بارندگی به بناهای تاریخی کرمان خسارت وارد کرد

معاون میراث فرهنگی کرمان گفت: در بارندگی روز‌های اخیر تخریب بنای تاریخی را نداشته‌ایم، اما بارش‌ها به برخی بنا‌های تاریخی خسارت وارد کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - مجتبی شفیعی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی استان بازدید‌ها و پایش‌های منظمی طی چند روز گذشته از اماکن و بنا‌های تاریخی در نقاط مختلف استان کرمان داشتند و خسارت وارده به بنا‌های تاریخی تاکنون بیشتر مربوط به ارگ راین، بعضی از بنا‌های تاریخی شهر کرمان و شهرستان بافت بوده است.

او با اشاره به گستردگی سیلاب در جنوب استان کرمان می گوید: در جنوب استان اغلب محوطه‌های تاریخی و باستانی داریم که تعدادی از آن‌ها دچار آب گرفتگی شده اند که با فرو نشست آب و سیلاب میزان خسارت وارده شده مشخص می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: خسارت وارده به اماکن تاریخی با اماکن عادی متفاوت است، چون این بنا‌ها اگر تخریب شوند یا آسیب ببینند، جز زیان مالی بخشی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و استان از بین می‌رود که گاهی قابل جبران نیست.

او با اشاره به کمبود اعتبار برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی گفت: متاسفانه در مواقع بحرانی مانند سیل یا زلزله اگر اماکن تاریخی و فرهنگی آسیب ببینند، هیچ اعتبار خاصی برای جبران در نظر گرفته نشده است.

به گفته شفیعی  لازم است مسئولان برای استان کرمان که دارای جاذبه‌های تاریخی و آثار جهانی و ملی زیادی است، در این مواقع اعتبار ویژه‌ای برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند تا کار مرمت و بازسازی موارد آسیب دیده بسرعت انجام شود و شامل مروز زمان و آسیب بیشتر نشود.

او گفت: درباره ترمیم کاشی‌های گنبد شاه نعمت الله ولی ماهان کرمان که پارسال بر اثر بارندگی خسارت دیده بود، استحکام بخشی بنا انجام شده است و بزودی با بهتر شدن شرایط جوی کاشی‌های بخش آسیب دیده ترمیم می‌شود.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار