حمایت مالی تایوان از لیتوانی در سایه اختلاف با چین

تایوان با ایجاد صندوق سرمایه گذاری در لیتوانی، قصد حمایت از این کشور در برابر فشار‌های اقتصادی پکن را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان – تایپه با ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در لیتوانی سعی در کاهش فشار دیپلماتیک و تجاری چین بر این کشور حوزه بالتیک را دارد.

به گزارش بی بی سی، تایوان اولین سرمایه گذاری خود در لیتوانی را اواخر امسال انجام می‌دهد و این پول از طریق صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی این کشور تامین می‌شود.

هری هوجن تسنگ، معاون وزیر امور خارجه تایوان با اعلام این طرح گفت: زمان آن فرا رسیده است که ما به مشکلات لیتوانی کمک کنیم.

طی ماه‌های گذشته لیتوانی سفارت تایوان را در «ویلنیوس» پایتخت خود افتتاح کرد و همین امر باعث افزایش تنش‌ها میان لیتوانی و چین شد. بازگشایی سفارت تایوان در لیتوانی که نوعی مشروعیت بخشیدن و اعلام استقلال آن از سوی لیتوانی است، خشم چین را برانگیخت. در واکنش به چنین اقدامی، ابتدای آذرماه، پکن روابط خود را با لیتوانی به سطح کاردار کاهش داد. در ادامه، تمام ۱۹ پرسنل سفارت لیتوانی و وابستگان آن‌ها پکن را به مقصد پاریس ترک کردند.

با این حال، چین مسدود کردن تجارت با لیتوانی را رد کرده است، اما اتحادیه اروپا گفته است گزارش‌هایی مبنی بر نگهداری کالا‌ها در گمرکات چین وجود دارد.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و اعلام اسقلال آن را مغایر با سیاست «چین واحد» عنوان می‌کند. در جهان، تنها ۱۵ کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند و با آن روابط دیپلماتیک دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار