واگذاری سالانه ۱۲۰ فرزند خوانده به متقاضیان کرمانی

سرپرست بهزیستی استان کرمان گفت: سالانه ۱۲۰ فرزند خوانده به خانواده‌های متقاضی فرزند در استان کرمان واگذار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - علیرضا وحید زاده، گفت: در حال حاضر، به دلیل شرایط جسمی  بسیاری از خانواده هر ساله شاهد رشد مشکل ناباروری در بین زوج‌های جوان هستیم.

او می‌گوید:از ابتدای سال ۹۴ تاکنون هزار کودک پس ازطی مراحل قانوتی به خانواده‌های دارای شرایط خوب سپرده شده اند.

به گفته وحید زاده از ابتدای امسال نیز تاکنون ۷۷ کودک در آغوش خانواده‌ها جای گرفته اند و طعم پدر ومادر داشتن را نیز چشیده اند.

او گفت:تاکنون هزارو ۶۲۱ زوج با ثبت نام در سامانه فرزند خواندگی متقاضی دریافت سرپرستی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست هستند.

سرپرست بهزیستی استان کرمان می‌گوید: بیشتر خانواده‌ها تمایل به پذیرش دختر دارند، اما با توجه به شرایط پذیرش و همچنین تعداد زیاد متقاضی ها، خانواده مجبور به انتخاب پسر می‌شوند.

به گفته وحید زاده اولویت ما سپردن نوزادان و کودکان خردسال به خانواده‌ها است و همیشه این فرزندان به خانواده‌های دارای شرایط نرمال واگذار می‌شود.

او گفت:تعداد دختران و پسرانی که در شیرخوارگاه‌های استان نگه داری می‌شوند مساوی است، اما به دلیل تقاضای فرزند دختر و همچنین آسیب پذیری دختران دادگاه تامل بیشتر در سپردن دختران به خانواده‌های متقاضی دارند به جز این که دختران آسیب پذیر‌تر هستند، ممکن است عضوی از خانواده کودک پیدا شود، به همین دلیل اولویت بهزیستی هم در سپردن فرزند به خانواده خودش است. از این رو می‌توان گفت تعداد سپردن دختران به خانواده متقاضی، کم‌تر شده، اما تعداد متقاضی‌ها رو به افزایش است.

به گفته وحید زاده اولویت اصلی سپردن کودک به خانواده‌ها، فرزندان بی سرپرست واجد شرایط واگذاری است، زیرا تعدادی از آن‌ها قابلیت واگذاری ندارند، به طور مثال کودکانی هستند که از هیچ نظر مشکلی ندارند، ولی حکم قاضی مبنی بر سپردن به خانواده داده نمی‌شود، دلیل آن هم اختلافی است که در دادگاه حل نشده و از طرفی ممکن است یک کودک حکم قضایی برای واگذاری داشته‌باشد، اما در عین حال بیمار باشد و واگذار نمی‌شود.

او گفت: بیشتر خانواده‌ها متقاضی کودکان شیرخوار هستند، منتهی با ورود متقاضیان به سامانه فرزندخواندگی تمام شرایط در آن ثبت شده که با توجه به سن و شرایط فرزند واگذار می‌شود.

به گفته وحید زاده در حال حاضر ۵۷ مرکز برای کودکان بی‌سرپرست در استان وجود دارد که فقط مرکز شیر خوارگاه دولتی است و مابقی با یارانه و نظارت دولت مدیریت می‌شوند.

بهزیستی

وحیدزاده تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را حدودا ۳ هزارو ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به این که آمار بی‌سرپرستی و بدسرپرستی کودکان رو به رشد است، در حال حاضر، پذیرش کودکان بدسرپرست در مراکز بهزیستی نداریم بلکه حمایت آن‌ها مبنی بر واگذاری به خانواده‌های نزدیک و امداد بگیری کودکان است.

او گفت: اعتیاد، زندان، خشونت، مشکلات روحی روانی و … عامل افزایش این آمار هستند.

سرپرست بهزیستی استان کرمان در خصوص امین موقت می‌گوید: امین موقت به افرادی گفته می‌شود که سرپرستی کودکی را بر عهده می‌گیرند، اما کودک به طور ثابت در منزل فرد زندگی نمی‌کند بلکه خانواده کودک را به مهمانی، تفریح و گردش می‌برند و یا برای کودک هدیه‌ای می‌خرند، منتهی تعهدی ندارند. معمولا افرادی امین موقت می‌شوند که خود هم فرزند دارند. اخیرا بهزیستی اعلام کرده که اگر خانواده‌ای فرزند دارد و تمایل به حضانت فرزندان بهزیستی هم دارند، این کار برای آن‌ها انجام می‌گیرد، درواقع تعداد امین موقت‌ها در کرمان زیاد نیست.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
09027108206نوزاد میخام
۰۹:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
نوزاد میخام فووووری
آخرین اخبار