۲ درخت کهنسال شهر بار نیشابور در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ۲ درخت چنار کهنسال شهر بار شهرستان نیشابور با شماره ۹۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

محمود طغرایی گفت: در ورودی شهر بار و کنار مسجد جامع این شهر ۲ درخت چنار کهنسال با تنه به هم چسبیده قرار دارد که سایه آن‌ها مامن ساکنان و به‌خصوص کهنسالان شده است.

او گفت: این درختان مورد توجه اهالی شهر قرار دارند به طوریکه مردم از آن‌ها حفاظت کرده و مراقب هستند آسیبی به آن‌ها نرسد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: شهر بار به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و سرسبز، آب و هوای مطلوب و وجود آبشار در شمال آن، بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد، گردشگران در ورود به شهر بار از کنار درختان چنار کهنسال می‌گذرند و دقایقی را در زیر سایه آن‌ها به استراحت می‌پردازند.

او استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی را برای حفاظت و معرفی این اثر ضروری دانست و گفت: شستشوی شاخه‌های درختان به منظور زدودن غبار و آلودگی برای رشد بهتر برگ‌ها، حصارکشی اطراف درختان با مصالح طبیعی، آزادسازی اطراف تنه آنها، حفظ حقابه زیستی درختان، جلوگیری از انباشت زباله در اطراف آنها، تعیین حریم و جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده حریم، نصب تابلو در کنار درختان و ثبت اطلاعات آن‌ها به منظور آشنایی بیشتر مردم از جمله برنامه‌های پیشنهادی برای حفاظت از این آثار ملی است.

قدمت این درختان به حدود ۴۰۰ سال تخمین زده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.