تلسکوپ جیمزوب از مدار ماه عبور کرد

در تازه‌ترین خبری که درباره تلسکوپ فضایی جیمزوب منتشر شده، اعلام شد که این تلسکوپ از مدار ماه نیز فراتر رفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از aerotime، دو روز پس از پرتاب در روز کریسمس، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) از مدار ماه گذر کرده و به یکی از پیچیده‌ترین مراحل پرتاب خود نزدیک می‌شود. این تلسکوپ در سومین روز پس از پرتابش از مدار ماه در فاصله ۳۸۴۴۰۰ کیلومتری عبور می‌کند و یک چهارم از سفر یک ماهه خود به نقطه دوم لاگرانژی را تکمیل می‌کند.

قرار است در روز سوم، استقرار محافظ خورشیدی آغاز شود. این فرآیند که توسط دانشمندان ناسا انجام می‌شود شش روز طول خواهد کشید. این ساختار از پنج لایه لایه تشکیل شده است که هر یک به ضخامت موی انسان و مساحتی در حدود ۱۵۰ متر مربع است. این مقدار کمی کوچکتر از مساحت یک بال ایرباس A۳۳۰ محسوب می‌شود.

به محض باز شدن این محافظ خورشیدی، باز شدن آینه‌های جیمز وب شروع می‌شود و اندکی قبل از رسیدن تلسکوپ به نقطه دوم لاگرانژی به پایان می‌رسد.

تلسکوپ جیمزوب

پس از تاخیر‌های پیاپی تلسکوپ جیمز وب در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ از مرکز فضایی گویان بر روی موشک آریان ۵ پرتاب شد. پس از پرتاب موفقیت آمیز و جداسازی از موشک آریان، جیمز وب آرایه خورشیدی و مجموعه آنتن خود را مستقر کرد. تا کنون تمام مراحل به صورت مستقل انجام شده است، اما قرار است استقرار محافظ خورشیدی و آینه‌ها از روی زمین کنترل شود.

باز شدن لایه محافظتی جیمزوب در مقابل زمین

با باز شدن آفتابگیر و آینه‌ها در فاصله تقریبا ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین، جیمز وب در نقطه نقطه دوم لاگرانژی که سیاره زمین و خورشید کاملا در یک راستا قرار دارند، به دور خورشید می‌چرخد. به این ترتیب، محافظ خورشیدی از تلسکوپ در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی زمین نیز محافظت می‌کند.

تلسکوپ جیمزوب

جیمزوب برای سه دهه در حال توسعه بوده و جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل است. به گفته ناسا، جیمزوب از هابل حدود ۱۰۰ برابر قدرتمندتر است و در طیف مادون قرمز کار می‌کند و کهکشان‌هایی را که بسیار دورتر هستند و در نتیجه بسیار قدیمی‌تر هستند را رصد می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
مام باید تبریک بگیم
آخرین اخبار