تضمین اسپانیا به یونان در خصوص تحویل ندادن سلاح به ترکیه

وزیر امور خارجه اسپانیا در جریان دیدار با همتای یونانی خود، به آتن تضمین داد که به آنکارا سلاح تهاجمی تحویل نخواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با خوزه مانوئل آلبارس، همتای اسپانیایی خود گفت که مادرید به آتن اطمینان داده است که به آنکارا سلاح تهاجمی تحویل نخواهد داد.

وزیر امور خارجه یونان گفت: «بسیار خوشحالم که اعلام کنم از همتای اسپانیایی خود تضمین‌هایی دریافت کرده ام که اسپانیا در چارچوب قوانین اروپا و تصمیمات آن عمل کرده و خواهد کرد. می‌خواهم از او برای چنین مقررات واضحی تشکر کنم.»

نیکوس دندیاس ضمن ابزار نگرانی از قصد اسپانیا برای گسترش همکاری‌های نظامی با ترکیه، تاکید کرد که از سال ۲۰۰۸ و طبق مواضع مشترک شورای اروپا در خصوص کنترل صادرات فناوری و تجهیزات نظامی، کشور‌های عضو این شورا متعهد شدند که از صادرات فناوری و تجهیزات نظامی که ممکن است برای عملیات تهاجمی استفاده شوند، اجتناب کنند.

این مقام بلندپایه یونانی همچنین قول داد که از اسپانیا در مقابله با مسائلی که ممکن است با آن مواجه شود حمایت کند و از تقویت همکاری با اسپانیا خبر داد.

یونان نگران گسترش همکاری اسپانیا با ترکیه در بخش دفاعی، به ویژه در زمینه ساخت کشتی و هواپیما‌های بدون سرنشین است. برنامه‌های همکاری دو کشور، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در آنکارا اعلام شد.

گفتنی است، ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل کنترل جزایر فراساحلی، به ویژه پس از کشف ذخایر گاز در زیر بستر دریا، با کنترل یونان و بر بخش‌های وسیعی از دریا‌های سواحل جنوبی و غربی مخالف است. در مقابل، آتن نیز به دنبال تقویت نیروی دریایی و تسلط بیشتر و بهتر بر این مناطق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار