رئیس دانشگاه شریف در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم بروز کردن زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها هر ۱۰ سال یک بار

جلیلی گفت: زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها باید هر ۱۰ سال یک بار بروز شوند.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف  در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش پژوهشگران برتر در کشور گفت: در دانشگاه صنعتی شریف هرساله پژوهشگران برتر خود را از زوایای مختلف پژوهش در علوم بنیادین، پژوهش‌های کاربردی و حوزه‌های فناوری و کسب و کار مورد تقدیر قرار می‌دهیم.

او افزود: قاعدتا پژوهش نیازمند حوصله و نگاه بلند مدت است و بر اساس اینکه بنیادی یا کاربردی باشد مخاطبان متفاوتی دارد. پژوهش‌های بنیادین باید نوعا خود دانشگاه و دولت به عنوان حاکمیت حمایت کند؛ چرا که منافع آن به عموم فناوران و عموم جامعه باز می‌گردد و دراز مدت است.

جلیلی تصریح کرد: پژوهش‌های فناورانه و کاربردی احتمالا مخاطبان عمومی تری دارند و می‌توانیم از صنعت انتظار داشته باشیم که به دانشگاه جهت خریداری پژوهش‌های مبانی یا محصول و خروجی‌های آن مراجعه کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه صنعتی شریف همانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دیگر محدودیت‌هایی دارد که به علت نگهداشت نیروی انسانی، نگهداشت پژوهشگر، تامین هزینه زندگی آن ها، تامین هزینه پژوهش، مواد مصرفی پژوهش، زیرساخت‌های پژوهشی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی این موضوع اتفاق می‌افتد و بعد از مدتی با اصطحلاک مواجه هستند.

جلیلی بیان کرد: باید زیرساخت‌های پژوهشی را هر ۱۰ سال بروز کنیم، چرا که آن‌ها با مسئله نقدینگی و بودجه و تحریم مواجه هستند. در کشور با تحریم خرید تجهیزات آزمایشگاهی رو به رو هستیم که این محدودیت‌ها باعث می‌شود تا قدردانی بیشتری را از پژوهشگران خود داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: پژوهشگران ایرانی نسبت به مابقی محققان دنیا پژوهش‌های بیشتری دارند و اگر آن‌ها در سطح دنیا می‌درخشند باید قدردانی بیشتری را از آن‌ها داشته باشیم.

جلیلی گفت: دانشگاه صنعتی شریف یک دانشگاه دولتی است و عمده دانشگاه‌های دیگر کشور هم به همین صورت هستند؛ بنابراین وابسته به بودجه هستیم و اگر به میزان آن اضافه نشود یا متناسب با نرخ تورم نباشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که در اینصورت دل نگرانی‌هایی برای محققان به وجود می‌آید.

رئیس دانشگاه شریف بیان کرد: مسیر مقابله با تحریم‌های کنونی کشور در صورتی هدف قرار داده می‌شوند که توسعه اقتصاد دانش بنیان و طراحی و تولید محصولات با فناوری بالا مورد توجه قرار بگیرند و در این زمینه راهی جز اهمیت به این موضوع نداریم.
او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه صنعتی شریف، توسعه اثرگذاری اجتماعی و افزایش نقش دانشگاه و کمک به حل مسائل کشور از طریق توسعه فناوری است. بسیاری از چالش‌های پیش روی کشور نیازمند همین مسائل است، بنابراین کشور از دانشگاه‌ها انتظار ویژه‌ای دارد، چرا که مسائل قابل حل بوده و باید برای رفع آن‌ها راحت حل ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت:  قاعدتا نمی‌توانیم مسائل کشور را بدون امور بنیادی و پژوهش‌های بنیادی حل کنیم، بنابراین باید به آن‌ها توجه کنیم. بدون پژوهش‌های بنیادی و کاربردی کاری انجام نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.