تلاش آمریکا برای به پای میز کشاندن چین درباره کنترل تسلیحات

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن امیدوار است به زودی مذاکراتی را با چین در زمینه کنترل تسلیحات آغاز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: چین در حال حاضر اقدامات زیادی در جهت گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای و ناوگان زیردریایی هسته‌ای خود انجام داده که این امر ما را بسیار نگران کرده است.

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود چین در سال آینده زرادخانه‌های هسته‌ای خود را دو برابر کند در حالی که آمریکا در این زمینه در حال کاهش تجهیزات خود است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در ۱۶ نوامبر اعلام کرد: آمریکا و چین در یک نشست مجازی برای بررسی امکان گفتگو در زمینه کنترل تسلیحات نظامی به توافق رسیده اند. به نظر می‌رسد شی جین پینگ  و جو بایدن، روسای جمهور چین و آمریکا در این زمینه به توافق‌هایی رسیده باشند.

وی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: من خیلی امیدوارم که این گفتگو‌ها به زودی بین دو طرف آغاز شود، ولی هنوز نمی‌توانم در مورد زمان و مکان دقیق این مذاکرات اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار دهم.

چین اخیراً از گفتگوی آمریکا و روسیه برای کاهش تنش ها استقبال کرده، اما لی سونگ، سفیر خلع سلاح چین در ژنو در جمع خبرنگاران گفته بود: پکن علاقه‌ای به مفهوم کنترل سلاح سه جانبه و یا همان خلع سلاح ندارد. زرادخانه‌های هسته‌ای چین به منظور تقویت نیروی نظامی کشور ساخته نشده و تنها برای دفاع از خود است.

آمریکا به شدت در سال‌های اخیر نگران پیشرفت‌های نظامی چین در زمینه تسلیحات به روز دنیاست. واشنگتن می‌گوید به احتمال زیاد پکن در چند سال آینده گوی سبقت در زمینه سلاح‌های مافوق صوت و هسته‌ای را از آمریکا خواهد ربود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار