دبیرکل ناتو:

از تمایل روسیه برای شرکت در شورای ناتو-روسیه خرسندیم

دبیرکل ناتو گفت فکر نمی‌کنم همه مشکلات در نشست ناتو و روسیه حل شود اما امیدواریم موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات را بررسی کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - ینس استولتنبرگ از تمایل روسیه برای شرکت شورای ناتو-روسیه ابراز خوشحالی کرد و گفت با تمایل واقعی برای ایجاد راه‌حل سیاسی و جلوگیری از درگیری نظامی در اوکراین وارد این جلسات خواهیم شد.

دبیر کل ناتو گفت: «ما به نظرات و نگرانی‌های روسیه گوش خواهیم داد اما نمی‌توانیم روی اصول اولیه، از جمله این اصل که همه کشور‌های اروپایی در انتخاب مسیر خود آزاد هستند، سازش کنیم. البته این در مورد اوکراین نیز صدق می‌کند. ما به روسیه پیام روشنی می‌فرستیم اگر قصد انجام اقدام نظامی داشته باشد، پیامد‌های اقتصادی بزرگی برای آن‌ها خواهد داشت.»

همچنین، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات روز گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره استقرار نیروهای روسی در قزاقستان، گفت: «آمریکا در تاریخ مداخله نظامی خود در سراسر جهان تأمل کند.»

روسیه و آمریکا امروز دوشنبه مذاکراتی را در ژنو خواهند داشت. همچنین انتظار می‎‌رود این مذاکرات با مذاکرات روز چهارشنبه روسیه و ناتو و در ادامه با مذاکرات روز پنج‌شنبه میان سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین هم‌راستا باشد.

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع درمورد تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس، باید آمریکا متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به شرق خودداری کند.

پیشتر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، در اظهاراتی اعلام کرد که روسیه تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهد شد و پیش از مذاکرات ژنو که قرار است در ۱۰ ژانویه برگزار شود، هیچ امتیازی را نخواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار