درخواست آمریکا از ناتو برای ایستادگی در مقابل روسیه

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا خواستار بازدارندگی ناتو در مقابله با روسیه شد و از اشتباهات غرب درباره مسکو انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، مقاله‌ای را برای مجله «۱۹۴۵» منتشر کرده است که دیدگاه خود را در خصوص اشتباهات و قضاوت‌های نادرست غرب درباره روسیه و «برنامه هژمونیک» کرملین نشان می‌دهد. بولتون در این مقاله از لزوم ایستادگی ناتو در برابر روسیه سخن می‌گوید.

به گفته مشاور سابق ترامپ، غرب در سال‌هایی که برای اولین بار پرچم جدید روسیه بر فراز کرملین برافراشته شد، دو اشتباه اساسی مرتکب شده است. بولتون در این مقاله اشاره می‌کند که آمریکا یک «منطقه خاکستری» ایجاد کرد که روسیه اکنون از آن بهره برداری می‌کند و  امروز واشنگتن و کشور‌های منطقه خاکستری از جمله اوکراین بهای این اقدام را می‌پردازند.

مشاور سابق امنیت ملی ادامه می‌دهد: «اتحادیه اروپا در جنگ سرد پیروز نشد و نقش نامتناسب آن در برخورد با روسیه امروز مانع از عزم جدی غرب در مواجهه با مسکو می‌شود.»

بولتون با انتقاد از اقدام روسیه برای درخواست تضمین‌های امنیتی از ناتو ، به ویژه تعهد عدم گسترش ناتو در شرق و جلوگیری از استقرار سلاح‌های تهاجمی در کشور‌های هم مرز با روسیه، اذعان کرد که پوتین از همتایان غربی خود سبقت گرفته است. بولتون به پروژه نورد استریم ۲ نیز اشاره و پیشنهاد کرد که این طرح باید لغو شود.

با وجود اینکه پیشنهاد‌های امنیتی روسیه قبلاً از سوی چندین کشور غربی به عنوان طرحی «غیرقابل قبول» مورد انتقاد قرار گرفته بود، قرار است در ماه ژانویه بین روسیه، آمریکا و ناتو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هدف از مذاکرات ژانویه کاهش تنش‌ها در در مرز اوکراین است. غرب روسیه را به استقرار نیرو‌ها برای حمله به اوکراین متهم می‌کند. با این حال، مسکو بار‌ها گفته است که چنین طرحی ندارد و نیروهایش که در داخل مرز‌های این کشور مستقر هستند، هیچ تهدیدی برای هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنند. درمقابل، اقدامات ناتو مبنی بر افزایش حضور نظامی در اوکراین نگرانی‌هایی را در کرملین ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار