در بسیاری از تصادفات دیده می‌شود که خودرو‌های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به کل از بین می‌روند.

باشگاه خبرنگاران جوان - کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر، مسئله ای که گلایه مردم را در پی داشته است. فردی سال گذشته در قرعه کشی خودرویی برنده می شود؛ پس از تحویل خودرو تاکنون این خودرو ۳ بار در نمایندگی مانده تا تعمیر شود، اما همچنان ایرادات فراوان دارد؛ نه تنها این خودرو بلکه افراد زیادی از ایرادات به وجود آمده برای خودرو صفر کیلومتر خود شکایت دارند.

کیفیت پایین خودروهای داخلی نه تنها صدای مردم، بلکه صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده به طوری که آقای نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید چرا خودروسازان با وجود اینکه حمایت های زیادی شده اند اما همچنان خودروهای بی کیفیت تولید می کنند.

آنطور که نمایندگان مجلس می گویند انحصار در بازار خودرو زمینه سار بروز این مشکلات شده است؛ آقای سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید چون رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و بازار انحصاریست و در اختیار 2 خودروساز است، دیگر خودروسازان توجهی به افزایش کیفیت ندارند.

 آقای میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

میرسیلم گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد.

به گفته او؛  باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

دلیلی که مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف واردات خودروست، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانیست که در سال ۹۱ ابلاغ شد اما در این سیاست ها به افزایش کمی و کیفی محصول داخلی و ایجاد فضای رقابتی هم تاکید شده است.

تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق

حدود یک هفته پس از صحبت های رهبر انقلاب، که انتقاد به کیفیت خودرو‌های داخلی بود، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق برای پر کردن بخشی از تقاضای بازار خبر داد.

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با این واردات فضا تا حدی می‌شکند و باعث می‌شود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند. 

رضا شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: بازار خودرو نیاز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه دارد که اکنون بعد از تحریم ها و در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه رسیده است. 

20 دی در محور بهبهان رامهرمز 59 خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودروهایی که تصادف کردند باز نشد. 

حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمی داند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار نمی دهد.

به دلیل عدم قدرت چانه زنی و منابع محدود تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور، این کالا‌های وارداتی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و همین موضوع می‌تواند در تولید خودرو‌های با کیفیت و قطعات با کیفیت تاثیرگذار باشد. 

به گفته عضو انجمن قطعه سازان، ارتقای کیفیت در هر کارخانه مستلزم فعالیت مستمر واحد‌های تحقیق و توسعه است اما در قطعه سازی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، هزینه این واحد‌ها قابل تامین نیست و هزینه‌های ضروری بنگاه‌ها برای ادامه فعالیت در دستور کار قرار می‌گیرد. از این رو در این بخش نیز کارنامه مقبولی وجود ندارد و بخشی از کم کیفیتی ناشی از این مسئله است.

هر واحد صنعتی باید ماشین آلاتی با تکنولوژی روز را برای تولیدات با کیفیت تهیه کند و نوسازی تجهیزات را نیز در دستور کار قرار دهد. در غیر اینصورت بدیهی است که محصول نهایی از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد. این اتفاق متاسفانه در قطعه سازی نیافتاده و دلیل آن نیز مجددا به چالش‌های نقدینگی واحد‌های تولیدی برمی گردد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
مگر خودروهای داخلی خراب هم می شوند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
حکایت انحصار خودرو و خوشحالی از مثلا تولید داخل حکایت انسانی است که در داخل قفس زندانی شده است. انجام ساده ترین کارها هم برای یکچنین انسان در حصاری آرزو است و هیچ امیدی به پیشرفت این انسان نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا این قدر مردم باید بهای خودروی بی کیفیت رو بدهد چرا چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
گاری هم بجای ماشین بدهندباز هم میگیرند به هر قیمتی که باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
خدمات هم نمی دهند، دوغ رفتم خریدم، انگار دارم آب نمک سفید می خورم، یعنی خدایی این شرکت‌ها چندصد درصد سود می خواهند بخورند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تاوقتی حمایت از تولید داخل میشه باید ملت زجر بکشن ملت تشنه ومسولین اب را مسموم میکنن میگن باید بخورید مجبورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
شعور مهم ترین رکن یک جامعه هست . اگر چیزی گرون شد و مردم اسرار به خرید داشتند میشه حال حاظر. اگر چیزی گرون شد مردم نخرند مثل همه جا غیر ایران. خلاصه بگم از ماست که بر ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پس از کلی ثبت نام در قرعه کشی بلا خره اسمم در آمد پس از یک سال یک تیبا به بهم دادند سه روز بعد تحویل خودرو استارت ماشین خراب شد بعد از۲۰۰۰ کیلومتر روغن کم می‌کرد و بعد از ۳۰۰۰ کیلومتر صحفه و کلاج خراب شد و الان هم باطریش خراب شده و ماشین دو روز که روشن دیگه روشن نمیشه و هنوز که ۵ ماه نشده ماشین را تحویل گرفتم ۵ دفعه بردم نمایندگی
چرا بعد چهل سال حمایت از خودرو ساز داخلی باید این آشغال ها را تولید می‌کنند
ای کاش ایران ضنعت خودرو سازی نداشت تا حداقل مثل افغانستان و آفریقا و خیلی از کشورهای عربی دیگه بهترین ماشین های دنیا را سوار می‌شدیم و این همه مردم متحمل ظلم و ستم این مافیای خودرو قرار نمیگرفتیم
از مسولین خواهش میکنم تا بیشتر از این مردم بی گناه قربانی این خودرو سازهای منفعت طلب و بی رحم نشد ه اند به این صنعت لطف کنند و واردات خودرو را آزاد کنند تا بدینوسیله صنعت خودرو سازی به خود یک تکان بدهد و به فکر چاره بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اگرخودروها بی کیفیت هستند چرابرای خریدصف می کشید نخرید بعدخواهیددیدهم قیمت وهم کیفیت درست می شود آیا دردیگر کشورها برای کالای بی کیفیت صف می کشند ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یک خودرو شاهین در اردیبهشت امسال با چند ماه تاخیر تحویل گرفتم خودرویی که می گفتند با طی آزمایشات لازم در اروپا اولین خودرو ایمن ایران وخوب از هر لحاظ می باشد و من ساده هم این تبلیغات را باورکردم. از همان اول تحویل گیری روغن ریزی داشت و بعدها اشکالات دیگر هم پیدا شد و داشته و دارد طوری که ماهی یک بار و بعضی ماه ها دوبار به نمایندگی آن مراجعه کرده ام بعضی از این مراجعات هم در سیستم آورده نشده است.اکنون‌ بعلت بی اعتباری آن دراثر اشکالات جرات نمی کنم تا شعاع سی کیلومتری اطراف شیراز دورتربروم و مسافرت به سایر استانها که جای خود دارد.
خودرویی که قرار بود حداکثر با قیمت ۱۶۴ میلیون تومان تحویل دهند و بعد آنرا باقیمت ۲۶۸ میلیون تومان تحویل دادند آن هم با این وضعیتی که دارد ظاهرش خوب هست و باطنش بقول سعدی در ظاهرش عیب نمی بینم واز باطنش غیب نمی دانم گرچه باطنش هم آشکارشده و می‌شود!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۲۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
خودرو ساز واسه پول گرفتن خوب زرنگه پول رو که گرفت دیگه گوشش بدهکار نیست
Iran (Islamic Republic of)
یا حسین (علیه السّلام)
۱۲:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پیشنهاد می کنم مستند اختاپوس (مافیای خودرو) رو ببنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
(ماشینی هم سطح تیبا در دنیا وجود نداره ) این یعنی هر کاری میخوایم میکنیم هر اشغالی بخوایم با قیمت بالا تولید میکنیم هر کی ناراحته بره ماشین که 2 سال پیش 100 میلیون بود الان 2 میلیارد شده رو بگیره و مالیت بده یا اصلا پیاده بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مسئولین همه مثل کبک سرشونو کردن زیر برف و خودشون به نفهمی زدن و خودشون بهترین ماشینای روز دنیارو سوارن مردمم که هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
ببینید دوستان به نفع همه مردم هست که همانطوری که تشخیص مصلحت به درستی تشخیص داده خودرو در ایران انحصاری و بی کیفیت باشه چون دولت داره از این راه بودجه تامین میکنه ولی اگر خودرو از انحصار دولت دراومد دولت میخاد لوازم خانگی و برنج را انحصاری کنه و ثبت نام اینترنتی کنه وای به روزی که دولت بخاد مواد مصرفی مردم رو انحصاری کنه همه نابود میشن
۱۲۳۴
آخرین اخبار