شورای رقابت سه سالی بود که در عرصه قیمت گذاری خودرو تصمیم گیری می کرد، تصمیم هایی که حتی وزارت صمتی ها نیز از آن راضی نبودند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته شورای رقابت در اطلاعیه ای اعلام کرد که از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شورای رقابت سه سالی بود که در عرصه قیمت گذاری خودرو تصمیم گیری می کرد، تصمیم هایی که حتی وزارت صمتی ها نیز از آن راضی نبودند. سهیل معمارباشی مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در این خصوص گفته است قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت مانع بزرگ توسعه خودروسازی است که امروز به‌طور متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در تولید هر خودرو را در این صنعت رقم زده است.

به گفته این مقام مسئول یکی از پیش‌نیاز‌ها و الزام‌های توسعه صنعت خودرو، رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری است. اگر قیمت‌گذاری‌ها در خودروسازی به صورت دستوری باقی بماند نه تنها افزایش تیراژ تولید خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود، بلکه همچون چند سال گذشته شاهد عقبگرد در شمارگان تولید خودرو‌ها خواهیم بود.

این مقام مسول گفت: در سال‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با وجود مشکلات زیاد، تحریم‌ها و کرونا تلاش خود را کردند، اما قیمت‌گذاری دستوری زیانی به این صنایع زده که در صورت اصلاح نشدن نتایج منفی زیادی در آینده به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: از جمله خودروسازان نتوانستند پروژه‌های توسعه‌ای خود، تطبیق با استاندارد‌های روز جهان و بهبود کیفی تولیدات را به دلایلی همچون کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری ناشی از قیمت‌گذاری دستوری اجرایی کنند. با وجود همه این مسائل، خودروسازان در چند سال اخیر با وجود تحریم‌های داخلی و بین‌المللی توانستند برنامه‌های توسعه‌ای خود را ارائه و محصولات جدیدی تولید و به بازار عرضه کنند.

اما این یک بعد ماجرا نیست و حتی کارشناسان نیز نسبت به قیمت گذاری دستوری انتقادهایی دارند.

قیمت گذاری دستوری، رانت و فساد را افزایش داد

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرایط حال حاضر در بازار خودرو نتیجه سیاست های غلط در مدیریت هاست. در این بین باید گفت هر فردی که خودرو تحویل می گیرد لزوما دلال نیست و ما مقصر اصلی را نباید بازار یا مردم بدانیم بلکه مجریان سیاست های غلط در کشور مسبب هستند.

زاوه بیان کرد: در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می شود از سال 89 توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت ها نمود پیدا می کرد و دولت حداقل ۲۵ درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می کرد و به همه اقشار جامعه می رسید.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است. در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهادهای پاسخگو باز می کند.

قیمت گذاری دستوری باعث شده بود فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار افزایش یابد آنطور که فروشندگان خودرو می گویند در خودروهایی مانند رانا پلاس پانوراما اختلاف قیمتی حدود ۷۱ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک اختلاف قیمتی حدود ۱۲۷ میلیون تومان، سورن پلاس اختلاف قیمتی حدود ۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده سقف شیشه‌ ای اختلاف قیمتی حدود ۱۳۷ میلیون تومان بین کارخانه و بازار وجود دارد.

بعد از حذف شورای رقابت از تصمیم گیری در قیمت گذاری خودرو این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار محول شده است و وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد: تاکید رئیس جمهور این بود که از این به بعد اصلاح قیمت خودرو با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق هم افتاد.

کارشناسان می گویند حالا که قیمت گذاری محصولات خودروسازان دست وزارت صنعتی است که حتی خود آن مدیران این 2 شرکت را انتخاب می کند، بهتر است علاوه بر در نظر گرفتن منافع خودروسازان ، با افزایش تولید منافع مردم را هم در نظر بگیرند.

در ساخت خودرو باید هم منافع خودروساز و هم منافع مردم در نظر گرفته شود

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون برای کالاهای انحصاری قیمت تعیین می کرد. شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز، می توانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از اندازه بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری تعیین می کرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمی‌تواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.


بیشتر بخوانید


خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان کرد: اگر‌ به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.

 وزیر صنعت به عنوان متولی بازار خودرو می گوید علاوه بر در نظر گرفتن منافع خودروسازان، منافع مردم هم در نظر گرفته شده، هم عرضه زیاد و هم قرعه کشی حذف می شود.

فاطمی‌امین گفته است: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید می‌شود یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می‌شود.

او وعده داد: طبق این برنامه افزایش تولید متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، که مدت کمی به آغاز آن مانده است، حذف می‌شود.

کارشناسان خودرو می گویند افزایش تولیدکننده های بخش خصوصی، همکاری با شرکت های دیگر جهت مونتاژ خودرو و آزادسازی واردات می تواند بازار را رقابتی و قیمت ها را متعادل کند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
چقدر بده که مردم یک کشور از خودروسازان آنقدر ناراضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
واردات خودرو را آزاد کنید تا مردم بیشتر از این آسیب نبینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چو می بینی که نابینا به چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است مسئولینی که دارن میبینن ایران خودرو و سایپا دارن به ملت زور میگن و کاری نمی کنن باید که فردای قیامت جواب بدن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
لعنت خداوند بر شما باد مردم را به گدایی کشاندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا شرکت های چینی توی ایران سود میکنند ولی شرکت های داتلی ما زیانده هستند؟
مستند اختاپوس را ببینید متوجه مافیا می شوید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۵۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چراخودرو رابه قیمت فوت خلیج فارس حساب نمی کنید الان یک پراید درعراق چندقیمت هست شمافقط به ضرر مردم همه چیز را حساب می‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سوال یک سال هست پژو اس ال تولید نشده و هیچ قرعه کشی نشده چرا مدل 1400 ان وجود دارد غیر از انکه خودرو ساز تولید می کند برای یک شخص دلال و او ان را در بازار قیمت به بیش از سه برابر می فروشد ماشینی که تولید ان مال سال 1994 است بله بعد مصرف کننده برای مثال بابت رانا 180 پول به کارخانه می دهد و24 میلیون دیگر کجا می رود مابه تفاوت قیمت از کارخانه تا شخص مال کیست غیر از دولت و بقیه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۸:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
درود، البته صنعت خودرو سازی در ایران هیچ معنایی ندارد، چون به دقت و ظرافت که بنگریم، اصلا این کارخانه ها خودرو ساز نیستند، و بیشتر مونتاژگرند، آنهم با کیفیتهایی در حد بسیار پایین، چرا؟ چون در این چند سال هیچ خودروی ایرانی و برند مخصوص ایران تولید و اراِئه نشده است، و خداوند متعال را شکر میکنیم که با سوار شدن بر این خودروها فقط نیایش خداوند را بر لب داریم که به سلامت یه مقصد برسیم.
از نظر کیفیت قطعات هم که باید گفت متاسفیم، بدنه ها نیز به مراتب ضعیف تر از قبل می باشند، آپشنهای خاصی هم که ندارند، استاندارهای بین المللی هم که در خودروهای ایرانی اسما هست ولی رسما وجود ندارد، فقط خدارو شکر قیمت آنها بالا رفته است و غیر از قیمت بالا آپشن دیگری ندارند، شورای رقابت هم که همچنان که همه ی مردم میدانند، رفاقت است تا رقابت، چون این خودروها باید با کجا رقابت کنند؟ با خودروهای وارداتی که قیمتشان سر به آسمان گذاشته است؟ و چند لا و پهنا مالیات و گمرک از ملت شهیدپرور میگیرند تا یک خودروی بر فرض صد میلیون تومانی به مرز یک میلیارد تومان میرسدباید تاسف خورد، به حال این سیستم جایی که خودرو درب کارخانه به قیمت واقعی توزیع نمیشود، و یک کانل در کنار آنم راه افتاده به نام قیمت بازار، که سر به فلک میگذارد.
در خصوص صنعت اصطلاحا خودرو سازی ایران هیچگونه تعهدی برای خریدار و به عبارت دیگر مصرف کننده دیده نشده است. فقط خودرو سازان بدنبال بالا بردن قیمتند تا کیفیت، و متاسفانه هنوز افرادی که باعث گرانی خودرو میشوند را کسی معرفی نمیکند؛چون در این سالها که گذشته هیچ قوه ی مجریه ایی به دنبال رفع این مشکل نبوده و نیست.
امیدوارم با سیاست درست، نسبت به صنعت خودروسازی که به قهقرا رفته نگریسته شود و با مدیریت درست منافع فقط و فقط دو طرف موضوع یعنی سازنده و مصرف کننده دیده شود و دست دلالانه این بخش از کتف قطع گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پرسنل سایپا ایران خودرو با حقوق کارگری چند ماه کار کنند تا دسترنج خودشون رو سوار شن؟؟؟
وای به حال ما همین الان نمیتونیم بخریم اونوقت اقایون میگن ضرر میدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۹:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید ناراحت کارگران دو شرکت خودروسازی نباش کارگران دوسالی یک دفعه حواله خورو به قیمت پایین میدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرا اینقدر دروغ میگید کارخانه بینالود روزی ۵۰۰الی۶۰۰ خودرو پارس تولید میکند قیمت حدود یک سوم قیمت قرعه بعدا میگین همش ضرر است وقتی که ایران خودرو تمام آنهارا دپو میکند به بهانه کمبود قطعه تا گران بفروشد اگر تمام تولید را روانه بازار کند هم قیمت می شکند هم کسی دنبال سودجوئی نیست مدیران خودرو ساز سودشان در زجر دادن مردم است شما نه دین دارید نه وجدان فقط به فکر سودهای باد آورده هستین درتمام دنیا اول ماشین را میگیرند بعدا پولش را میدهند ان هم به قیمت تمام شده اما در ایران اول پولش رامیگیرن بعد ازیک سال اگر دلشان خواست با قیمت جدید تازه پول بیمه پول پارکینگ پول دیرکرد پول ابشن (ابشن ها جک اچارچرخ زه بقل قال پاق چرخ رادیو ضبط جدیدا هم لاستیک رادیال) راهم می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
hg
۱۷:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
برای خودروهای داخلی باید سقف قیمت گذاشت قیمت پراید 15200 وپزو 25200 باید باشدیک ریال بیشتر ظلم به مردم است که هم این دنیا وهم اون دنیا باید جواب گو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نمی‌خواند وگرنه تو یک دقیقه می‌توانند خودرو را سامان دهد هم واردات هم تولید هم نارضایتی مشتریان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آشکارا در زمینه خودرو به مردم داره ظلم میشه و هیشکی توانایی مقابله نداره
خدا لعنت کنه ذینفعان و بی لیاقت های ساکت تو زمینه خودرو را
قطعا یه روزی باید جوابگوی ظلمشون باشن
اگه خودرو ساز داره ضرر میده کارخونه رو ببندن ما راضی به ضررشون نیستیم و گمرک رو آزاد کنند
مردم رو ابله فرض کردین با این اخبارتون
Iran (Islamic Republic of)
مهراد
۲۱:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه باعث و بانی گرانی تورم و مافیای خودرو و بقیه چیزها .یک سال کار می‌کنیم تا یه پراید بگیریم به آخر سال نرسیده دوباره گران شده .این مملکت انگار مدیر نداره ولی مدیرانش برای بالا بردن قیمت‌ها و تورم حقوق نجومی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی توانایی تولید حتی یک دستگاه پژو را داشته باشید یعنی تولید را بلد هستید و می توانید در تیراژ بالا هم تولید کنید ولی تولید نمی کنید چون سود شما در احتکار هست چون اجازه ورود هیچ رقیبی را نمی دهید و انحصاری هستید وای به حال مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی دهها برابری خودرو ظلم در حق مردم ایران هست،متاسفانه۳۵درصد نیز تراکتور را گران کردند،گناه مردم چیست.باتشکر
۱۲۳
آخرین اخبار