تلاش کنگره برای عدم تعطیلی دولت آمریکا در بحبوحه همه گیری کرونا

کنگره آمریکا با تصویب یک لایحه و تامین مالی دولت فدرال تا ۱۱ مارس سال جاری از تعطیلی موقت دولت بایدن در بحبوحه همه گیری کرونا جلوگیری کرد.

سنای آمریکا درست چند ساعت مانده تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای تعطیلی دولت بایدن، لایحه ای  را به تصویب رساند که به موجب آن با تامین مالی دولت آمریکا تا ۱۱ مارس و جلوگیری از تعطیلی دولت موافقت کرد.

این لایحه با ۶۵ رای موافق در برابر ۲۷ رای مخالف به تصویب رسید و برای اجرایی شدن و امضای نهایی در اختیار کاخ سفید و جو بایدن قرار گرفت.

کنگره تا به حال با تمامی لوایحی تخصیصی برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز شده مخالفت کرده و هیچ کدام را به تصویب نهایی نرسانده است.  پاتریک لیهی، رییس کمیته تخصیص بودجه سنا در این باره گفت: تعطیلی دولت هیچ فایده‌ای ندارد و تنها منجر به اختلاف بیشتر و تشدید هرج و مرج‌ داخلی می‌شود.

این سومین اقدام مقامات آمریکا از سپتامبر سال گذشته تا به امروز است که به موجب آن به جمهوری خواهان و دموکرات‌ها فرصتی دوباره داده می‌شود تا در مورد تصویب بودجه زیرساختی کلان دولت بایدن به نتیجه برسند.

بسیاری در داخل آمریکا معتقدند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و جمهوری خواهان و دموکرات‌ها نتوانند اختلافات خود را بر سر تصویب بودجه کلان زیرساختی حل و فصل کنند باید در ماه‌های آینده منتظر تعطیلی بسیاری از آژانس‌های فدرال، اخراج برخی از کارکنان پنتاگون و مسدود شدن بودجه موسسات ملی خدمات بهداشتی و تحقیقاتی بود.

این اتفاق در حالی رخ خواهد که آمریکا هم اینک در اوج بدترین همه گیری کرونا در جهان قرار دارد. اکنون به طور میانگین روزانه بیش از دو هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند و تعطیلی دولت فدرال می تواند بر مبارزه با این همه گیری تاثیر منفی بگذارد. 

آخرین بار که دولت آمریکا تعطیل شد اواخر سال ۲۰۱۸ بود که تا ژانویه ۲۰۱۹ به مدت ۳۵ روز به طول انجامید. این تعطیلی که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اتفاق افتاد طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی ۱۶ روزه دولت در سال ۲۰۱۳ باعث زیان ۲۴ میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی آمریکا شد. اداره بودجه کنگره برآورد کرده در تعطیلی سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ هم به اقتصاد آمریکا ۱۱ میلیارد دلار به صورت مستقیم زیان وارد شد. این اداره گفته بود محاسبه زیان‌های غیرمستقیم امکان‌پذیر نبوده است.

هنگام تعطیلی، بخشی از کارکنان نهاد‌های رده بالای دولتی بر سر کار باقی می‌مانند، اما از اکثر کارمندانی که مشاغلشان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می‌شود به منزل بروند.

به عنوان مثال، کارکنان پارک‌های ملی، موزه‌ها و اماکن تفریحی سر کار حاضر نمی‌شوند. چهار سال پیش که دولت آمریکا تعطیل شد به ۸۵۰ هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد.

به کارمندانی که به آن‌ها مرخصی اجباری داده می‌شود، حقوق پرداخت می‌شود، اما مشکل آنجا است که آن‌ها اغلب نمی‌دانند پولشان را کی دریافت می‌کنند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع که حقوق مدت زمان مرخصی اجباری چه زمانی پرداخت شود به نهاد استخدام‌کننده کارمند بستگی دارد.

از سال ۱۹۷۶ دولت فدرال آمریکا ۲۱ بار تعطیل شده است. آخرین باری که دولت فدرال تعطیل شد از ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ بود. این تعطیلی، طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا بود.

باشگاه خبرنگاران جوان/بین الملل/ اروپا و آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار