ماریا زاخارووا:

آمریکا به ادعا‌های ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه با روسیه دامن می‌زند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن در تلاش برای حفظ ادعا‌های ارضی ژاپن علیه ماست تا از همکاری مسکو و توکیو جلوگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - ماریا زاخارووا گفت: «آمریکا در چند دهه گذشته، ژاپن را از یک کشور مستقل به یک کشور وابسته تبدیل کرده است.»

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در ژاپن که گفته است واشنگتن از توکیو در مسئله قلمرو شمالی حمایت می‌کند و حاکمیت ژاپن را بر این منطقه به رسمیت می‌شناسد، گفت: «مسکو بار‌ها به تلاش‌ها برای تشدید مصنوعی تشنج و تنش‌ها درباره این مسئله اشاره کرده است، اما ژاپن ضرورت ایجاد روابط عادی و کامل اقتصادی، مالی و فرهنگی با روسیه را نادیده می‌گیرد.»

سفیر آمریکا در ژاپن با اظهار نظر خود مشخص کرد چه طرفی پشت پرده حمایت از بخش خاصی از تشکیلات سیاسی ژاپن است که به دنبال تشدید تنش با روسیه است، زیرا او توضیح داده که در جریان بودن این مسئله به نفع واشنگتن است و این مشکل مصنوعی مانع از مشارکت دوجانبه و طولانی مدت میان مسکو و توکیو می‌شود.

به گفته این دیپلمات روس، سفیر آمریکا در ژاپن باید برای توضیح دادن به افکار عمومی ژاپن در خصوص جنایت‌های واشنگتن و نقش این کشور در حمله هسته‌ای به شهروندان ژاپنی در هیروشیما و ناکازاکی وقت صرف کند.

هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن هفته گذشته در سومین گفتگوی خود با مقامات ارشد آمریکایی بر ادامه همکاری با واشنگتن برای حل چالش‌های سیاسی و استراتژیک جهانی از جمله خلع سلاح کره شمالی و بازدارندگی چین در آب‌های منطقه تاکید کرد.

آمریکا که با طرح ادعای حمله روسیه به اوکراین، به مناطق شرق اروپا نیرو اعزام و تسلیحات ارسال کرده است، نگران کمبود گاز در صورت بروز اختلاف و تامین آن از سوی سایر کشور‌ها از جمله ژاپن است.

همزمان با اینکه غرب و ناتو مدعی حمله احتمالی مسکو به کی‌یف هستند، مقامات روسیه بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی غرب و اوکراین مبنی‌بر این‌که تجمع نیرو‌های این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین در تدارک حمله به کشور همسایه است را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار