خودروسازان به شرط افزایش تولید محصولاتشان را گران کردند، حالا نه تولید زیاد شده نه با وجود افزایش قیمت، کیفیت تغییر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان -  آقای فاطمی امین وزیر صمت در صحبت هایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو می گوید.

او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و 2 میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد.

پس از اینکه توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد، از چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار خودرو گفت. یکی از مهم‌ترین این وعده ها برای بازار خودرو در اوایل آبان  داده شد؛ فاطمی امین اعلام کرد سال آینده به قدری تولید خودرو زیاد خواهد شد که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود نخواهد داشت.

 با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه 15 درصد کاهش قیمت داشته اما 18 درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ TU ۳ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس XU ۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا برای تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان رسید.

نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشد بلکه کاهشی یافت!

حالا امروز با گذشت بیش از سه ماه از حرف های وزیر صمت نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشده یا حداقل بنا به وعده وزیر صمت تاثیرات افزایش تولید خودرو برای مردم محسوس نشده که خبر‌ها حاکی از کاهش تولید خودرو در برخی شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد.

آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: اگر کیفیت خودرو خوب نیست به دلیل قیمت دستوری است، بر اساس آمار کدال  بورس، خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری در حال زیان هستند و به خودروساز این اجازه را نمی دهند که به قیمت تمام شده، خودرو را بفروشند.

به گفته نعمت بخش، وقتی قطعه ساز طلبکار است و خودروساز نتوانسته پول قطعه ساز را بدهد، نمی‌توانیم توقع افزایش کیفیت را داشته باشیم.

رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود خودروسازان در کاهش کیفیت خودرو مقصرند، چرا که بدهی قطعه سازان را پرداخت نکرده و نمی‌توانند توقع و اعتراضی به کیفیت قطعات داشته باشند. قطعه سازان اکنون در حالت انحصاری فعالیت می‌کنند و باید در فعالیت هایشان بازنگری کنند.

همچنین نعمت بخش گفته بود مجوز افزایش قیمت‌ها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحد‌های تولیدی سخت کرده است.

در این مدتی که وزیر صمت وعده اصلاح ساختار خودرو را داده بود، مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی را تغییر داد؛ فرشاد مقیمی جای خود را به مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق ریگان‌خودرو داد و محمد علی تیموری هم جای جواد سلیمانی را در شرکت سایپا گرفت. به نظر می‌رسد این تغییرات بی ارتباط با عدم تحقق وعده‌های فاطمی امین در خصوص افزایش تولید خودرو نباشد.  

عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند

خدائیان سخنگوی قوه قضائیه می گوید دیده می‌شود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودرو‌های پارک شده در این پارکینگ‌ها به سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پارکینگ‌ها خلوت می‌شود. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسئولان ایران خودرو و سایپا تغییر کردند.

خدائیان می گوید سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند.

از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو گذشته، علی رغم کاهش قیمت ارز روند قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو تقریبا افزایشی بوده و نشانه‌ای از تغییر در ریل صنعت خودرو نسبت به دولت دوازدهم دیده نمی‌شود.

همچنین وزارت صمت  با تغییر ساختار هم رو به رو شده تا فعلا بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد.

باید دید در نهایت سرنوشت وعده‌های داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعده‌های خودرویی‌ خواهد داشت؟

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اصلا چه اجباریه که صنعت خودروسازی داشته باشیم وقتی قراره فشارش آنقدر روی دوش مردم باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درستش اینه که بگیم تولید گاری افزایش نیافته
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
همانطور که ضرب العجل 20 روزه برای آزاد سازی سواحل و حریم رودخانه ها میدن همانطور هم ضرب العجل 200 روزه به خودرو سازها بدن . خودروهای بی کیفیت داخلی جان هزاران نفر رو گرفته که آمار خیلی خیلی بالاتری نسبت به فوتی های ناشی از کرونا هست متاسفانه هییییچ اهمیتی براشون نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه خودروسازی کشورمان خصوصی نیست و سود مسئولین بی کفایت کشور در این خودروسازیست و از آنجایی که تا به حال جز به یاری خدا و اراده مردم در این کشور اتفاق خاصی و موفقیت و پیشرفتی حاصل نشده نباید بیش از توان مسئولین از آنها انتظار داشت و مادامیکه در همه زمینه ها به آنها اعتماد کنیم باید در رنج باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه خودروسازی کشورمان خصوصی نیست و سود مسئولین بی کفایت کشور در این خودروسازیست و از آنجایی که تا به حال جز به یاری خدا و اراده مردم در این کشور اتفاق خاصی و موفقیت و پیشرفتی حاصل نشده نباید بیش از توان مسئولین از آنها انتظار داشت و مادامیکه در همه زمینه ها به آنها اعتماد کنیم باید در رنج باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
تا شما باشید نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این خودروسازان آنقدر زالو شده اند وخون مردم را می کنند که الان تیبا را یک میلیارد هم بفروشند بازم میگن ما ضرر میکنیم آخه مزخرفات اگه ضرر می کنید چرا درش را تخته نمی کنید وخودرو وارداتی آزاد بشه شماها مردم را چی فرض می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
آخه وزیری که اندازه ابتدایی سواد ندارن نمیدونه چی به چیه اورا چه به این کارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خداوند متعال لعنت کندواختلاسگر خودرو را که به مردم وخون شهدا خیانت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خودروسازی که زوری نمی شه! از مردم کولی بگیری و بهشون فشار بیاری و بعدشم بگی خودروسازی دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
۱۸ ۱۲ ۹۹ مبلغ ۱۳۳ میلیون وهفتصد هزار تومان به عنوان علی الحساب خرید یک دستگاه شاهین به حساب سایپا واریز کردیم تقریبا نصف قیمت روز ان موقع، الان دعوت نامه امده باید مبلغ ۲۰۹ میلیون وخورده ای به حساب سایپا بریزیم ماشین را بعداز عید تحویل بگیربم . قیمت بازار ازاد شاهین را ۳۴۲ میلیون در سایت سایپا مینویسند یعنی بعد از خواب یک ساله ۱۳۳،۷۰۰،۰۰۰ تومان در حساب سایپا باید ۳ میلیون نیز بالاتر از بازار ازاد خریداری کنیم : واقعا در این مملکت کسی جواب گوی اشفته بازاری وحق خوری مردم پیدا میشود نصف پول ماشین را یک سال پیش گرفته اند درست وعادلانه این است اگر قبمت ماشین هم بالا رفته حداقل نصف ماشین را به قیمت روز حساب کنند نه کل ماشین را سه میلیو ن نیز بالاتر قیمت روز تحویل مشتری بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
مسئولی که مشکل خودروسازی رو بتونه حل کنه مرررردِ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مرد اونم بین مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
معلوم است که محقق نمی شود. کافیست به بهانه تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کنید تا ببینید چگونه قیمت برنج داخلی سر به فلک بکشد! با خودرو یک چنین کاری را کرده اید.
Iran (Islamic Republic of)
غریب
۲۰:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام من پدری هستم با چهار فرزند یک فرزندم ماشین زده فرار کرده درگیربیمارستانیم بچه‌ها م ارزو دارم یه ماشین صفر داشته باشیم هرچی داشتیم فروختیم هزینه بیمارستان دادم خداراخوش میاد خودم بجهنم بچه هام چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
عزیز دلمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
طبق روال گذشته با دروغگویی وزیر روبرو خواهیم شد ومجلس طبق سناریوهای از پیش تعیین و برنامه شده قانع خواهند شد وآب از آب هم تکان نخواهد خورد و اجازه گران شدن تمام خودروهای ارابه مرگ دو شرکت را به مناسبت رسیدن عید نوروز و بعلت کاهش نرخ ارز دولار یورو خواهند داد پیشاپیش سال خوبی را برای ملت گرفتار دو شرکت انحصارگر و استعمارگر با همکاری وهماهنگی مسئولان پر تلاش برای ملت بدبخت آرزو کنیم یا نکنیم ازطرق وزیر دروغگو و دو شرکت غارتگر
آخرین اخبار