۱۶۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در سرخس وجود دارد

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون در سرخس ۱۶۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد که خود عامل ایجاد گرد و غبار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شکاری معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در شهرستان ۵۵۰ هزار هکتاری سرخس، ۲۰۰ هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است که ۱۶۰ هزار هکتار از این میزان را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند.

وی گفت: پروژه‌های مختلفی در این سطح با همکاری مجموعه‌های مختلف از جمله آستان قدس رضوی و با اعتبارات مختلف به منظور احیای عرصه‌ها و جلوگیری از افزایش فرسایش سطوح انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸ معادل ۲ میلیارد تومان، در سال ۹۹ نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و امسال ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های کنترل کانون‌های مذکور صرف شده است

شکاری گفت: به دلیل شرایط خاص شهرستان سرخس، اعتبار پروژه‌های کنترل کانون‌ها در این شهرستان معادل چند شهرستان بوده است.

وی گفت: امسال ۱۰۰ هکتار نهالکاری، ۲۰۰ هکتار مدیریت رواناب، ۵۰۰ هکتار آبیاری و ۷۰۰ هکتار قرق اراضی به منظور جلوگیری از ایجاد وضعیت بدتر فرسایش بادی در شهرستان انجام شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در شهرستان سرخس پروژه‌های فراوانی داریم که چندین سال کار و اجرای طرح تاکنون تا حدودی این کانون‌ها را به کنترل درآورده است و خوشبختانه افزایش سطح کانون بحرانی فرسایش بادی در این بخش نداشته‌ایم.

شکاری گفت: اگرچه وضعیت کانون‌های گرد و غبار در سرخس مطلوب نیست، اما عامل عمده گرد و غبار در این منطقه عوامل خارجی و با منشا کانون بیابانی "قره قوم" ترکمنستان و "هرات" افغانستان است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار