وزیر امور خارجه اوکراین:

مسکو در دریای آزوف برتری نظامی قابل توجهی نسبت به کی‌یف دارد

وزیر امور خارجه اوکراین با اشاره به تسلط امنیتی روسیه در دریای آزوف اذعان کرد مسکو در این دریا برتری نظامی خود را بر کی‌یف نشان داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین امروز یکشنبه به روزنامه واشنگتن پست گفت که مسکو در دریای آزوف برتری نظامی قابل توجهی نسبت به کی‌یف دارد.

دیمیتری کولبا اعلام کرد که از نظر امنیتی، دریای آزوف تحت تسلط روسیه است و در صورت وقوع جنگ، آن‌ها به شدت از آن برای اعمال فشار بر شهر‌های جنوبی ما در ساحل آزوف استفاده خواهند کرد. البته روسیه وضعیت آزوف را دیکته می‌کند و اساسا از آن به عنوان تئاتر جنگی استفاده می‌کند.

در تماس اخیر بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، پوتین تأکید کرد که نیرو‌های مستقر در خاک روسیه به هیچ وجه تهدیدی برای هیچ طرفی به‌ویژه اوکراین محسوب نمی‌شوند.

برخلاف تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف و مداخله غرب در امور دو کشور، مسکو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و هرگونه اتهام آمریکا و کشور‌های غربی در این خصوص را قویا رد می‌کند.

حضور ناو‌های متعلق به ناتو در دریای سیاه به شکل گسترده‌ای افزایش یافته و روسیه این اقدام را تحریک‌کننده و تهدیدی علیه مرز‌های غربی خود خوانده است. در پاسخ به آرایش جدید نظامی ناتو و جهت‌گیری سیاسی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن، روسیه هم شماری از نظامیان خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده است. مسکو تاکید دارد که «کی‌یف» عامل افزایش تنش‌هاست و به توافق‌های مینسک پایبند نیست.

براساس توافق‌های مینسک ۱ و ۲ که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بین روسیه و اوکراین و با میانجی‌گری فرانسه و آلمان به امضاء رسید، تنش‌زدایی در منطقه دونباس حدفاصل مرزی بین روسیه و اوکراین آغاز شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار