دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران خبر داد

بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور خبرنگاران خارجی در زادگاهش

رحیمی گفت: بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور خبرنگاران خارجی و چهره‌های بین المللی در زادگاهش تفرش برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک - دکتر رحیمی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران در جلسه برنامه ریزی بزرگداشت نظامی، شاعر قرن ششم در تفرش گفت: با حضور بیش از صد چهره از تاریخ شناسان، فارسی زبانان و هنرمندان بین المللی و با حضور خبرنگاران خارجی طی دو روز در تالار وحدت تهران و روستای طاد شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

در این جلسه فراهانی قائم مقام صدا و سیمای استان مرکزی از تدوین چندین برنامه و انتشار آن‌ها در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی خبر داد و همچنین پیشنهاد برگزاری مسابقه گرافیکی و پیامکی در سطح کشور را مطرح کرد.

سپس عده‌ای از مسئولان جهت هر چه باشکوه برگزار شدن این مراسم نظرات خود را بیان کردند.

حاج علی بیگی فرماندار تفرش هم این بزرگداشت را یک اقدام ملی و بین المللی و کاری بزرگ دانست و با تاکید بر حفظ آثار ملی بصورت معنوی و فیزیکی از تمام مسئولین و مردم خواست در این اقدام ملی شرکت کنند و حفظ آثار ملی چه بصورت معنوی و چه بصورت فیزیکی همانند حفظ مرز‌های کشور اهمیت دارد.

سومین جلسه هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در سالن جلسات فرمانداری شهرستان تفرش با حضور مسئولان شهرستان تفرش و حضور تصویری نمانیده یونسکو و معاونین استاندار مرکزی در فرمانداری شهرستان تفرش برگزار و در این جلسه پیرامون مراسم نظامی گنجوی تبادل نظر شد.

علاوه بر سه جلسه هماهگی اخیرا هم هیاتی از کمیسیون ملی یونسکو در سفر به تفرش از منزل حکیم نظامی در تفرش دیدن کردند و برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم نظامی در این شهرستان را مورد بررسی قرار دادند.

حکیم نظامی که از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود، در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.

با اینکه این حکیم بزرگ در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشوده است، اما بسیاری از مردم استان مرکزی از موقعیت و مقام حکیم نظامی در شعر فارسی درک چندانی ندارند. ‏

علاوه بر این فخرالدین عراقی شاعر بزرگ قرن هفتم هم اهل خطه کمیجان استان مرکزی است.

طبق آمار ۲۵ درصد مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری تاریخ ایران زمین متعلق به استان مرکزی هستند و این وظیفه مسئولان استان را در زمینه ثبت معنوی و مادی آثار این مفاخر سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کورش سیف الهی
۲۱:۴۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
باسلام و عرض ادب خدمت همه خوبان .
احتراما بعرض شما خوبان می‌رسانم که استان مرکزی دارای 25درصدد از مفاخر و مشاهیر کشور را در اختیار دارد و شهرستان تفرش شهرپدران علمی کشور و زادگاه نظامی گنجوی است که بایستی ادارات مرتبط . و اهالی روستای تاد تفرش و همه ذینفعان و مردم فرهنگ دوست تفرش مراسمی در خور شأن نظامی گنجوی برگزار کنند . انشااله