سفر انریکه مورا به روسیه با هدف تحکیم روابط بین مسکو و اتحادیه اروپا

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از سفر خود به روسیه برای گسترش روابط دوجانبه بین دو طرف خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوانمعاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این توییت نوشت: «برای گفت‌وگو با همکاران روسی خود در مسکو هستم. در این سفر روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و روسیه، مسائل سیاست خارجی و معماری امنیتی اروپا در دستور کار قرار خواهد گرفت. اصولی که وزرای خارجه اتحادیه اروپا جمعه گذشته در شهر برست فرانسه تکرار کردند، هسته اصلی موضع اتحادیه اروپا است.»

چندی پیش، با بالا گرفتن تنش ها بین روسیه و اوکراین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مسکو در تلاش است اتحادیه اروپا را از مذاکرات تضمین امنیتی با آمریکا و ناتو کنار بگذارد.

این مقام اروپایی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام روسیه علیه اوکراین و حاکمیت آن عواقب جدی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه ندهد بروکسل از مذاکرات امنیتی کنار گذاشته شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حضور این اتحادیه در میز مذاکره تضمین های امنیتی، عنوان کرد که اتحادیه اروپا باید بخش جدایی ناپذیر از چنین گفت‌وگو‌هایی باشد. وی قانون نهایی هلسینکی، منشور پاریس، سازوکار‌ها و قوانین سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را یادآور شد که باید هنگام تعامل با روسیه در خصوص مسائل امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع در خصوص تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس، باید آمریکا متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به سوی شرق خودداری کند.

 روسیه و آمریکا در تاریخ ۹ و ۱۰ ژانویه در ژنو درباره پیشنهادات مسکو برای تضمین‌های امنیتی رایزنی کردند و سپس نشست شورای روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه در بروکسل برگزار شد.

آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن گفت که مذاکرات روسیه با آمریکا و ناتو هنوز هیچ نتیجه قابل توجهی نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار