از کمبود نیرو و تجهیزات تا مجرمانی که جری‌تر شده‌اند

 ناجا به عنوان حافظ امنیت مردم باید برای مقابله با اشرار از توان عملیاتی کاملی برخوردار باشد در حالی که براساس اعلام مسئولان همچنان ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - افزایش احساس امنیت به میزان خود امنیت و بلکه بالاتر از آن برای پویایی یک جامعه ضروری است. با خلأ احساس امنیت، حتی با وجود توانایی و انگیزه در میان افراد یک جامعه، امکان فعالیت‌های متنوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خدماتی از بین می‌رود. وجود فیزیکی پلیس در جامعه و روئیت پلیس از سوی متخلفان و خلاف کاران رفتار بازدارنده به دنبال دارد.

سردار مهدی معصوم‌بیگی گفت: مطابق با استاندارد جهانی به ازای هر هزار نفر، ۵ تا ۹ مأمور باید وجود داشته باشد، ما فاصله معناداری با این استاندارد داریم. یک استاندارد دیگر هم وجود دارد که می‌گوید در هر شهر یک کلانتری و در هر دهستان، یک پاسگاه وجود داشته باشد. ما در ایران ۵۰۰۰ شهر و دهستان داریم اما ۳۰۰۰ کلانتری و پاسگاه داریم که با این استاندارد هم فاصله معناداری داریم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا می گوید که درست است که ما با استانداردها فاصله داریم اما با تلاش مضاعف، گشت‌های موتوری و دیگر موضوعات، سعی در پر کردن این خلأ  داریم.

او گفت: به مردم پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت نگهبانان محله که به تازگی اسم آنها به «پلیس یار» تغییر کرده است ، استفاده کنند. در برخی از کشورها چهار تا شش میلیون نگهبان محله به پلیس در حفظ نظم و امنیت کمک می‌کنند و کمک از پلیس‌یاران در دنیا مرسوم است.

به گفته معصوم‌بیگی مردم می‌توانند به مرکز انتظام پلیس یا دفاتر مؤسسات حفاظتی و مراقبتی مراجعه کنند. باید اعلام کنم در ۱۲ هزار نقطه‌ای که نگهبانان محله حضور دارند، سرقت و جرم تقریباً صفر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

برچسب ها: پلیس ، احساس امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.