ها کجاش عادلانه است ؟ مگه تورم با حقوق ها بالا میره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چرا مسئولین در دولت باید حقوق های بالای ۱۵میلیون تومان بگیرن حقوق ها باید مقداری از کارمندان بالاتر باشد تا فشاری ناشی از تورم که به همه اقشار می آید به مسئولین بالا رتبه بیاید و مطابق با شرایط حاضر تصمیم بگیرن چرا فقط باید کارگر و کارمند باید شرایط سخت موجود کنار بیایند و مورد تصمیم ناعادلانه قرار گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
قبلا گفته بودن از یمن یاد بگیریم که نون خشک میخورن ولنگ میبندد با این بودجه باید همین کار را بکنیم خودمون انجام ندادیم مسئولین شرایطش را برامون فراهم کردند
Poland
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
با نگاه دست کردن در جیب ملت تیترو اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
قانون حمایت از معلولین شدید ماده۲۷ را اجرا کنید بعد از سالها که ازتصویبش میگزره، محرومترین قشر معلولین شدید نخاعی اند بداد برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
آخه عوارض خروج ۵۲۰۰ میلیونی کجاش عادلانه هست؟ اصلا کدام کشور در دنیا بابت خروج مردمش عوارض میگیره؟ هرکی خارج بشه که به نفع کشور هست تا آقایان راحتتر دزدی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
مقام انسانیت یعنی این!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
یک پیدا نمیشه به این رئیس مجلس و رئیس جمهور بگه چرا خم میشه اون هم به این شکل یه زره سکوه جایگاه رو ببره بالا دیگه این وضیعت پیش نیاد. لایحه هی که این قدر رئیس مجلس خم بش از رئیس جمهور بگیره یعنی گدایی مجلس از دولت
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۳:۵۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بخدا پدر شوهرم ۷۰ سالشه شناسنامش ۱۰ سال کوچیکتره تازه امسال میخواست بازنشسته بشه اگه بفهمه دو سال دیگه هم باید صبر کنه بخدا سکته میکنه تو رو خدا الکی طرح ندین ملت گناه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
واقعا شرم اوره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بجای اینکه ب مردم کمک کنند دارن به نفع خودشون ازشکم مردم کم میکنند واینجا مردم ضررکردن ن مسولین به این نمیشه گفت مردمی واقعا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
مردم بیچاره داستان ما شده عین داروغه و مردم فقیر تو داستان رابین هود ک داروغه ازشون مالیات میگرف ومردم هم هر روز فقیر وفقیرترمیشدند!!!مسولین کشور استخدام شدند ک برای مردم رفاه ایجاد کنند ن مردمو توفقر وفلاکت ببرند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ملی
۱۳:۳۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
لااقل بازنشستگی رو اختیاری کنید کسی که دوست نداشته باشه بتونه درخواست بازنشستگی بده
Iran (Islamic Republic of)
Anonymous
۱۶:۴۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
کجاش عدالته.متاسفانه تمام رسانه ها چه ملی و چه غیر ملی همه سمت دولت رو گرفتند.افزایش حقوق رو کمتراز ۱۰درصد گرفتن ومیگن میخواهیم تورم رو کنترل کنیم.چجوری میخواین کنترل کنین وقتی که ۲۰درصد خودرو رو درهمین هفته قبل گرون کردین ب نام اصلاح قیمت.دیگه مردم هیچ اعتمادی ب هیچ کس توی این مملکت ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اینجانب بعنوان یک کارمند بانک که در دل جامعه همه چیز و همه کس را می شناسم یک نظر برای کنترل تورم دارم و آن این هست غیر اینکه سیستم اخذ مالیات باید گسترده تر و فعال‌تر شود یکی دیگه از کارهای مهم عدم پرداخت وام در بخش خدمات به افراد هست شمال وام خرید کالا ، جعاله ، مرابحه .
Iran (Islamic Republic of)
ماهی
۱۳:۲۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
امیدمون به این بود چند سال دیگه بازنشسته بشیم دوباره دو سال اضافه شد تو رو خدا این قد روحیه مردم رو داغون نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
واقعا ردیف های بودجه عادلانه توزیع شد.میشه بیشتر توضیح دهند.مثلا جامعه المرتضی و مصطفی و ... چقدر تخیصیص داده شده و یرای عمرانی و آموزش و بهداشت و ... چقدر؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۰۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عجب عدالتی
بودجه صدا وسیما و نهادهای نظامی چندین برابر اونوقت بودجه آموزش و پرورش و سازمان هایی که اساس پیشرفت و تعالی هر کشوری هستن و به طور ویژه بهشون نگاه می کنند هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خیلی عادلانه بود بودجه ارتباطات 134درصد افزايش صنعت معدن 129درصد.... واخرین آموزش وپرورش 14درصد افزایش داشته این همه عدالت کجا دیده ملتی؟!!! خواهشن دست از سر این عدالت بردارید کم کم معنی عدالت تغییر پیدا میکنه اموزش وپرورش که جمعیت زیادی از معلمان ودانش اموزان در ارتباطه این بودجه!! این نشونه سقوط فرهنگی جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
من خوندم، بودجه خیلی خوبی بود
البته فکر کنم بورس امسال هم ریزشی باشه
دیگه بورس نذارید
اما بورس دوران طلایی برای سرماگذاری خواهد شد
آخر سال 1401 سال طلایی بورسه
چون بورس الکی الکی پایین میاد
و از ارزشی که داره ارزان تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد. ن. ک
۱۲:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عدالت از جهنم.... کو عدالت؟؟؟
اگه مردید و به قول خودتون عادل، یارانه و حقوق کارمندان رو طبق تورم بالا ببرید دزدای کثیف.
حرومت اون رأیی که بهت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
من که می دونم رای ندادی اومدی جو درست کنی
Hong Kong
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
وضعیت اقتصادی مون داره بحرانی و خطرناک میشه اگر فکر عاجلی براش نشه شورش های خیابانی ایندفعه بسیار گسترده تر خواهد بود مسئول بی کفایت نگی نگفتی؟ بابا طرف گرسنه باشه میگه میرم تو خیابان یا کشته میشم یا حقمو میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ناشناس۱۲:۴۱۲۲ آذر ۱۴۰۰
کشور شما که آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ملت ایران تایید می کنه آفرین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ناشناس۱۹:۳۲۲۲ آذر ۱۴۰۰
شما ملت ایرانی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۲:۳۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
هشت سال خوردین و خوابیدین هیچی نگفتین اگه میشه هشت سال دیگه صبر کنین بعد انتقاد کنین . وقتی خرابی هایی که ایجاد شده ترمیم نشدن اونوقت حرف بزنین و انتقاد کنین . خواهش می کنم به دولت جدید یک فرصت بدید تا خودش رو نشون بده . لطفا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
قرار بود دلار ۵۰۰۰ تومانی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ناشناس۱۴:۲۵۲۲ آذر ۱۴۰۰
پولات رو بذار جلو آینه 2برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
دوبار پنج هزار تومانی برای الان نبود برای هشت سال پیش بود که جناب روحانی ندویده بود داخلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
از فردای خودت مطمعنی که به ۸سال دیگه فکر می کنی!؟بابا عمرمون رفت چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدایا
بورس
خدایا
بورس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عادلانه ازنگاه دولت نه مردم بودجه ای که قراره جیب مردم رابزنه وبحساب دستگاههای نورچشمی واربز انچنانی داشته باشه جای تاسفه که رییس برنامه وبودجه حقوق کارکنان راعامل کسری بودجه وتورم میدونه کمی سواد و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
آیا واقعیت داره که نهاد ریاست جمهوری بودجه خودش رو 3 برابر افزایش داده. در حالی که برای کارکنان دولت مابین 30 الی 10 درصد افزایش در نظر گرفته ؟ خیلی عادلانه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بودجه صدا و سیمای ۴۵ درصد افزایش، حقوق ۱۰ درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
افزایش 3% درصدی مالیات
10-3 میشه 7%
البته افزایش حقوق خودش تورم زاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
پس رتبه بندی معلمان.همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی چی شد..یارانه چی شد..وقتی مجلس و دولت اینجور واسه هم نوشابه باز میکنن معلومه خبری از تغییرات و عدالت نیست...اصلا مجلس اینهمه واسش هزینه میشه هر ساعتش چندها میلیارد تومن حق مردم صرفش میشه، فایدش چیه..تعطیل کنید همون پولش دست دولت باشه تا تمام مشکلات اقتصادی برطرف بشه
Iran (Islamic Republic of)
