کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور خبرداد؛

اختصاص ۲ میلیارد تومان جهت تامین تجهیزات مرکز ژنتیک میبد

کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در سالجاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بخش ژنتیک کشور پیش بینی شده که ۲ میلیارد تومان به طورخاص برای مرکز ژنتیک میبد اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سیامک رسایی کارشناس برنامه و بودجه و امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید ازمرکز تحقیقات و ژنتیک میبد گفت: در سالجاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بخش ژنتیک کشور پیش بینی کردیم که ۲ میلیارد تومان به طورخاص برای مرکز ژنتیک میبد اختصاص یافته و باید برای دیوارکشی و خرید تجهیزات این مرکز هزینه شود.

رسایی افزود:درسطح کلان کشور حدود ۱۳ میلیارد تومان برای خانواده‌هایی که تحت پوشش بهزیستی هستند پیش بینی شده تا صرف هزینه‌های آزمایشی آن‌ها شود.

وی تصریح کرد: تعرفه‌های مرکز ژنتیک نسبت به تعرفه‌های بخش خصوصی ۵۰ درصد کمتر است و این نشان دهنده این است که هم اقتصادی و هم ازنظرعلمی درسطح بالایی قرار دارد.

رسایی بیان کرد: مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از مراکز سطح بالای کشور محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر استان یزد، استان‌های پیرامون خود مثل کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اصفهان را هم پوشش دهد.

عفتی مدیرکل بهزیستی استان یزد هم با بیان اینکه ۵۰ درصد عوامل معلولیت‌ها به ژنتیک برمی گردد و رسالت بهزیستی پیشگیری از این معلولیت هاست تا هزینه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را کاهش دهد گفت: اگربتوانیم با علم روز پیشگیری کنیم از اینکه فرزند معلولی متولد نشود قطعا به همه کمک شده است.

عفتی ادامه داد: دراستان یزد بیش از ۲۵ هزار معلول وجود دارد که به انواع گوناگون ازخدمات سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند.
وی افزود:۴۰ درصد این معلولین جسمی حرکتی، ۳۸ درصد ذهنی و روانی و ۲۶ درصد معلولین بینایی و شنوایی و کمترازیک درصد گفتاری هستند که اگر درقالب برنامه‌های ژنتیکی ارائه خدمت کنیم بسیاری از این خانواده‌ها که دچار معلولیت هستند اولین مشتریانی هستند که می‌توانند ازخدمات مرکز ژنتیک استفاده کنند تا فرزند معلول دیگری را نداشته باشند.


انتهای پیام/ ا

مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از مراکز سطح بالای کشور محسوب می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار