باز کردن سپر خورشیدی، فاز دیگری از ماموریت جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب ناسا طی سفری ۲۹ روزه، در فاصله بیش از ۱ میلیون مایلی از زمین حرکت می‌کند و در حال حاضر سپر خورشیدی خود را باز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از upi، ستاره شناسان مسئول پروژه تلسکوپ جیمز وب روز دوشنبه گفتند که این تلسکوپ فضایی بزرگ و قدرتمند از مدار ماه عبور کرد. این فضاپیما در حال حاضر پس از باز کردن سپر خورشیدی به اندازه زمین تنیس، وارد فاز دیگری از این ماموریت شده است. جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری که پیشرفته‌تر از تلسکوپ فضایی هابل طراحی شده است، پس از پرتاب بی عیب و نقص از آمریکای جنوبی در روز کریسمس، طی یک سفر ۲۹ روزه به مقصد نهایی خود، در فاصله بیش از ۱ میلیون مایلی از زمین حرکت می‌کند.

ماسیمو استیاولی، ستاره شناس و رئیس ماموریت پروژه وب در مصاحبه‌ای گفت: "ما به تازگی استقرار این سپر را آغاز کرده‌ایم. آن‌ها بسیار کند پیش می‌روند، بنابراین استقرار کامل حدود سه روز طول می‌کشد. همچنین این فضاپیما قادر است مقداری سوخت را ذخیره کند بنابراین ممکن است به تلسکوپ اجازه دهد بیش از طول عمر ۱۰ ساله خود کار کند". 

سپر خورشیدی جیمز وب

استیاولی رئیس ماموریت جیمز وب درمورد استقرار سپر خورشیدی توضیح داد: "همانطور که سپر خورشید منبسط می‌شود، گرمای رانشگر‌ها را از خود تلسکوپ نیز مسدود می‌کند، زیرا ابزار‌های فروسرخ وب باید تا منفی ۳۷۰ درجه فارنهایت سرد شوند تا به درستی رصد کنند". وی افزود: "ما می‌توانیم تلسکوپ را در برابر زمین، ماه و خورشید محافظت کنیم، اما همچنان نور خورشید را بر روی صفحات خورشیدی برای انرژی الکتریکی دریافت خواهیم کرد".

گفتنی است که با وجود فاصله زیاد ناسا با تلسکوپ، این آژانس فضایی همچنان می‌خواهد ارتباط خود را با تلسکوپ حفظ کند، بنابراین ستاره شناسان نقطه‌ای از فضا را انتخاب کردند که در آن گرانش زمین و خورشید متعادل و به عنوان نقطه «لاگرانژ» شناخته می‌شود.

سپر خورشیدی جیمز وب در حال آزمایش

هایدی هامل، ستاره شناس و معاون انجمن غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن، پس از گسترش کامل سپر خورشید، دستوراتی را برای باز کردن ظرف بازتابنده اصلی که بیش از ۲۱ فوت عرض داشته و با طلا پوشانده شده است ارسال می‌کنند. هامل در این باره توضیح داد: "پس از اینکه تلسکوپ به نقطه لاگرانژ رسید، تقریباً هر ۲۱ روز یک بار با اصلاحات کوچک به دور آن مکان خواهد چرخید".

وی اظهار کرد که ناسا و این انجمن نشان نداده اند که پس از شروع به کار تلسکوپ در اواسط سال، چه تصاویری را برای اولین بار منتشر خواهند کرد. با این حال او انتظار دارد تصاویر شگفت انگیزی از کهکشان‌ها یا سحابی‌ها را ببیند. دانشمندان همچنین امیدوارند برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان را با استفاده از وب همراه سیارات فراخورشیدی و سیاهچاله‌های کلان پرجرم مشاهده کنند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اعتماد
۱۹:۴۸ ۱۱ دی ۱۴۰۰
برای محاسبه مدت زمان عقب‌ماندگی ما نسبت به غرب، جیمز وب ملاک مناسبی است. چند سال دیگر ما می‌توانیم چیزی شبیه به جیمز وب را ارسال کنیم؟ (نشر بده و اجازه بده مخاطبانت پاسخم را بدهند‌.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سلام ممنون از راهنماییتون.چونکه خیلی علاقه دارم ۲۰سال طول کشید این تلسکوب رو درست کردند که اخرش چطور ستاره ها رصد میکنه. همیشه نگاه میکنم. ممنون از زحمات شماها