معاون سواد آموزی تهران:

بالای ۹۰ درصد جمعیت کشور با سواد هستند

شفیع پور گفت: نسبت باسوادی در جمعیت بالای ۶ سال ۹۰ درصد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شفیع پور معاون سواد آموزی شهر تهران در نشست خبری که به مناسبت هفته سواد آموزی برگزار شد، اظهار کرد: افراد بیسواد یا بازمانده از تحصیل، محروم‌ترین قشر جامعه هستند و افرادی که در این راستا گام برمی دارند به انسانیت خدمت کرده اند.

او افزود: سواد آموزی یک انقلاب در افراد ایجاد می‌کند. با سواد کردن بزرگسالان، یک جهان دیگر با آن‌ها داده می‌شود. 

شفیع پور تصریح کرد: در معاونت سواد آموزی سالهاست که معلم و مدرسه رسمی نداشتیم؛ که خوشبختانه در این چند سال گام‌های بلندی برداشتیم.

او افزود: در سال ۱۳۰۰ طبق آمار داده شده، ایران ۱۰ میلیون جمعیت داشت که بالای ۹۵ درصد آن بیسواد مطلق بودند. اکنون جمعیت ۸۵ میلیون نفر است و بالای ۹۰ درصد جمعیت بالای ۶ سال، با سواد هستند.

شفیع پور گفت: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان آموزش عالی ۹ میلیون نفر است که بخش عمده آن‌ها بانوان هستند.

او با اشاره به اینکه سواد زیرساخت عدالت است، افزود: در آمار جهانی اگر میانگین پایه تحصیلات کشور یک درصد پیشرفت کند، ۱۰ درصد تاثیر بر درآمد ناخالص ملی آن کشور خواهد داشت.

شفیع پور با اشاره به اینکه در سال ۱۳۳۵ شهر تهران ۹۰ هزار نفر بیسواد داشته است، گفت: شهر تهران یکی از با سوادترین شهر‌های ایران است. جامعه هدفی که الان در معاونت سواد آموزی داریم در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است.

او با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۹۹.۴ درصد با سواد هستند، افزود: الان ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر بیسواد در میان جمعیت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شهر تهران داریم که این افراد پراکنده هستند و پیدا کردن آن‌ها سخت است.

شفیع پور گفت: به ازای هر هزار نفر، دو نفر بی سواد داریم. عمده مهاجرین تهران که از اتباع افغان هستند بیسوادند. آن‌ها مشتاق سواد آموزی هستند اما ظرفیت ما محدود است.

معاون سواد آموزی شهر تهران گفت: مشکلی که ما داریم بیسوادی پنهان است، تعداد زیادی از این افراد بیسوادی خود را پنهان می‌کنند.

او گفت: یکی از کارنامه‌های موفق جمهوری اسلامی ایران، بستن مبادی بیسوادی است و اینکه تلاش کند تا کسی بیسواد نباشد.

شفیع پور افزود: در سال ۸۷، تعداد ۱۸ میلیون دانش‌آموز داشتیم و در این دوره ۲۰ درصد از اعتبارات کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافت تا باسوادی کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سواد آموزی ، بی سوادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار