سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی:

اهدای سلول بنیادی کم هزینه تر از اهدای مغز استخوان است

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: اهدای سلول بنیادی از طریق خون نسبت به مغز استخوان کم‌هزینه‌تر و کارآمدتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - حمیدرضا اسلامی گفت: روش برداشت سلول‌های بنیادی از خون محیطی هم کم‌هزینه‌تر و کارآمدتر بوده و هم برای اهداکننده سختی و مشکلات کمتری به همراه دارد.

بدن انسان سلول‌هایی دارد که هنوز به شکل خاصی تبدیل نشده‌ و توانایی تبدیل به هر سلولی را دارد. به این سلول‌ها سلول بنیادی گفته می‌شود که اهدای این سلول ها به کسانی که به سرطان خون دچار هستند، با پیدا کردن اهداکننده مناسب، می‌توانند بهبود یابند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: پیش‌تر برای اینکه سلول‌های بنیادی را از بدن فرد اهداکننده استخراج کنند، فرد را به اتاق عمل می‌بردند و از مغز استخوانش سلول‌ها را برداشت می‌کردند؛ سپس در مغز استخوان فرد بیمار می‌کاشتند. در حال حاضر و با پیشرفت علم این توانایی به وجود آمده که به جای برداشت از مغز استخوان و در اتاق عمل، با هدایت سلول‌های بنیادی به خون محیطی، از خون فرد اهداکننده این سلول‌ها استخراج شود.

با استفاده از روش برداشت از مغز استخوان گاهی تا ۱۳ مرتبه فرد اهداکننده باید به اتاق عمل می‌رفت تا سلول‌های بنیادی مورد نیاز تامین شود ولی در روش خون محیطی متقاضی به دستگاه متصل شده، سلول‌های بنیادی از خون او برداشت می‌شود و باقی خون نیز به بدن وی بازمی‌گردد. همه این فرایند بدون نیاز به بستری فرد در اتاق عمل است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار