۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی که به مُهر ثبت ملی منقش شده‌اند

۱۷ اثر از مجموعه آثاری که در موزه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی ملی به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - مجموعه آثار ثبت شده در موزه‌های آستان قدس رضوی، جزء مفاخر هنری، علمی و فرهنگی است، پرونده بسیاری از دیگر آثار این موزه‌ها در نوبت ثبت ملی قرار دارد، که ثبت ملی آثار تاریخی مقدمه ثبت در حافظه جهانی یونسکو می‌باشد.

 

 


مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی
اسطرلاب‌هایی که ثبت ملی شده است


«اسطرلاب مسطح» ساخته شده توسط عبدالحسین عبدالائمه از جمله این آثار است. این اثر ملی از نفیس‌ترین، گران‌بها‌ترین و دقیق‌ترین اسطرلاب‌های جهان است و نقش دانشمندان ایرانی و مسلمان در دانش کیهان‌شناسی، گاهشماری و ارتقا و تکامل و گسترش اسطرلاب را نشان می‌دهد. همچنین «اسطرلاب کروی» ساخته شده به تاریخ ۱۰۵۸ هجری قمری دیگر اثر ملی ثبت شده گنجینه رضوی است که نشانه دهنده شکوفایی‌های هنری و آفرینش‌های صنعتی عنوان کرد که از گونه‌های نایاب باقی مانده در جهان است،

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

آثار ثبت ملی گنجینه فرش


از دیگر آثار ملی گنجینه‌های مختلف موزه مرکزی آستان قدس رضوی، باید به آثار ثبت شده از گنجینه فرش نیز اشاره کرد که «صندوق پوش زری اطلسی» متعلق به دوره صفوی از آن جمله است.

همچنین «ضریح پوش ضریح حضرت رضا (ع)» تهیه شده در سال ۱۳۱۵ هجری قمری و «قالی پرده‌ای دور محرابی» از دیگر آثار ثبت ملی این مجموعه است که دارای ارزش فرهنگی مردم شناختی و هنری دوره قاجار (۱۲۸۱ هجری شمسی) است. «قالی افشان شاه عباسی (گلابتون دار)» که به دستور شاه عباس صفوی و مخصوص حرم رضوی بافته شده است هم از دیگر آثار ثبت شده است که یادمانی نفیس از اوج تکاپو‌های هنری و کارگاه‌های بافت قالی در مشهد روزگار شاه عباس صفوی به شمار می‌آید.
مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی
قرآن‌های ثبت ملی گجینه رضوی


در موزه قرآن گنجینه رضوی نیز تعدادی از آثار ثبت ملی نگهداری می‌شود که از جمله آن باید به قرآن کامل وقفی، به خط میرعبدالقادرحسینی شیرازی» کتابت شده در قرن ۱۰ وقف شده توسط همایون اعظم ابراهیم قطب‌شاه پادشاه کلکنده هند به تاریخ ۹۷۰ هجری قمری اشاره کرد. همچنین «قرآن کامل مترجم با پنج تفسیر» اثر ارزشمند تفسیر حسینی به زبان فارسی از ملاحسین واعظی کاشفی، عالم بزرگ شیعی، در کنار چهار تفسیر اهل سنت بیضاوی، مدارک، جلالین و کشاف به زبان عربی، کتابت شده توسط دولت محمد در سال ۱۰۸۲ هجری قمری در شهر هرات دیگر آثار ثبت ملی موزه قرآن این گنجینه است.



مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

آثار منتخب موزه تاریخ حرم

همچنین «پنجره فولادی زرکوب» اثری یگانه از هنر فلزگری و زرگری دوره تیموری با کتیبه زرکوب شاهرخ تیموری یکی از آثار گنجینه تاریخ حرم است که ثبت ملی شده است. در کنار آن نیز باید به «قفل آویز رمزدار فولادی یازده مگسی» به همراه کلید نمونه از صنعت فولادکاری دوره صفوی با تزیینات زرکوب و استفاده از اشعار فارسی اشاره کرد.

همچنین «قندیل طلای جواهر نشان کتیبه‌دار» قدیمی‌ترین قندیل به وزن سه کیلوگرم، اهدا شده توسط شاهرخ تیموری به حرم امام رضا (ع) و «محراب کاشی زرین فام (پایین پای مبارک حضرت رضا (ع)» کهن‌ترین محراب‌های این مکان که در سال ۶۱۲ هجری قمری توسط استادانی از خانواده طاهر کاشانی ساخته شده دیگر آثار ثبت ملی این موزه است.


دیگر آثار ثبت شده در حافظه ملی

بقایای پرچم واقعه جهاد اسلام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول، تابلو تعزیه خوانی وقایع روز عاشورا، دو جام دوستکامی قلم زنی و کتیبه‌دار و منقوش و کتیبه‌دار، سکه دراخم شاپوراول از نمونه سکه‌های نایاب ساسانی معروف به کلاه‌عقابی که به طور مناسبتی ضرب می‌شده است نیز از دیگر آثار ثبت شده است.

 مجموعه ۳۶ مدال و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی که توسط وی به موزه آستان قدس رضوی اهداء شد نیز در تاریخ ۷ دی ماه امسال در حافظه ملی به ثبت رسید.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.