سفیر روسیه در آمریکا:

روسیه مصمم به دفاع از منافع امنیتی خود است

سفیر روسیه در آمریکا گفت کمک‌های نظامی ناتو به اوکراین یک تهدید است و هیچ فردی نباید در عزم ما برای دفاع از امنیت خود شک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد هیچ فردی نباید در مصمم بودن روسیه به دفاع از منافع امنیتی خود شک کند.

آناتولی آنتونوف گفت: کمک‌های نظامی به اوکراین از سوی کشور‌های عضو ناتو یک تهدید برای روسیه است. هیچکس نباید در عزم ما برای دفاع از امنیت خود شک کند. اگر شرکای ما به تهدیدهای راهبردی نظامی علیه مسکو که موجودیت کشور ما را به خطر می‌اندازد، ادامه دهند ما مجبور خواهیم شد مانند خودشان با آنها برخورد کنیم. اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم باید احیا شود.

 ناتو به دنبال این است که اوکراین و گرجستان را به عضویت خود درآورد و سفیر روسیه می گوید هیچ کشوری حق ندارد امنیت خود را با هزینه دیگران تقویت کند بلکه با اراده سیاسی، می‌توان از طریق توسعه ضمانت‌های امنیتی جدی بلندمدت و الزام آور قانونی به این امر دست یافت.

روسیه ورود ناتو به داخل خاک اوکراین را تهدیدی برای امنیت مسکو می‌داند زیرا در این صورت سامانه‌های موشکی و دیگر تسلیحات با فاصله کمی در مرز با روسیه مستقر می‌شوند و در این صورت این کشور به تعهداتی از سوی آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو نیاز دارد که این اتحاد بیش از این گسترش پیدا نکند یا از کشور‌های نزدیک به روسیه به عنوان میزبان سیستم‌های تسلیحاتی استفاده نشود.

 آناتولی آنتونوف تاکید کرد که پیش نویس توافق نامه‌های روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، امنیت آمریکا را تضعیف نمی‌کند. برعکس، آن‌ها شرایطی را برای تنش زدایی در اروپا، بازگرداندن اعتماد و تشدید تعامل به منظور حل مشکلات جهانی از جمله  عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و ابزار‌های آن ایجاد می‌کنند.

اوایل ماه جاری، مسکو پیش نویس اسناد امنیتی را ارائه کرد که طبق آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشور‌های شوروی سابق را نپذیرد و از استقرار نظامی ناتو در اروپای مرکزی و شرقی جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از غرب خواسته است که به سرعت برای برآورده کردن خواسته‌های مسکو اقدام کند و هشدار داده است که اگر غرب به مسیر «تهاجمی» خود «در نزدیکی خانه ما» ادامه دهد، مسکو اقدامات نظامی-فنی موردنیاز را اتخاذ خواهد کرد.

آمریکا و متحدانش با استناد به اصل ناتو مبنی بر آزاد بودن عضویت کشور‌های واجد شرایط، از ارائه تضمین به روسیه خودداری کرده اند. با این حال، آن‌ها توافق کردند که مذاکرات امنیتی با روسیه در خصوص تنش های اخیر را در ماه آینده  آغاز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار