کلاف سردرگم پرداخت دستمزد به استادان حق التدریسی

فعالیت نیرو‌های حق‌الزحمه از جمله استادان و معلمان همچنان محل مناقشه است، افرادی که می‌گویند درآمدشان از یک کارگر کمتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان - سالهاست که استادان حق التدریسی به نحوه پرداختی حقوقشان اعتراض دارند. به گفته این قشر از معلمان، با وجود تخصص بالا و کارزیاد، کمتر از یک کارگر بدون تخصص، حقوق دریافت می‌کنند.

مهم ترین مشکل استادان حق التدریس، فقدان قوانین حمایتی بیمه تأمین اجتماعی، ناکافی بودن حقوق، به رسمیت شناخته نشدن، نبود قانون حمایتی استخدامی و نبود امنیت شغلی است.

یکی از استادان حق التدریس می‌گوید مجلس و وزارتخانه اهمیتی به وضع نابسامان ما نمی دهند؛ گویی چنین شغلی وجود خارجی ندارد. 

احمدی، استاد حق التدریس دانشگاه اهواز معتقد است همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی مصوبه قانونی مجلس و شورای نگهبان است و برگشت هر حکم کارگزینی به قبل، خلاف قانون بوده که اکنون انجام می شود. ما هیچ گزارشی از وزارت علوم نمی بینیم و چیزی هم نمی شنویم، اینکه سازمان بازرسی ایراد گرفته است، دلیل نمی‌شود که همسان سازی متوقف شود. 

در حال تکمیل... کلاف سردرگمی پرداخت دستمزد به استادان حق التدریس/ حقوقی که همچنان پایمال ماند!

استادان حق التدریس، بیمه ندارند

شریفی یکی دیگر از استادان حق التدریس می‌گوید که در دوران کرونا و مجازی شدن آموزش ها، استادان حق التدریس از اینترنت رایگان محروم بودند و تنها اعضای هیئت علمی آن را دریافت کردند.

او افزود: نداشتن بیمه مناسب و تامین اجتماعی یکی دیگر از مشکلات استادان حق التدریس بوده که زندگی را با دشواری هایی همراه کرده است.

کتابخانه

تامین اینترنت رایگان برای استادان حق التدریس سخت است 

صفوی، رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم گفت: تامین اینترنت رایگان برای استادان حق التدریس کار سختی است؛ چرا که برخی از آنها چند ساعت در طول هفته تدریس می‌کنند. برای مثال، برخی از آن‌ها تنها ۲ ساعت و بعضی دیگر همانند اعضای هیئت علمی ۲۰ ساعت آموزش می‌دهند و فعالیت دارند.

صفوی گفت: وزارت علوم هم از هر روشی برای کمک به اکوسیستم فضای آموزشی کشور استقبال می‌کند تا مشکلات استادان حق التدریس نیز کم شود.

او می‌گوید که برخی از دانشگاه‌ها مانند فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی استادان ثابت کم دارند و باید بجای آن‌ها ۵ تا ۶ استاد حق التدریس اختصاص دهند و همین‌ها کار را سخت تر کرده است.

دانشگاه

برنامه های وزارت علوم برای ساماندهی استادان حق التدریس 

مختار موسوی گفت: بخش‌های مختلف وزارت علوم به خصوص مرکز جذب برای ساماندهی تمام استادان حق التدریس دانشگاه‌های کشور مانند علمی کاربردی، فنی و حرفه ای، پیام نور یا دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دانشگاه‌های دولتی برنامه‌های مختلفی دارد که باید آن‌ها را اجرایی کند.

تعداد استادان حق التدریس دانشگاه‌ها زیاد است و آمار دقیقی از آن‌ها در وزارت علوم و ارگان‌های دیگر ثبت نشده است اما در دانشگاه پیام نور حدود ۴ هزار استاد حق التدریس وجود دارد که تعداد آنها نسبت به سال گذشته کمتر است. 

سرپرست معاونت تأیید صلاحیت مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم ادامه داد: طرح ساماندهی وزارت علوم از تمام استادان حق التدریس باعث امنیت شغلی، تامین معیشت زندگی و ... می‌شود، البته این موضوع به معنای هیئت علمی شدن آن‌ها نیست، ولی راه را برای آن‌ها تسهیل می‌کند و از میزان دغدغه هایشان کم خواهد کرد.

