سرویس خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بعد از وقفه‌ای در روند مذاکرات وین، هیأت‌ها هفته آینده برای ادامه مذاکرات باز خواهند گشت.

باشگاه خبرنگاران جوان - در پی اعلام توقف در روند مذاکرات وین، «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین اعلام کرد شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای مشورت به کشور‌های خود باز خواهند گشت تا تصمیمات سیاسی مطلوبی بگیرند.

در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرویس خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پس از توقفی کوتاه در مذاکرات، هفته آینده مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع در کاخ الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) نوشت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران دشوار است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد توافق ممکن است. مسئله درخواست ایران برای تضمین (پایبندی به برجام) و نحوه بازگرداندن کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران موضوعاتی هستند که هنوز به شفاف‌سازی بیشتر نیاز دارند.»

الجزیره هم به نقل از یک منبع آگاه ایرانی اعلام کرد: مذاکرات وین به دلیل اهمیت مسائل باقی مانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی به حالت تعلیق درآمده است. مذاکرات وین سازنده است و تعلیق موقت به دلیل نیاز به بازگشت به پایتخت‌ها رخ داده است. تسریع در مذاکرات برای دستیابی به توافق به تصمیمات طرف‌های دیگر بستگی دارد.

یک منبع ایرانی نزدیک به هیئت مذاکره کننده نیز به المیادین گفت: دور هشتم مذاکرات از فردا (شنبه) به مدت یک هفته متوقف می‌شود.

پیش از این هم یکی از مقامات آمریکایی با اشاره به مذاکرات کنونی در وین ادعا کرده بود که ایران و آمریکا در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای قرار دارند. یک مقام ارشد آمریکایی که در مذاکرات شرکت داشت هفته گذشته در گفت‌و‌گو با نشریه آکسیوس مدعی شد که ایران باید راه دیپلماسی را سریعتر پیش‌گیرد یا در برنامه هسته‌ای خود کندتر پیش‌روی داشته باشد تا فضای کافی برای توافق فراهم شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تایید کرده بود که مذاکرات در حال حاضر در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد. همچنین روز چهارشنبه اولیانوف اعلام کرد که که گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا ممکن است به زودی انجام شود و دستیابی به توافق برای از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای در ماه فوریه آتی محتمل است.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران اوایل دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجدداً ادامه یافت. در جریان رایزنی‌ها، طرف‌های برجامی بار‌ها اعلام کرده بودند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند. مقامات ایرانی نیز پیش از مذاکرات بار‌ها اعلام کردند به دنبال وقت کشی نبوده و به دنبال توافقی جامع بر اساس لغو تحریم‌ها و پایبندی طرف‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۰۶:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
#آزموده را آزمودن خطاست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۶:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
با توجه به اینهمه فریبکاری و تعلل در رفع تحریم و خسارتها و زیانهای تحریم
خواسته و پاسخ ایران میتواند
#رفع همه تحریمها تا یک هفته یا خروج از ان پی تی
باشد.با همین جدیت و قاطعیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خدایی خوب مردمو سرگرم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
اره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۰:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
به نظر من که این مذاکرات چیزی رو تغییر نمیده و هیچ نفعی برای ملت و کشور نداره،اگر قرار بود مذاکرات جواب بده تاکنون جواب میداد،بهتره به جای وقت تلف کردن و خرج کردن بیهوده بیت المال دنبال یه راه حل دیگر برای رفع مشکلات باشیم.غربی ها مذاکره را برای مذاکره و وقت تلف کردن میخوان و نه تضمین میدن که دولت بعدی به توافق پایبند باشه و نه تحریم رو رفع میکنه.چند وقت دیگه میخواهید دنبال مذاکره کردن باشید و در رفت و آمد باشید،یک بار میگویید خبر خوش در راه است و یکبار از وجود مشکل در مذاکره خبر می‌دهید خودتون هم نمیدونید دارید چکار میکنید.دولت رئیسی هن به درد ملت نمیخوره چون اگر به فکر ملت بودن هر روز شاهد افزایش قیمت ها نبودیم،ابتدا نرخ مبتلایان به کرنا رو کم کردن و اکنون با عملکرد اشتباه دارن تعداد مبتلایان به کرنا رو افزایش می‌دهند.چند ماه از آغاز کار دولت سیزدهم میگذره ولی مردم هنوز از اوضاع معیشتی نالان هستند.واقعا جای تاسف هست که در کشوری که دم از اسلام می‌زند یک رییس جمهور کار بلد پیدا نمیشه که بفهمه چگونه کشور رو اداره کنه و مشکلات رو رفع کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
و هفته های بی پایان دیگه
آخرین اخبار