خسرو خوش کلام بیرانوند
۱۱:۲۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بزرگترین رسانه فارسی زبان دنیا ، تقصیر شما که نیست ، با زبان و فرهنگ فارسی نمیشه همچین عددی رو خوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اگر قرار بر پرداخت مالیات باشد باید همه اقشار جامعه در پرداخت مالیات و ابادانی کشور سهیم باشندنه مردم عادی مالیات در تمام مسایل پرداخت کنند ولی افراد سهمیه دار در پرداخت مالیات بعنوان مثال مالیات بر ارث و... هم معاف باشند این عدالت اسلامی و انسانی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خیلی عالیه یک دفعه بگیرید به هر ایرانی یک عدد قرص سیانور یارانه‌ای بدید خودمون خودمونو راحت کنیم دیگه این همه زحمت نکشید خواهشا!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
مملکت نیست که 35 سال از عمر یه روزش با روز دیگه اش یکی نبود، حساب کن هر روز خورشید صبح میاد عصر میره ولی تو ایران نمی دونی فردا چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
هر سال که بودجه میبرند از مزایا و فرقش با پارسال میگویند اما هرسال وضع مردم بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
همین دارالمنافقین که شفافیت رو تصویب نکرد رو میگین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدا قوت انشالله که موفق به حل مشکلات مردم بشید آقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ما که تو این کشور عدالتی ندیدیم متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اولا خیلی دیدید ولی چشماتون سفیده دوما اگه عدالتی نباشه نتیجه رای کنسرتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
هذیون میگی حتما دکتر برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
مرحبا بر دکترقالیباف، این امیرمرد هوشمند و مومن و وطن پرست مایه اصلاحات نوین و اساسی پیشرفت ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جوک قشنگی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
فکر کنم یک چیزی بهت رسیده این وسط
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
مگر کسری بودجه الان مشخص میشه کسری بودجه زمانی مشخص میشه که بودجه تقسیم شد و دزدان کارشون کردند بعد کسری بودجه نهادها و سازمانها مشخص میشه نه الان جناب رئیس جمهور.
-
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
با این همه بیکاری سن بازنشستگی را بالا می برید............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ز گهواره تا گور حق بیمه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چقدر ترسناک شده ایران
بی دلیل نبود که همه اونایی که مسول بودن اختلاس کردن و فرار کردن .
Iran (Islamic Republic of)
جو
۱۸:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ایران ترسناک نشده ،،،،افکار شما آن را ترسناک کرده
ایران خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خبری از فروش شرکتهای دولتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
درآمدهاشون فقط از طریق چاپیدن مردم تامین میشه ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
باسلام
این چجور عدالتی هست که حقوق قوه قضاییه و پرستاری و صداو سیما دو سه برابر میشه ولی حق و حقوق معلم داده نمیشه؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عدالت سید محرومین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
شما خودت دیدی دو سه برابر شده؟ اون مطمئن شو بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
تا چشت درآد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
شما معلما باز هم تعطیلات زیادی دارید باید شکرگذار باشید
ما که نه حقومان مثل شماست نه مرخصی دارم ببین چه زجزی می کشیم

منتظریم با ۲۵ سال بازنشست شوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
به جای اینکه سن بازنشستگیو بیارن پایین ومنه جوون که الان بیکارم برام کار پیدا بشه دیگر امیدی به پیدا کردن کار ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
الان اینقدر در نکاپو کار پیدا کردنی آخ بمیرم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خوش بحال کارمندان مالیات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عدالت!!!!؟؟؟ چی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
واقعا حرف حساب زدی بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
این عدالت رییسیه
Iran (Islamic Republic of)
مت
۱۳:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
عدالت زیباترین خصلت ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
چیز خوبیه که شما نداری اگه داشتی می دونستی چیه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
به نظرم 2سال دیگه طعمشو رو میچشیم اگه در اقتصاد باشید این مطلب من رو بهتر متوجه میشد
آخرین اخبار