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
France
حق التدریس
۱۵:۰۷ ۲۲ تير ۱۴۰۱
من از سال ۹۹ تا الان که ۱۴۰۱ هستیم دارم به صورت حق التدریس در دانشگاه آزاد تدریس میکنم و هنوز حتی یک ریال هم به من پرداخت نشده است!
این یک جور برده داری نوین هست به نظرم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن عمادی
۱۳:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
درس سال 1401، یک کارگر ساده بدون سابقه، فقط با حق مسکن و بن کارگری حدود 23 تومان می گیرد در حالی که یک استاد با مدرک فوق لیسانس برای درس عملی در دانشگاه فنی و حرفه ای، برای یک ساعت تدریس، 18 هزار تومان دریافت می کند. از این مبلغ در نهایت، 10 درصد مالیات هم کسر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
اگر کارگر می بودند دست کم بیمه و سابقه کاری نصیبشون میشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
استاد حق الندریسی بمراتب از استاد استخدامی دلسوزتر و بهتر کار میکنه چون اگه بد کار کنه دیگه نمیارنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
احسنت بر شما وبراي ساعتي 15 تومن و بدون بيمه و قرارداد و امنيت شغلي و حتي يك ريال پرداختي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه یک دوره ای این حق التدریسی و نهضتی رو باب کردند و همشون رو با پارتی بازی و بدون هیچگونه فیلتری به کار گرفتنشون این افراد دارای کمترین میزان بهره وری و سواد آموزشی هستند فقط و فقط بخاطر اینکه پارتی و آشنا داشتند در یک دولتی بکارگیری شده اند و الان خودشون رو صاحب حق و حقوق می بینند.مگر تدریس و آموزش شوخی هست که فرزندانمان توسط یک عده بیسواد و بدون فیلتر گذشته آموزش ببینند مجلس و دولت محترم سرور گرامی جناب حجت‌الاسلام رییسی هرچه زودتر باید جلوی این اقدام رو بگیرند.من خودم دیدم طرف معلم نهضتی بود زمان امتحان فرد با سواد رو بجای فرد بی سواد میبرد سر امتحان، تا دوره خودشو تکمیل بکنه و برای خودش سابقه ایجاد بکنه.نسلی که توسط این افراد تربیت و آموزش می‌بینند قطعا بیسواد بار خواهند آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد هر ۳ یا ۴ ترم با اساتید حق تدریس تسویه میکنه اونم بخشی از طلبشون نه همش رو
این چه عدالتیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
توروخدا به وضع اساتید حق التدریس رسیدگی کنید حقوق شون فوق العاده،فوق العاده،فوق العاده ناچیز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
مشکلات حق التدریسان دانشگاه آزاد رو دریابید.
Iran (Islamic Republic of)
دکتر طهمورث شیری
۱۲:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
یک نکته جالب بگویم :
مدیران دانشگاه آزاد به اساتید رسمی بازنشسته دانشگاه آزاد ، کلاس حق التدریس نمیدهند ! اما برای دوستان بازنشسته خودشون از دانشگاههای دولتی در دانشگاه آزاد تدریس حق التدریس گذاشته اند !
ظلم و بیعدالتی این همه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
هنوز نفهمیدی دانشگاه آزاد در اختیار رفیق بازهاست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
یک پیرمرد 78 ساله بازنشسته رو که از رفقای طهرانچی است رییس دانشکده تهران مرکزی کردند که چهارسال تمام هیات علمی و کارکنان رو آزار میداد و این پیرمرد هم سایر دوستان بازنشسته اش رو با خودش آورد و شد آن چیزی که نباید میشد !
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۵۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
با احترام و تشکر از مطلب در خصوص اساتید حق التدریس در دانشگاه ارایه شده است. با توجه به اینکه از سال 73 تا کنون در دانشگاه تدریس دارم . متاسفانه نه از وضعیت حقوق خود آگاه هستم و نه از میزان افزایش آن ؟ به حسابداری دانشگاه هم که مراجعه می کنم . تمام سیستم اینترنتی شده است ولی در بخش حکم و میزان حقوق همواره خالی است و دانشگاه درخصوص اعلام دریافتی حقوق اساتید حق التدریس هیچ تعهدی از خود نشان نمی دهد. هیچ مرجعی بابت رسیدگی به این امر وجود ندارد. وقتی به هیئت علمی حق التدریسی دانشگاه هم برای حقوق مراجعه می شود فقط اعلام بی اطلاعی و عدم وصول نامه و یا اقدام شده است مطرح است. ولی ابلاغ و حضور وغیاب واعلام نمرات وغیره کاملا اتوماسیون وبه روز می باشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
وقتی همسان سازی شون عملی بشه به شما هم حقوق میدن الان معلم با ۲۶ سال سابقه ۶.۵ میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
شما مدرک معلم را با استاد دانشگاه که دکترای تخصصی داره مقایسه میکنی؟؟حقوق معلم ها دو سومش زیادشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
ما نیروی حجمی دانشگاه هستیم
به اندازه ۱۰ نفر داریم کار میکنیم اما نه بیمه ایم نه حقوق درست وحسابی داریم
کاش فکری به حال ما بکنید
به خدا شرمنده زن و بچه مان هستیم
کم مانده مشکلات دیوانه مان کند
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
... قرار بود مشکلات رو حل کنه، فلان کنه بهمان کنه بورس رو دُرست کنه، همه فقط شعار. بورس رو میبینم شعاراش تو ذهنم پخش میشه... دولت انتقلابیتونم دیدیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
انصافا از روحانی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
با سلام معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش با گذشت چهار ماه از سال تحصیلی متاسفانه هنوز حق الزحمه ای دریافت نکردند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
الان استاد حق التدریس با مدرک دکتری تخصصی داره تدریس می‌کنه ساعتی ۱۲ هزار تومن ، آخه این عادلانه است؟ تازه حقوقش را هم با یک سال تاخیر بهش میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
استاد ومعلم حق التدریسی نباید وجود داشته باشد نیروی خوب جذب کنید وحقوق خوب بدهید پیشرفت هر کشوری منوط به آموزش وپرورش ودانشگاه های پیشرفته آن کشور است در کشور ما کمترین بها در وهله اول به معلم بعد به استاد دانشگاه داده می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
دقیقانیروی خوب حقوق خوب نه استادی که باپارتی رفته وبی سوادکامله وازروجزوه تدریس میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران مبخوام بک پبگیری در مورد کارگران پمپ بنزبن بکنند چرا اصلا نظارتی نمیشه و قانون مشخصی نداره برداشتند همه را از بازنشستگان گرفتند با کمترین حقوق مگه شرکت نفت کارمزد خوب به پمپ بنزبنها نمیده پس چرا حقوق ۲۵۰۰ بدون بینه به کارگر میدند چرا اصلا نظارتی صورت نمیگیره بازرسان کجاند خسته شدیم به خدا خیلی سخته با اینکه این کار سختی میخوره و باید حقوقش بالای ۷ میلیون باشه با بیمه ولی متاسفانه نهایت سواستفاده را میکنند به خاطر بی قانونی
آخرین اخبار