آغاز به کار بخش پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک میبد

رئیس بهزیستی میبد گفت: همزمان با دهه فجر، بخش پژوهشی ژنتیک این شهرستان آغاز به کار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - سید محسن فلاح گفت: این مرکز شامل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی آموزشی، مولکولی، کشت سلول، باکتری و آزمایش‌های علوم زیستی در شهرستان میبد است.

او می گوید: با راه اندازی این بخش، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و دانشجویان و متقاضیان محقق در ارتباط با آزمایش‌های مرتبط با علوم زیستی و آزمایش‌های جامع تحقیقاتی آموزش می‌بینند.

 به گفته او بانک سلولی، نگهداری سلول‌های سرطانی و نمونه‌های خونی افراد دارای بیماری‌های ژنتیکی در این مرکز راه اندازی شده است.

او می گوید: با شروع به کار بخش پژوهشی این مرکز، نمونه‌های نگهداری شده مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرند.

فلاح گفت: هدف از ایجاد بخش پژوهشی این مرکز، ساماندهی طرح‌های دانشجویی و همکاری با دانشگاه‌های استان است.

او گفت: در این ارتباط با تعدادی از دانشگاه‌ها تفاهم نامه‌هایی امضا شده و تفاهم نامه‌هایی هم در حال تنظیم است که بر اساس آن طرح‌های دانشجویان دوره‌های ارشد و دکتری رشته‌های تحقیقات ژنتیک مرتبط با بیماری‌های ژنتیکی و علوم زیستی می‌توانند از خدمات مشاوره ای، تحقیقاتی، مواد و تجهیزات مرکز برای تکمیل و ارایه پایان نامه‌های خود استفاده کنند.

به گفته رئیس بهزیستی میبد طرح‌های پژوهشی که با دادن فراخوان ارایه می‌شود نیز در این مرکز پژوهشی داوری و اجرا می‌شوند.

او می گوید: جذب ایده‌های نوآورانه و محصول محور نیز از دیگر هدف‌های بخش پژوهشی این مرکز است.

فلاح گفت: فاز اول مرکز تحقیقات ژنتیک میبد با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل بخش‌های آزمایشگاهی سیتوژنتیک، مولکولی، سیتو ژنتیک مولکولی و مشاوره ژنتیک درسال ۹۱ با حضور وزیر وقت وزارت رفاه و تامین اجتماعی به بهره برداری رسید.

او گفت: این مرکز تحقیقاتی ازسال ۹۹ دارای ردیف مستقل بودجه‌ای شد و در حال حاضر در بخش جنوب شرق کشور به عنوان بزرگترین قطب ژنتیک کشور با پیشرفته‌ترین امکانات و مجرب‌ترین متخصین امر ژنتیک در حال فعالیت است.

فلاح گفت: در حال حاضر در این مرکز خدمات مختلف تشخیص بیماری‌های ژنتیکی با هدف کاهش معلولیت‌ها به مردم ارائه شده‌ است.
رئیس بهزیستی میبد گفت: ازمسئولان کشوری و استانی انتظار می‌رود تا برای تکمیل فاز دوم تیمن مرکز به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مساعدت لازم را به عمل آورند.

او گفت: طرح رصد معلولیت‌ها به صورت پایلوت همزمان با چند استان کشور در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد اجرا می‌شود.

فلاح گفت: طی اجرای این طرح، پرسشگران تخصصی فارغ التحصیل رشته‌ای ژنتیک و روانشناسی بالینی در شهر‌های استان یزد به صورت منزل به منزل مراجعه و به شناسایی افراد دارای معلولیت می‌پردازند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.